اظهارات شفاف حبیب اسماعیلی پیش روی حسین انتظامی که هنوز هیچ برنامه راهبردی برای اکران ارائه نکرده⇐در هیچ دوره ای از تاریخ سینمای ایران اوضاع اکران این قدر بد نبوده!/در اغلب قراردادهای اکران هیچ عدالتی رعایت نمیشود!/ یک باند خاص هستند که اکران را در مشت خود گرفته اند/در شرایط فعلی اگر بخش مستقل سینما “بنهور” هم تولید کند امکان اکران نمی یابد!/دست و پای بخش مستقل را بسته اند تا با باندی رقابت کند که چند دست و پای اضافی هم دارد!!!/برای مدیران پسندیده نیست که بعد از چهار دهه هنوز نتوانسته اند اکران را سروسامان دهند!
سینماروزان: متاسفیم که بگوییم بعد از مدتها که از نقد سینماگران مستقل به آشفتگی اکران میگذرد همچنان مشکلات اکران باقیست و افرادی که در رأس شورای صنفی اکران هم قرار گرفته اند بجای حل مشکل در حال توییت زنی درباره کیفیت محصولات رسانه ملی اند!!!
حبیب اسماعیلی مدیر موسسه “رسانه فیلمسازان مولود” که همواره سعی کرده اسباب پخش محصولات مستقل سینمای ایران را فراهم کند در تازه ترین اظهاراتش حرفهای تکان دهنده ای درباره اوضاع اکران بیان کرده است.
حبیب اسماعیلی با اشاره به وضعیت برنامهریزی اکران و افت محسوس فروش فیلمها در اکران رمضان به “ایلنا” گفت: همه به مشکلات موجود اذعان دارند و ما نیز بارها درباره این مشکلات با اعضای صنوف و همچنین مدیران وزارت ارشاد صحبت کردیم و در تمام طول این صحبتها و جلسات بر لزوم اصلاح وضعیت تاکید شده است اما در عمل هیچ اتفاقی رخ نمیدهد.
وی ادامه داد: امروز اکران فیلمها و برنامهریزی برای نمایش فیلمها مشکلات اساسی دارد و هیچ دورهای در طول تاریخ سینمای ایران چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب به این بدی نبوده است و در بسیاری از قراردادهایی که برای اکران منعقد میشود هیچ عدالتی رعایت نمیشود.
اسماعیلی ادامه داد: به جز چند نفر متعلق به یک باند خاص که اکران را در مشت خود گرفته اند بقیه افراد فعال و دفاتر پخش از بی عدالتی اکران به شدت ناراضی هستند اما هیچ برنامهریزی اساسی صورت نمیگیرد که فیلمهای مختلف رنگ اکران را ببینند تا دفاتر بسیاری بیشتر از آنچه که امروز فعال هستند، فعال شوند.
وی با تاکید بر اینکه قطعا باید برنامهریزی اکران به شکلی باشد که سینماها نیز چراغشان روشن باشد و رونق داشته باشند، افزود: نوع تعیین سرگروهها و همچنین برنامهریزی برای اکران باعث گلایه و نارضایتی بسیاری از فعالان سینما شده است اما متاسفانه به دلایل مختلف بخشی از آنها هر چند در خفا و در صحبتهای دوستانه این نارضایتی را بیان میکنند اما از بیان آشکار آن خودداری میکنند ولی آنچه مسلم است این است که سکوت این افراد دلیل بر رضایت نیست.
اسماعیلی با اشاره به اینکه سینمای جدید و نوین ایران بعد از انقلاب پایهگذاری شده، گفت: برای مدیران این سینما پسندیده نیست که بعد از چهار دهه یک مساله ساده که همان برنامهریزی برای اکران است را نتواند سروسامان بدهد.
وی با تاکید بر اینکه نباید در اکران فیلمها آثار سینمایی و تهیهکنندگان آنها را به خودی و ناخودی تقسیم کرد، افزود: اینکه گفته میشود در تولید و اکران فیلمها در سینمای ایران مافیا وجود دارد، صحیح نیست و من آن را قبول ندارم زیرا کل گردش مالی سینمای ایران در سال گذشته در بهترین شکل بین 250 میلیارد است و امروز این مبلغ هزینه خرید یک مجتمع آپارتمانی در تهران است و اگر بخواهیم لفظ مافیا را برای سینمای ایران به کار ببریم به کلمه مافیا توهین و آن را کوچک کردهایم. آنچه وجود دارد انحصار است. در همه جای دنیا با انحصار مبارزه میشود اما نمیدانم چرا در سینمای ایران با این انحصار برخورد نمیشود.
اسماعیلی افزود: نمیتوانیم بگوییم که امروز در سینما رفیقبازی و باندبازی وجود ندارد. همین مسائل باعث شده تا بسیاری از فیلمها رنگ اکران را نبینند و اگر اکران میشوند در شرایطی اتفاق میافتد که قربانی میشون. به همین دلیل دفاتر مختلف پخش فیلم نمیتوانند فعالیت کنند و تعطیل میشوند.
وی ادامه داد: امروز دیگر کیفیت فیلم در قرار گرفتن در جدول اکران تاثیر ندارد و با شرایط امروز حتی اگر دفتر پخشی مستقل فیلمی مانند “بنهور” را داشته باشد اما جزء باند نباشد اجازه اکران پیدا نمیکند.
این پخش کننده باسابقه تأکید کرد: امروز هر چند مسئولان میگویند که باید همه دفاتر فعال بتوانند فیلمهای خود را اکران کنند اما شرایط اکران به شکلی شده که در یک مسابقه شنا چند نفر راحت میتوانند شنا کنند و حتی دست و پای اضافی دارند ولی دست و پای شرکتکنندگان دیگر را بستهاند و بعد آنها را درون آب انداختهاند. در این شرایط آن کسی که دستش بسته است اگر خفه نشود و بتواند خود را نجات بدهد، باید خدا را شکر کند.