بعد از افشای بودجه بیش از ۸میلیاردی⇐برگزاری جشنواره جهانی(؟!) فجر به «شورایعالی بینالملل» سپرده شد به دبیری یک «ژن خوب»!!
سینماروزان: تنها چند روز بعد از آن که رمضانعلی حیدری خلیلی خبر از بودجه هنگفت و 8.2میلیاردی جشنواره موسوم به جهانی فجر داد شورای تازه تأسیس «بین الملل» هم رئوس فعالیتهای خود را منتشر کرد و عجبا که در صدر این رئوس برگزاری جشنواره جهانی جای گرفته است!
به گزارش سینماروزان شورایعالی بین الملل سینمای ایران سه هفته قبل با دستور محمدمهدی حیدریان و بعد از حذف امیر اسفندیاری معاون سالیان بین الملل فارابی و جایگزینی با رائد فریدزاده آغاز به کار کرد.
رائد فریدزاده که برادرزاده مهدی فریدزاده معاون سینمایی دهه هفتادی ارشاد و خواهرزاده حسن خجسته معاون اسبق صدای رسانه ملی و از اعضای شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی است نه تنها به عضویت شورایعالی بینالملل درآمده بلکه دبیری آن هم به وی سپرده شده است!!
نادر طالبزاده که نقشی مهم در برگزاری آخرین جشنواره جهانی داشت در کنار امیر اسفندیاری، ایرج تقیپور و سیدرضا میرکریمی بهعنوان اعضای حقیقی و علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مهدی یزدانی، مدیرعامل مؤسسه رسانههای تصویری، سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و سیدصادق موسوی، مدیرعامل انجمن سینمای جوان، اعضای حقوقی شورایعالی بین الملل هستند.
شورایعالی بین الملل به دبیری رائد فریدزاده رئوس فعالیتهای خود را در 22بند اعلام کرده است؛ سرفصل این برنامهها به شرح زیر است:
–برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر و سایر جشنوارههای لازم فیلمهای بلند و کوتاه به سبکوسیاق دو جشنواره سیوچهارم و سیوپنجم و با تشکیل دبیرخانه دائمی در سطح استانداردهای جهانی.
–تدوین شیوههای حمایت از تولیدات مشترک و تشکیل کمیتههای بررسی لازم همراه با تخصیص بودجه؛ از پرورش ایده تا ساخت فیلم با افق ترویج نهضت تولید محتوا.
–حمایت از حضور هدفمند در جشنوارههای معتبر، اعم از جشنوارههای شاخص جهانی و جشنوارههای منطقهای به منظور معرفی سینمای ایران و یافتن بازارهای جدید و متنوع برای محصولات سینمایی و سمعی و بصری.
–توسعه روابط بینجشنوارهای در جشنوارههای داخلی و خارجی.
–تبدیل ایران به هاب منطقهای برای تسهیل خریدوفروش فیلمهای ایرانی و غیرایرانی برای خریداران غیرایرانی.
–حمایت از بخش خصوصی برای ایجاد شبکه اکران جهانی نمایش جهت ایجاد ذائقه تماشاچیان غیرایرانی به دیدن فیلمهای ایرانی با ایجاد سئانسهای ثابت نمایش در شهرهای مختلف جهان.
–شناسایی و ساماندهی ایرانیان مقیم خارج از کشور برای همکاری در مبادلات جشنوارهای و تجاری سینما.
–حمایت از آمادهسازی و بازاریابی فیلمهای ایرانی برای نمایش در شبکههای تلویزیونی جهانی و صیانت از حقوق پدیدآورندگان آثار.
–حمایت از آمادهسازی و بازاریابی فیلمهای ایرانی برای نمایش در خطوط هوایی، کشتیرانی و نظایر آن و صیانت از حقوق پدیدآورندگان آثار.
–برنامههای آموزشی بینالمللی آکادمیک میانمدت و کوتاهمدت برای تربیت کادرهای جدید.
–حمایت از حضور توزیعکنندگان فیلمهای ایرانی در بازارهای جهانی.
–حمایت از راهاندازی شرکتهای جدید ایرانی برای فعالیت در حوزه بینالملل و تربیت کادرهای جوان برای فعالیتهای بینالمللی سینما در حوزه نمایش و فروش فیلم در بخش خصوصی.
–حمایت از مؤسسات ایرانی که به معرفی و بازاریابی پتانسیلهای خدمات تولیدی و سایر امکانات فیلمسازی کشور مانند معرفی لوکیشنهای طبیعی برای جذب تولیدات خارجی و مشترک به ایران اقدام میکنند.
–ارتباط با آرشیوها و کتابخانههای جهان برای قراردادن فیلمهای ایرانی در سبد فیلمهای موجود.
–حمایت حقوقی و ارائه خدمات حقوق بینالملل توسط کارشناسان به ایرانیان فعال در حوزه بینالملل و غیرایرانیان علاقهمند به فعالیت در ایران.
–راهاندازی یا حمایت از راهاندازی پایگاههای اینترنتی خدمات پشتیبانی از سینمای ملی، مانند خبرگزاری سینمایی، بانک اطلاعات سینمای کشور با هدفگذاری خارج از کشور.
–راهاندازی یا حمایت از راهاندازی پایگاههای اینترنتی خدمات بازاریابی سینمای ملی و منطقهای با راهاندازی پایگاههای اطلاعاتی.
–راهاندازی مرکز ملی آپلود و دانلود فیلم در داخل کشور برای استفاده شاغلان رسمی این حرفه.
–کمک به افزایش همکاریهای جهانی صنفی بین سینماگران ایرانی و اتحادیهها و اصناف غیرایرانی.
–اکران عمومی هدفمند فیلمهای خارجی در داخل به منظور ارتقای سطح سلیقه سینمایی مردم برای تقویت سایر سیاستهای سازمان.
–برنامهریزی برای استفاده از ظرفیت ایجاد باشگاه بهعنوان مخاطبان خاص فیلمهای خارجی به منظور توسعه مخاطبان و ایجاد ذائقه جدید برای فیلمهای فرهنگی و تجاری داخلی و خارجی.
–تعریف گردشگری فرهنگی با تکیه بر گردشگری سینمایی برای گردشگران داخلی و خارجی.