سینماروزان: بلافاصله پس از توقیف مجدد “خانه پدری”، دادسرای تهران طی بیانیهای، دلیل اصلی این توقیف را عدم اصلاح فیلم اعلام کرد و علیه خاطیان، اعلام تعقیب نمود.
در بیانیه دادسرای تهران آمده بود: علیرغم اینکه مقرر شده بود فیلم «خانه پدری» مورد اصلاح و بازسازی قرار گیرد ولی در این خصوص اقدام اصلاحی انجام نگرفته است. حسب دستور دادستانی علاوه بر جلوگیری از پخش فیلم مذکور، کلیه مرتکبین و مقصرین نیر تحت تعقیب قانونی قرار گرفتند.
ادعای دادسرای تهران در شرایطی طرح شده که معاون نظارت سازمان سینمایی درست همزمان با شروع اکران فیلم، بر اصلاح فیلم تاکید کرده بود!
حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی هم پس از توقیف فیلم مدعی شد بار خشن بخشهای ابتدایی فیلم کاسته شده و با تمهیدات صوتی-تصویری اصلاح شده است!
چه کسی راست میگوید؟؟ دادسرا که اعتقاد دارد به عدم اصلاح فیلم یا سازمان سینمایی که معتقد است به اصلاح فیلم؟؟؟
اصلیترین مشکل سرراه اکران “خانه پدری” سکانسی در ابتدای فیلم بود که پدری ظاهرالصلاح با دستهسنگ، اقدام به قتل دختر جوانش میکند؛ دختری که متهم است به برقراری رابطه نامشروع!!
آیا این صحنه از نسخه اخیر حذف شده بود؟؟
واقعیت آن است که در نسخه تازه اکرانشده نیز این سکانس وجود داشت ولی بهلحاظ صوتی، حجم آن تعدیل شده بود تا بار نفرتانگیز بودن رفتار پدر ظاهرالصلاح کاهش یابد.
پس آنچه انتظامی و معاونش درباره اصلاح میگویند پربیراه نیست چون اصلاح صوتی(!) صورت گرفته و آنچه دادسرا میگوید هم اگر ناظر به چرایی عدم اصلاح کلیت سکانس مذکور باشد، حقیقت دارد.
پس هم او که مدعی اصلاح است، راست میگوید و هم او که مدعی عدم اصلاح است؛ تفاوت، فقط در مصداق اصلاح است.
ای کاش پیش از فرستادن مجدد فیلم روی پرده، مدیران سازمان و مدیران قوه قضا در مصادیق اصلاح به اشتراک نظر میرسیدند تا با توقیفی مجدد، کارگردان فیلم مجددا یک تنش عصبی بیرحمانه را تجربه نکند.
بنده فیلم راا هم در جشنواره سی و دوم و هم در روز اول اکران اخیر دیدم
و اینکه چیزی اصلاح شده حس نکردم
ماجرای کوبش با دسته هاون هم در نسخه اخیر بود
اینکه صدا اصلاح شده را نمیدانم
صدای کوبش اصلاح شده؟؟؟
؟؟؟
به نظرم عیاری باید اون پلان کوبیدن وکلا حذف میکرد
و فقط بعدش یعنی خونی شدن گونی رو نشون میداد
اینجوری دیگه متهم نمیشد به اینکه فیلمو اصلاح نکرده
ضمن اینکه حتی نشان دادن رد خون و تعقیب و گریز قبل و بعد سکانس
به قدر کفایت دلهره زا و اثرگذار بود
بله منم موافقم
اگه بنا بود که فیلم اکران بشه این بهترین راه بود
ضمن اینکه میشد سکانس حذف شده رو گذاشت توی اینترنت
و اینجوری فیلم بهتر دیده میشد
ولی انگار بعضیا علاقه وافری دارن که کلا توقیف بشن
من نمیدونم این چ اصراریه که بعضی فیلمسازا برای عدم اصلاح فیلمشون دارن
بابا اگه واقعا سرمایه شخصی گذاشتین بابت فیلم
خب فیلمو ولو با اصلاحات اکران کنید
بخصوص که به قدر کفایت همه فهمیدن دلیل اصلاح چی بوده
یعنی چی که زیربار اصلاح نمیرین
یا میگین اصلاح کردین و نکردین تا این طوری براتون شر بشه
حیف نگاه زیبای فیلمساز و فیلمبردار در تصویرسازی و نورپردازی که با توقیف باعث شد مهجور بمونه
این فیلم سطح بالای سینمای ایرانو نشون میده نه فیلمای رسولف و پناهی و امثالهم که حتی هنوز بعد از بیست سال فیلمسازی نمیتونن یه قاب ماندگار بسازن
این فیلم کلاس درس هست برای سینمای ایران و میتونه تدریس بشه از منظر فنی برای هنرجوها
درباره محتواش هم حرفی ندارم