سینماروزان: حمیدرضا صلاحمند کارگردان آثاری همچون «زمانه» و «نیش زنبور» بعد از منتفی شدن تولید سناریوی «چه کسی ماه را گاز زد؟» این روزها مشغول بازنویسی سناریویی است به نام «همسایه محبوب من».
صلاحمند درباره وضعیت تولید این سناریو به سینماروزان گفت: در حال بازنویسی سناریو هستیم. چندین بار سناریو بازنویسی شده اما کار نگارش تمامی ندارد و هر چقدر روی متن کار می کنیم باز هم نیاز است به ویرایش چون برخلاف برخی که کار را شروع میکنند و حین تولید به فیلمنامه شاخ و برگ می دهند من از آن کارگردانانی هستم که تا فیلمنامه کامل نشود آن را کلید نمی زنم.
این کارگردان ادامه داد: طرح اصلی «همسایه محبوب من» برای یوسف صمدزاده است و خودش تهیهکنندگی را برعهده گرفته است. مضمون کار کمدی-اجتماعی است اما نه الزاما نوعی از کمدی که در آپارتمان بگذرد و سعی شده استانداردهای تولید سینمایی مدنظر قرار گیرد.
صلاحمد درباره اینکه «همسایه محبوب من» را برای حضور در جشنواره سی و ششم فجر آماده خواهد کرد یا به اکران مستقیم آن فکر خواهد کرد بیان داشت: این خود فیلم است که تعیین خواهد کرد به جشنواره برود یا نه؛ این را از منظر زمان بندی تولید و البته ساختار نهایی اثر میگویم اما شخصا همواره علاقه داشته و دارم فیلمی بسازم که مردم آن را بپسندند یعنی به اسم تجارت یا هنر مردم را گول نزنیم و به پبشینه و باور فرهنگی آنها لطمه وارد نکنیم.
حمیدرضا صلاحمند که سابقه سالها دستیاری کارگردانانی همچون بهرام بیضایی و محمد بزرگ نیا را در کارنامه داشته درباره اینکه چه خواهد کرد تا کمدی «همسایه محبوب من» نوآورانه باشد اظهار داشت: با توجه به محدودیتهایی که در نقد صریح سیاسی-اجتماعی داریم اینکه بتوان کمدی روزآمد ساخت واقعا مشکل است. شاید یک دلیل اینکه همه می روند به دنبال دیالوگهای خط قرمزی و از ایجاد موقعیتهای کمدی بازمیمانند همین باشد. من به نوعی کمدی اصیل اعتقاد دارم که درونش درست باشد یعنی بجا و در لحظه درست خنده بگیرد و کاملا هدفمند.
این کارگردان در چرایی اینکه نتوانسته در دولت یازدهم هیچ فیلمی را بسازد بیان داشت: سینمای ما مشکلات صنفی فراوانی دارد و دولت یازدهم هم به جای حمایت از بدنه صنف سینما اغلب وارد دادوستد با حلقه ای بسته شد. در این شرایط بدیهی است که سینماگران مستقل متعلق به بدنه کمکار و بیکار شوند چون بدبختانه دولتمردان اصلا از وجود آنها خبر ندارند و حال و روز بدنه سینما برایشان مهم نیست.
صلاحمند افزود: درباره خودم چند فیلمنامه را در این سالها در دستور کار قرار دادم و جلو رفتم اما به نتیجه دلخواه نرسیدم. اصلا هم به دنبال این نبودم که کار سفارشی قبول کنم چون این سبک کار را قبول ندارم.
این کارگردان با اشاره به کارنامه فیلمسازیش بیان داشت: تنها فیلم من که حمایتی حداقلی از بخش دولتی و آن هم از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گرفت «زمانه» بود آن هم در دورانی که بعد از به نیمه رسیدن کار به بحران خوردیم. تازه آنجا بود که حمایتی اندک رسید و کار را جمع کردیم.
حمیدرضا صلاحمند تأکید کرد: سفارشی کار کردن از یک طرف قریحه هنری را از بین می برد و از طرف دیگر پس از مدتی موجب خواهد شد که شما را صرفا به عنوان کارگردانی بشناسند که فقط اپراتوری است که دستورات و ایده های دیگران را اجرا می کند. ترجیح می دهم سالها بیکار بمانم اما سفارشی نسازم.