سینماروزان: افت محسوس فروش فیلمهای نوروزی نسبت به سال گذشته سبب ساز آن شده است که برخی از سینماگران چیدمان فیلمهایی که روی پرده رفته اند را عامل اصلی این افت فروش بدانند؛ چیدمانی که البته تفاوت چندانی با چیدمان سال قبل ندارد.
به گزارش سینماروزان تفاوت مهمتر میان اکران نوروز۹۵ با نوروز۹۶ حجم بالای تبلیغات آثار در شبکه ماهواره ای جم بود که سال قبل وجود داشت و امسال و بعد از تهدیدات نظارت ارشاد ردّی پررنگ از آن به چشم نمی خورد.
سیدضیاء هاشمی تهیه کننده باسابقه سینمای ایران که رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران هم هست در گفتگو با «فارس» با اشاره به افت فروش آثار نوروزی کاملا سرراست درباره نقش حذف تیزرهای ماهواره ای در کاهش آمار فروش سخن گفته است.
سیدضیاء هاشمی درباره ترکیب اکران و تاثیر آن بر فروش فیلمها در اکران نوروزی گفت: از دو جنبه باید به کاهش فروش فیلمها در سال جدید توجه کنیم؛ اول اینکه ترکیب اکران را هیچ فرد یا نهادی تعیین نمیکند و همین امر شاید موجب یک ناهماهنگی میان آثار باشد. تهیه کنندگان و سینماداران با بررسی و مفاهمه به قرارداد نمایش فیلم میرسند البته از اکران فیلم ها مطلع میشوند اما همه عوامل به توافق صاحب اثر با سینمادار بستگی دارد. و نکته مهمتر این که ظرفیت نمایش فیلم در سینمای ایران به گونه ای نیست که چند فیلم پرفروش در کنار هم قرار گیرند و بتواند موفق عمل کنند. باید دو یا سه فیلم پرفروش در کنار آثار اجتماعی مناسب قرار گیرند تا اکران خوب حاصل شود.
تهیه کننده «عروس» و «روز فرشته» در ادامه توضیح داد: شورای صنفی نمایش و هیچ دستگاه دیگری نمیتوانند در اکران فیلمها دخالتی داشته باشند. برخی معتقدند ترکیب اکران را مانند سالهای دور به صورت جدول نمایش باید تعیین کنیم که این نکته را باید یادآور شوم که در سالهای گذشته تعداد سالن های تهران بیشتر از امروز بود و تعداد تولیدات با جدول تناسب داشت اما امروز این شرایط امکان پذیر نیست.
وی در ادامه به کاهش فروش فیلم در سینماها اشاره کرد و گفت: با توجه به آمار حدود ۲۰ درصد مخاطب و فروش سینماها نسبت به سال گذشته پایینتر است. متاسفانه مخاطب به خوبی از وضعیت نمایش فیلم ها آگاه نیست. رسانه ملی در ارائه تبلیغ به فیلم ها تبعیض و به اصطلاح خودی و ناخودی را سرلوحه قرار داده است از سوی دیگر برنامه های جذابی برای نوروز در نظر گرفته نشده است. با این اوصاف و با حداقل تبلیغات باز هم سینما خوب عمل کرده است.
هاشمی در ادامه تاکید کرد: رسانه ملی رقیب ندارد و همین امر باعث شده که کمتر به جذابیت در برنامه هایش توجه کند رقیب جدی رسانه ملی شبکههای ماهوارهای است که به صورت مداوم کالاهای صنعتی و تجاری را تبلیغ میکنند اما سینما امکان تبلیغ در این شبکه ها را ندارد و این ممنوعیت تنها برای سینما در نظر گرفته شده است زیرا برخی از کالاهای تجاری ، خوراکی و صنعتی برای تبلیغ در این شبکهها با سبک زندگی غیرایرانی آماده و از سوی صاحبان صنایع به شبکه های خارجی ارائه شده اند. اگر امکان تبلیغ در این شبکه ها برای سینما هم فراهم بود به جرات میتوانم بگویم فروش فیلمهای سینمایی ۲ برابر نسبت به سال گذشته میشد زیرا فیلمهای خوبی در سینماها اکران است. عجیب است که محصولات ایرانی بدون هیچ مانعی در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود اما فیلمهای ایرانی امکان تبلیغ در این شبکه ها را ندارند. متاسفانه تبلیغات و بیلبوردهای شهری هم مانند تبلیغات رسانه ملی به صورت گزینشی به فیلمها ارائه میشود و در این میان کمیسیون فرهنگی مجلس باید نقش خود را به درستی ایفا کند.
رئیس جامعه صنفی تهیهکنندگان درباره راهکاری برای افزایش مخاطب سینماها گفت: اگر برنامه سریع و آنی نداشته باشیم سینماها رونق خود را از دست خواهد داد. اگر مسئولین سینمایی و رسانه ملی فکری عاجل نکنند ممکن است به وضعیت رکود در سینما باز میگردیم و یا سینماگران برای بازگشت سرمایه به ناچار به سراغ تبلیغ در شبکههای ماهوارهای روی بیاورند.