حسین ترک جوش مطرح کرد: داستان «عباس» همزمان در دو دهه ۶۰ و ۴۰ روایت میشود/ یک پیشنهاد به «سینمای دیگر»
سینماروزان/مهدی فلاح: حسین ترک جوش تهیه کننده، نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «عباس» به بهانه عرضه این فیلم کوتاه در بخش «سینمای دیگر» پلتفرم فیلمنت درباره روند ساخت اثرش و همچنین نمایش آن در شبکه نمایش خانگی توضیح داد.
حسین ترکجوش، تهیه کننده، نویسنده و کارگردان سینمای کوتاه که تولید 8 فیلم کوتاه داستانی مانند «ناجی»، «انبار»، «بلع»، «پنجاه هزار»، «جدایی» و «عباس» را در کارنامه خود دارد.
نمایش فیلم کوتاه «عباس» از ساختههای حسین ترک جوش در بخش «سینمای دیگر» فیلم نت آغاز شده است و «عباس» با دیگر فیلمهای کوتاه، مستند و سینمای بلند هنری و تجربی در این بخش از فیلمنت، عرضه میشود؛ بخشی که قصد دارد توجه مخاطبان را به این نوع از سینما جلب کند.
به همین بهانه گفتگویی با حسین ترک جوش صورت دادهایم تا بیشتر درباره فیلم کوتاه «عباس» و عرضه آثار کوتاه، مستند، تجربی و هنری سینمای ایران و جهان بپردازیم.
ترک جوش، در ابتدای صحبتهای خود با اشاره به اینکه «عباس» آخرین فیلم کوتاه اوست و به تازگی تولید فیلم کوتاه «سرباز» را به پایان رسانده است، عنوان کرد: بعد از حضور موفق فیلمهای کوتاه «انبار»، «بلع» و «ناجی» در جشنوارههای بینالمللی، تصمیم گرفتم که یک فیلم کوتاه متفاوت در مقایسه با دیگر آثارم تولید کنم که نتیجه آن فیلم کوتاه «عباس» شد که در قالب یک فیلم کوتاه مستند داستانی یا «داکیو دراما» در سال 1401 تهیه و تولید کردم؛ همچنین فیلم کوتاه «سرباز» هم که نهمین فیلم کوتاه من است، به تازگی مراحل تولید را پشت سر گذاشته است و هماکنون فرآیند پستولید را سپری میکند.
کارگردان «عباس» درباره فرم روایت این فیلم کوتاه که در دو دهه 60 و 40، همزمان یک قصه را به تصویر کشیده است، توضیح داد: «عباس» یک روایت مستند-داستانی که من در فیلمنامه، نوع دکوپاژ، قاببندیها و تدوین کار سعی کردم دو بازه زمانی مختلف از تاریخ را به تصویر بکشم؛ در بخشی از فیلم ما با کاراکتری همراه هستیم که در دهه 60 حضور دارد و محمود عطشانی فیلمبردار «عباس» در سکانسهای این دهه دوربین رو دست فیلمبرداری کرده است و در سکانسهایی که در دهه چهل روایت میشود، قاب تصویر را سیاه و سفید و 4 به 3 بستهام و در تمام پلانها برخلاف دهه 60 دوربین روی پایه و ثابت است و فرم فیلم، کاملا کلاسیک است.
وی با بیان اینکه روایت مستندگونه «عباس» نظر منتقدان را جلب کرده بود، افزود: قصد داشتم که با این تفاوت فرمی، مخاطب متوجه این دو دهه شود و برای رسیدن به بهترین فرم، فیلمهای دهه 40 و 60 را دقیقتر از قبل تماشا کردم که هر چه بیشتر نزدیک به نوع دکوپاژ فیلمهای ایرانی این دو دهه از سینمای ما باشد.
ترک جوش با ذکر اینکه «عباس» بالغ بر یک ماه پیش تولید و در سه روز تولید شده است، درباره حضور جشنوارهای این فیلم توضیح داد: «عباس» به دلیل قصهای که دارد، برخلاف دیگر فیلمهای کوتاهم، مورد توجه جشنوارههای داخلی مانند جشنواره فیلم رشد، ایثار، رسام، عمار و مقاومت قرار گرفت و در این جشنوارهها حضور داشت.
