1

اظهارات صریح کارگردان «مشکل گیتی» بعد از رفع توقیف فیلمش ⇐رییس کمیسیون فرهنگی مجلس به صراحت گفته که چرا فقط با پخش تیزرهای سینمایی از ماهواره مشکل دارید؟/وزیر ارشاد و رییس قوه قضاییه در این معضل به صورت جدی ورود کنند/نهاد‌ها و ارگان‌های دیگر باید بپذیرند که تنها وزارت ارشاد است که متولی صدور پروانه ساخت و نمایش است/سینمای مستقل که به درآمد داخلی متکی است هیچ امکان ویژه‌ای برای تبلیغ ندارد/این حق سینمای مستقل است که از هر عرصه‌ای برای تبلیغ استفاده کند/چرا تبلیغات شهری، صداوسیما، مترو، اتوبوس و میادین به طور عادلانه در اختیار تمامی فیلمها قرار نمی‌گیرد؟

سینماروزان: مسئله توقیف فیلم «مشکل گیتی» به علت تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای وقتی با بیانیه کارگردان این فیلم و سپس پخش کننده و در نهایت همراهی گروهی از سینماگران برای مذاکره مستقیم با مقامات قضایی امتداد یافت موجب شد زودتر از حد تصور این فیلم رفع توقیف شده و به چرخه اکران بازگردد.

به گزارش سینماروزان بهرام کاظمی درباره چگونگی رفع توقیف فیلم «مشکل گیتی» و اتحاد به وجود آمده در حاشیه ممنوعیت برخی فیلم‌ها به «ایلنا» گفت: در پی توقیف فیلم از طرف دادستانی تشکل‌های صنفی مختلف بیانیه‌‌هایی در حمایت و رفع توقیف فیلم دادند. قرار بود یک تجمع مقابل وزارت ارشاد برگزار شود که با وساطت مدیرعامل خانه سینما و بیان این موضوع که قصد دارند مساله را ظرف دو سه روز حل کند؛ تجمع برگزار نشد و خدا را شکر فیلم رفع توقیف شد و به چرخه اکران بازگشت.

کارگردان فیلم «پادزهر» درباره موضع صنوف سینما درباره موضوعاتی از این دست گفت: این حمایت تا حالا سابقه نداشته است. می‌توان گفت از معدود دفعاتی بود که اتحاد تشکل‌های صنفی عملا به‌وجود آمد و صنوف بابت این قضیه باهم متحد شدند. آقای پژمان‌فر (رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس) هم گفتند که این همه کالا دارد در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود چرا ما فقط یقه سینما را بگیریم؟!

وزیر و رییس قوه قضاییه به طور جدی با این معضل برخورد کنند

وی ادامه داد: وزیر ارشاد و رئیس قوه قضائیه قرار است در این معضل به صورت جدی وارد شوند تا فیلم‌های دیگر به این معضل برخورد نکنند. امیدوارم جلسات به سمتی برود که مسائل سینما را تنها خود اداره ارشاد نظارت کند چون فقط ارشاد مستقیما با اهالی سینما در ارتباط است و از شرایط و چگونگی اوضاع حاکم باخبر است.

وی درباره اختیارات نهادهای دیگر در ورود به مسائل فرهنگی گفت: اگر فردی خارج از سینما ندیده و نشناخته درباره این حوزه تصمیم‌گیری کند، معضلاتی از همین دست به وجود می‌آید. درصورتی‌که ارشاد توانایی آن را دارد که مشکلات را با تشکلات صنفی و سینماگران حل کند.

یک بام و دو هوا در عرصه هنر بیداد می‌کند

کاظمی ادامه داد: نهاد‌ها و ارگان‌های دیگر باید بپذیرند که یک وزارتخانه به نام وزارت ارشاد وجود دارد که پروانه ساخت می‌دهد، پروانه نمایش می‌دهد و این گونه است که سیاست یک بام و دو هوا اتفاق نمی‌افتد. یک بام و دو هوا در تمام مسائل فرهنگی ما وجود دارد مثلا در موسیقی هم این اتفاق افتاد که باعث مخدوش شدن روال عادی می‌شود.

