سینماروزان/فاطمه عودباشی: مسعود ده نمکی کارگردان سه گانه پرفروش اخراجیها سرگرم تولید سریالی ماورایی شده به نام #رستگاری که عنوانش بیش از هر چیز یادآور #رستگاری_در_شائوشنک فرانک دارابانت و #رستگاری_در_هشت_و_بیست_دقیقه سیروس الوند است.
ده نمکی که تجربه گرایی خاص خود را در استفاده از سیجیآی دارد و این تجربه گرایی را با نمایش زلزله تهران در #رسوایی و سقوط بهمن در #زندانیها نشان داده بود در سریال رستگاری هم به دنبال بازسازی برزخ است.
به گزارش روزنامه جامجم، سریال تلویزیونی رستگاری در گونه ماورایی ساخته میشود و قرار است از زاویهای تازه به مبحث عالم برزخ و در قالب یک قصه شنیدنی و پر از گره بپردازند. دهنمکی به غیر از کارگردانی، تهیهکنندگی سریال رستگاری را هم به عهده دارد و محمد امامی(مجری تیتراژ به وقت شام) از چند ماه پیش ساخت جلوههای ویژه این سریال را آغاز کرده است، چراکه سریال رستگاری قرار است عالم برزخ را به تصویر بکشد بههمیندلیل جلوههای ویژه سنگین برای این اثر بهکار برده میشود. همچنین پیگیریها نشان میدهد که تولید صحنههای رئال سریال هم آغاز شده است.
ده نمکی با حمایت مالی سیمافیلم قرار است با ساخت این اثر، یک قصه باورپذیر را به تصویر بکشد که بخش برزخ داستان برای مخاطبان تماشایی باشد. بههمیندلیل، این موضوع کار سازندگان این اثر را سخت میکند. حتی شنیدهها حاکی از آن است که جلوههای ویژه این اثر با دیگر کارهای ماورایی تلویزیون متفاوت است.
به گزارش سینماروزان، یکی از اولین تجربیات سینمای ایران در ورود به عالم پس از مرگ فیلم شب نشینی در جهنم ساموئل خاچکیان بود که در زمان خود تصاویری رعب آور از پل صراط و دوزخ ارائه داده بود و پس از آن تلاشهای مختلف در این حیطه بوده؛ از روز فرشته بهروز افخمی و گذرگاه شهریار بحرانی تا تحفه هند رضا زهتابی، شب آفتابی بهزاد بهزادپور، جعبه موسیقی فرزاد موتمن، دموکراسی در روز روشن علی عطشانی و…
سریالهای رمضانی دهه های قبل مانند ملکوت محمدرضا آهنج نیز چنین ورودی داشتهاند و محسن مخملباف نیز در آثار ابتدایی خود مثل استعاذه به نحوی نمادین، چنین مفهومی را دستمایه کار کرده بود ولی اغلب آثار ایرانی مخاطبپسند پسامرگ به نوعی مفرح و حتی با پهلو زدن به کمدی-ماورایی تولید شدهاند.
باید دید حاصل ورود ده نمکی به عالم پسامرگ چگونه خواهد بود؟ او که سابقه ساخت کمدی دارد سریال تازه اش را هم کمدی-ماورایی میکند یا متاثر از ماوراییهای دهههای قبل تلویزیون همان نگاه تعلیمی پندآموز را دنبال خواهد کرد؟ و با توجه به تجربه فیلم-سریال موقعیت مهدی از محصولات اخیر سیمافیلم، اینکه دهنمکی نسخهای سینمایی از رستگاری را برای جشنواره فیلم فجر۴۲ آماده کند، چندان بعید نیست!؟