این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چرا دیگر فیلمهای کوتاه او مانند «عباس» در بخش «سینمای دیگر» فیلم نت عرضه نشده است، توضیح داد: فیلم کوتاه «انبار» همراه با پنج فیلم کوتاه دیگر که یکی از آنها فیلم کوتاه «راحانا» ساخته کاظم دانشی است، در بسته فیلم کوتاه «۱۰۸ دقیقه از یک قرن» سینمای هنروتجربه در پاییز 1400 اکران شد و در ادامه پلتفرم هاشور آن را عرضه کرد.
وی در ادامه درباره استفاده از بازیگران چهره در فیلمهای کوتاه خود، تصریح کرد: بازیگران چهرهای در آثار من حضور داشتهاند و همکاری با آنها برای من خوشایند بود و سطح روند تولید من را افزایش دادند، به عنوان مثال حضور هامون سیدی، مهدی کوشکی، سارا حاتمی در «بلع» و همچنین حضور مهری آلآقا و فرید سجادی حسینی در «عباس» نمونهای از این اتفاق خوب در آثار من هستند، زیرا به دلیل روزهای کوتاه در تولید و از طرفی هزینههای محدود در فیلم کوتاه، تهیه کننده و کارگردان قدرت ریسک کردن ندارد و باید با بازیگری فعالیت کند که به خوبی مدیوم سینما و حضور در صحنه را میشناسد.
ترک جوش در ادامه با ابراز خوشحالی از اینکه فیلم نت بخشی به عنوان «سینمای دیگر» راه اندازی کرده است تا سینماگران بتوانند آثار خود را عرضه کنند، مطرح کرد: حمایت و توجهی که فیلم نت به آثار تجربی، هنری، کوتاه و مستند دارد، حمایتی است که در سطح بینالملل مرسوم است و خوشحالم که فیلم نت این روند را آغاز کرده است؛ نکتهای که برای من به عنوان یک کارگردان سینمای کوتاه مورد توجه قرار دارد، این است که فیلمهای کوتاهی که در ایران تولید میشود، عموما از سطح سینمای بلند ایران فراتر هستند و حتی ما شاهد این هستیم که آثار بلند سینمایی الگو گرفته شده از فیلمهای کوتاه داخلی هستند و دیده نشدن فیلمهای کوتاه توسط مخاطب برای من دردناک است و از فیلم نت متشکرم که چنین شرایطی را برای سینماگران کوتاه فراهم کرده است.
وی در پایان با ارائه یک پیشنهاد به بخش «سینمای دیگر» فیلم نت، برای حمایت از سینماگرانی که فیلم کوتاه، مستند، تجربی و هنری میسازند، تاکید کرد: زمانی که یک بخش مجزا برای عرضه آثار کوتاه، مستند، تجربی و هنری در فیلم نت اختصاص داده شده است، پیشنهاد میکنم دسته بندی فیلمهای دانشجویی، نیمه حرفهای و حرفهای نیز لحاظ شود تا با توجه به این دسته بندی، آثار خوب دانشجویی و نیمه حرفهای که در گوشهای خاک میخورند، دیده شوند و شرایط را برای کشف استعدادهای سینمایی فراهم کند.
فرید سجادی حسینی، مهری آل آقا، فرج الله گلسفیدی، محمد موحدنیا، آذین احرامی و عماد حقی، بازیگران فیلم کوتاه «عباس» هستند.
دیگر عوامل فیلم کوتاه «عباس» نیز عبارتند از تهیه کننده و کارگردان: حسین ترک جوش، نویسنده: حسن تبار، مدیر فیلمبرداری: محمود عطشانی، مدیر تولید: سعیددلاوری، مدیر صدابرداری: علی فیضی، دستیار یک وبرنامه ریز: نرگس امیراصلانی، دستیاران کارگردان: امیر کوثرخواه و مهساجعفری، طراح صحنه و لباس: پروانریمانی، طراح چهره پردازی: بابک شعاعی، مجریان گریم: مهسا رفیعی کیان ، فرنوش رضویان، تدوین: سمانه دیبا، منشی صحنه: کیمیا آقاخانی، مدیر تدارکات: محمود ترک جوش، عکاس: محمدطالبی، دستیار فیلمبردار: ارسلان زارعی و سپهر شریفی و دستیار صحنه و لباس: پویا کابینی مقدم و علی شاهینی.