وی ادامه داد: این برخورد باید انجام می‌شد؛ نه صرفا به خاطر فیلم «مشکل گیتی» بلکه به خاطر حمایت از سینمای مستقل. چون این معضل برای سینمای مستقل و بخش خصوصی اتفاق افتاده. من خیلی جا‌ها گفتم سینمای مستقل هم مظلوم است و هم خیلی ضعیف. بخش خصوصی عرصه‌ای است برای رقابت سالم در سینما. متاسفانه به علت تصدی‌گری دولت؛ این عرصه برای بخش خصوصی خیلی تنگ است و خیلی ناتوان به راه خود ادامه می‌دهد.

سینمای مستقل که به درآمد داخلی متکی است هیچ عرصه ای برای تبلیغ ندارد

کارگردان فیلم «عروس فراری» درباره عرصه‌های تبلیغاتی برای فیلم‌های مستند گفت: این نوع از فیلم‌ها هیچ نوع امکانی برای تبلیغ ندارند و در واقع از تبلیغات شهری و تلویزیونی محروم هستند. شما به من بگویید یک فیلم چگونه می‌تواند مخاطب خود را پیدا کند؟ مگر بدون تبلیغ، مخاطب می‌تواند فیلم را بشناسد و به سینما بیاید. استثناء هستند دوستانی که فیلم‌هایشان پخش جهانی می‌شود اما سینمای مستقل که به درآمد داخلی متکی است و با سرمایه شخصی سامان داده می‌شود؛ چه عرصه‌ای برای تبلیغ دارد؟ آنقدر تبلیغات شهری گران است که بخش خصوصی از پس هزینه‌های آن برنمی‌آید.

از هر عرصه تبلیغی باید استفاده کرد

بهرام کاظمی ادامه داد: هر عرصه‌ای که بشود در آن تبلیغ کرد، نباید دریغ شود. مگر تبلیغ محصولات فرهنگی در رسانه‌های مختلف چه تاثیر بدی می‌تواند ایجاد کند؟ اگر این سینما مورد تایید ارشاد است، باید همه جا تبلیغ شود تا مخاطب خودش را پیدا کند. حال سینمای ما را مقایسه کنید با سینمای صنعتی دنیا. آنقدر عرصه‌های تبلیغاتی آنها متنوع و گسترده است که قبل از پیش‌تولید؛ تبلیغات شروع می‌شود. اما ما محدود به تماشاچی داخلی هستیم و هیچ امکان تبلیغاتی نداریم. دولت باید تصدی‌گری‌اش را در سینما کم کند و بگذارد بخش خصوصی به رقابت سالم بپردازد. این گونه است که سینما راه خودش را پیدا می‌کند.

چرا تبلیغات شهری، صداوسیما، مترو، اتوبوس و میادین به طور عادلانه در اختیار تمامی فیلمها قرار نمی‌گیرد؟

کاظمی درباره همکاری شهرداری در تبلیغات شهری فیلم‌ها گفت: قیمت تبلیغات شهری بسیار بالاست. آنقدر بالا که سینمای بخش خصوصی نمی‌تواند از این تبلیغات استفاده کند.

وی ادامه داد: در این بخش باید تبلیغات را آزاد کنند. تبلیغات شهری، تبلیغات صداوسیما، مترو، اتوبوس، ‌ میادین و…. همه باید به نحوی باشد که هم قیمتش مناسب باشد و هم عادلانه بین تهیه‌کننده‌ها تقسیم شود تا همه بتواند در شرایط سالم و برابر رقابت کنند.

کارگردان «شبی در تهران» درباره تبلیغ در فضای مجازی نیز گفت: خیلی از فیلم‌ها از زمان تولید و پیش‌تولید در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند اما فضای مجازی کافی نیست.