سینماروزان: «سدمعبر» دومین فیلم محسن قرایی از جمله آثاری بود که به واسطه التهابات مضمونی در جشنواره سی و پنجم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت با این حال این فیلم که در آشفتگی اکران پاییزی روی پرده رفت در مدت زمان یک ماهی که از اکرانش میگذرد به زحمت از رقم فروش یک میلیارد عبور کرده است و این هفته هم باید جایش را به «افسانه گل آباد» بدهد.
به گزارش سینماروزان بدبیاری «سدمعبر»، نه فقط تراکم اکران پاییزی که مقارن شدن بخشهایی از اکران با ناآرامیهای اخیر و ریزش کلی مخاطبان سینما بود.
بهمن کامیار تهیه کننده «سدمعبر» که از میان فیلمهایی که تهیه و کارگردانی کرده فقط همین «سدمعبر» اکران شده(!) با گلایه از اوضاع اکران در سینمای ایران برای «ایسنا» نوشت: شاید پیچیدهترین و غیرقابل پیش بینیترین مرحله در پروسه ساخت فیلم سینمایی، مرحله اکران آن است خصوصاً اگر فیلم شما فاقد حامیان دستاندرکار و تصمیمساز باشد، چه بهعنوان شراکت مادی و چه به عنوان عواملی همچون تهیهکننده و مجری طرح و غیره.
این تهیه کننده ادامه داد: اینکه فصل اکران در ایران قابل پیش بینی نیست و بوده تجاربی که یک فیلم در بهترین فصل اکران یعنی اکران نوروزی با توفیق همراه نبوده (نمونهاش در اکران نوروزی سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ موجود است) و بالعکس مواردی نیز بوده که در فصل اکران به اصطلاح بد،فروش بالایی داشته که باز هم برای ذکر نمونهاش به زمستان ۹۵ میتوان رجوع کرد اما اینکه فیلم شما خوب باشد یا بد هیچ تأثیری در موفقیت فیلم در گیشه ندارد !!!
بهمن کامیار افزود: فیلمهای بد از نظر سینماگران گاهاً مورد اقبال عمومی قرار میگیرند و بالعکس فیلمهای سینماییپسند نمیتوانند توفیقی در گیشه بدست آورند،همچنین چندین سال است توفیق و حضور فیلم در جشنواره فجر هم دیگر تضمینی برای اکران مناسب و فروش بالا نیست و امسال پرفروشترین فیلمها همان غایبان فجر بودند!
این تهیه کننده با اشاره به اوضاع بد اکران فیلمش بیان داشت: البته در اکران عمومی «سد معبر» اتفاقات نابهنگام هم همگی با هم حادث شدند، از اولین روز اکران که زلزله تهران به وقوع پیوست، تعطیلات چند روزه بابت آلودگی هوا ، متعاقب آن هم ناآرامیهای خیابانی در کشور که با فیلترینگ فضای مجازی عملاً تکمیل فجایع طبیعی و غیر طبیعی را برای فیلمهای روی پرده خصوصاً «سدمعبر» که شروع اکرانش بود را رقم زد و حالا علاوه بر همه موارد پیش گفته باید به اتفاقات این چنینی و پدیدهی وارونگی در فصل زمستان هم فکر کرد اما آنچه مسلم است فصل بد اکران ( روی کاغذ) تنها نصیب سینمای مستقل و سینماگران و تهیه کنندگان بدون حامی میشود و در این موضوع شکی نیست ولو این تهیه کننده فیلمی را ساخته باشد که از نظر منتقدین و قاطبهی مخاطبین در سطح بالایی باشد و افتخارات بین المللی هم پشت سر هم برای سینمای ملی به ارمغان بیاورد!