تاکید مدیرکل مطبوعات داخلی بر حمایت از رسانههای تخصصی
سینماروزان: ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی با اشاره به واریز آخرین نوبت یارانه رسانهها در سال ۱۴۰۰ به بیان نکاتی پیرامون اولویتهای اصلی در حمایتهای یارانهای پرداخت.
به گزارش سینماروزان شمسایی در نوشتار خود بر حمایت از رسانههای تخصصی و ازجمله رسانههای فرهنگی، ادبی تاکید کرده که میتواند نویدی باشد برای توجه بیشتر به رسانههای فرهنگی-هنری تخصصی که سعی کردهاند در سالهای اخیر مجال ارائه تحلیلهای صادقانه و دور از سیاستزدگی در شاخه های مختلف هنری را فراهم کنند.
متن نوشتار ایمان شمسایی را بخوانید:
امشب آخرین نوبت یارانه مطبوعات ۱۴۰۰ به حساب مدیران مسئول واریز شد. از دیدگاه شخصی و نه لزوما جایگاه حقوقی چند نکته به ذهنم می رسد:
۱. یارانه مطبوعات، مثل یارانه معیشتی صرفا برای کم برخورداران نیست. بلکه سهمی از بودجه عمومی برای کسانی است که بیشتر برای ارتقای کمی و کیفی سبد مطالعه مردم، ارائه مطالب غنی، مفید و با گستره توزیع مناسب تلاش می کنند. لذا هرکه بهتر کار کند و محصول شایسته تری ارائه دهد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. البته در این میان باید نشریات و پایگاههای تخصصی، علمی، محلی، ادبی، فرهنگی، معرفتی و نخبگانی را بیشتر مدنظر قرار داد. چراکه شایسته است برای تولید اثر فاخری که شاید اقبال عمومی کمتری با آن همراه باشد اما پشتوانه ای برای محتوای فضای کلی رسانه ای کشور است، سرمایه گذاری کرد. همچنین رسانه هایی که در جغرافیایی محدود با تمام توان خود نشان می دهند که ایران، تنها تهران نیست را باید قدر دانست.
۲. اگرچه محتوا اصل و اساس یک محصول فرهنگی ست اما رسانه طبق ماده ۱۸، ۲۰ و ۴۶ قانون مطبوعات مصوب مجلس شورای اسلامی، گذرگاه نیست بلکه اقامتگاه است. لذا از رسانه ای طبق این مواد از قانون و ماده ۳۱ آیین نامه اجرایی مصوب هیات وزیران حمایت می شود که یک سازمان حرفه ای قلمداد شود. با داشتن نیروی انسانی متخصص، مجرب و تحت نظر قانون کار و بیمه.
۳. نیروی انسانی، اصلی ترین سرمایه یک جریده است چرا که صد درصد محتوا توسط انسان تولید می شود و رسانه ی بی دبیر و خبرنگار مثل زمین بی آب و حیات است. لذا با توجه به شرایط سخت اقتصادی و ضرورت حفظ امنیت شغلی خبرنگاران، یارانه مطبوعات باید نسبت معقول و قابل لمسی با نیروی انسانی شاغل در آن مجموعه داشته باشد. البته نیرویی که به واقع اهل خبر و تولید محتوا باشد نه خبرنگارنما.