• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 23 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

دوقطبی هاشمی-احمدی‌نژاد در “ایران برگر”/خوشحالیم که راه بیضایی ادامه دارد

20 بهمن 1393
در یادداشت
0 0
A A
11
آیا “ایران برگر” به سرنوشت “عصبانی نیستم” دچار خواهد شد؟

ایران برگر/سینماژورنال

سینماژورنال/حـــامد مظفـــری: در جشنواره ای که تقریبا تمامی بخشهایش پر شده است از آثاری آپارتمانی با خرده پیرنگ خیانتهای زناشویی اینکه فیلمی را در گونه کمدی ببینی که البته بتواند رگه های سیاسی صریح خود را هم داشته باشد یک موفقیت است.

“ایران برگر” مسعود جعفری جوزانی در گونه کمدی-سیاسی می تواند الگویی هم باشد در برابر آنها که سالهاست کم کاری های خویش در گونه سیاسی را به خط قرمزهای فراوان ممیزی نسبت می دهند.

محمدهادی کریمی سناریست و جعفری جوزانی کارگردان فیلم که هر دو سابقه فراوان در سینمای ایران دارند با شناخت درست خط قرمزها و البته حرکت در حاشیه آنها یک طنز سیاسی مخاطب پسند درباره اجتماعی ساخته اند که همچنان بعد از چند هزار سال، درگیر دعواهای حیدری-نعمتی یا فتح اللهی-امراللهی است.

عدم تحمل صدای مخالف؛ بیماری مشترک ایرانیان

در “ایران برگر” کمترین بار کمدی بر دوش رویه متداول کمدی سازان ما یعنی پرده دری های اروتیک است و بجای آن خالقان اثر کوشیده اند با تمرکز بر یکی از معایب بزرگ ما ایرانیان که عدم تحمل صدای مخالف است شوخیهای تامل برانگیزی را خلق کنند. هم کریمی و هم جوزانی ابایی نداشته اند که شخصیتهای اثر خود را بر مایه هایی از آدمیانی قرار دهند که در سالهای اخیر بارها و بارها آنها را به عنوان سیاستمدار و رقبای انتخاباتی دیده ایم.

تاکیداتی که بر سن بالای “امرا.. خان” میشود و اشاراتی که به حرکتهای عوامفریبانه “فتح ا.. خان” و از جمله توزیع حلب روغن و برنج دم سیاه درب خانه های رأی دهندگان صورت می گیرد بیش از هر چیز آنها را کاریکاتورهایی می کند از دو شخصیت سیاسی فعال سالهای اخیر.

“فتح ا.. خان” که محسن تنابنده نقش او را ایفا میکند در خصوصیات رفتاری و منش فعالیت انتخاباتی شباهتهایی دارد به محمود احمدی نژاد و از آن طرف “امرا.. خان” که توسط علی نصیریان ایفا شده نیز شباهتهایی می یابد به علی اکبر هاشمی رفسنجانی.

هم هاشمی هست، هم احمدی نژاد و هم محسن رضایی

البته که انتخابات ولایتی به نام “شید” که “امرا..” و “فتح ا..” کاندیداهای اصلی آن هستند یک کاندیدای مأخوذ به حیا که آموزگار دبستان است را هم دارد؛ کاندیدایی که می کوشد با کمترین جنجال و حاشیه سازی و صرفا با تکیه بر منطق کار خود را انجام دهد. رفتارهای این کاندیدا که محمدرضا هدایتی نقش اش را ایفا کرده نیز بی شباهت به محسن رضایی کاندیدای چند دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری نیست.

اشارات سیاسی جای جای فیلم را پر کرده اند

اشارات سیاسی “ایران برگر” به همین مشابهت شخصیتی برنمی گردد و جای جای فیلم پر شده است از طعنه های گزنده ای که برآمده از دل رخدادهای سیاسی کشور ما هستند. اشاراتی نظیر “در سیاست باید با چراغ خاموش حرکت کرد”، “جوهر و انرژی هر چیز در انرژی هسته ای است”، “جایگزینی کلمه معارفه با مناظره در پشت یک تریبون انتخاباتی”، “محکومیت افراطی گری در معارفه های انتخاباتی”، “استفاده ابزاری از هنرمندان برای رأی آوری در انتخابات” و حتی “فحش نوشتن بر روی برگه های رأی گیری” همه و همه برآمده هستند از رفتارشناسی انتخاباتی ما ایرانیان.

در “ایران برگر” خودمان را به تماشا می نشینیم

البته که در شکل گیری این رفتارها هم به اندازه سیاستگذاران مردم عام هم مقصرند. مردمانی که در “ایران برگر” هم بجای شنیدن حرفهای کاندیداها بیشتر چشمشان به سود و منفعت مالی است که بخاطر حمایت از امرا.. یا مخالفت با فتح ا.. نصیب شان می شود. مردمی که در “ایران برگر” تصویر شده اند بواسطه ذات سینمای کمدی رفتارهایی ابلهانه از خود بروز میدهند اما واقعیت تکان دهنده آن است که تک تک این آدمها مابه ازای حقیقی در اجتماع ایران دارند و هنگام تماشای “ایران برگر” خودمان را به تماشا نشسته ایم.

خوشحالیم که راه بیضایی ادامه دارد

سالها پیش از این بهرام بیضایی در فیلمنامه ای به نام “پرونده قدیمی پیرآباد” گونه ای از این رفتارشناسی و دعواهای برآمده از آن را که البته بر سر ورود یک اتوبوس به یک روستا شکل می گیرد را بازخوانی کرده و البته کارگردانانی چون یدا.. صمدی و رفیع پیتز نیز اقتباسهایی را از روی دست وی انجام دادند.

حالا محمدهادی کریمی با “ایران برگر” این تقابلات را در قالبی امروزی و البته با اشارات صریح سیاسی ارائه کرده است و جعفری جوزانی با پرداختی منصفانه و البته جذابیت برانگیز کاری کرده تا بیش از گذشته به فکر سوزن زدن به خودمان باشیم.

ما جماعت ایرانی همین هستیم که در آینه “ایران برگر” می بینیم؛ اگر این آینه تصویری مضحک از ما به نمایش گذاشته، حتما باید بجای شکستن آینه، خود را شکسته و از نو ترمیم کنیم.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=682
image_print
برچسب ها: ایران برگر
نوشته قبلی

بی‌توجهی هیأت داوران فجر به “خانه دختر” و “ایران برگر”+فهرست کامل نامزدها

نوشته‌ی بعدی

فیش ناهار دلچسب‌تر از حرمت آواز اساطیر!

مطالب مرتبط

فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: آیا به صرف استفاده از یک ستاره‌ی سابقا ممنوعه و معدود مظاهر باقیمانده از فیلمفارسی میتوان فیلمی ساخت...

یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404

سینماروزان: اصرار مجدد بر جدایی بخش بین الملل از جشنواره اصلی فجر و برپایی آن در شیراز -علیرغم تجربیات بی...

پیرپسر+ پسرکشی

تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

4 آذر 1404

سینماروزان/رضا فرج پور: هر چند که تقابل پدر و پسر در تاریخ و ادبیات کشورهای عالم هستی قدمتی دیرینه و...

نوشته‌ی بعدی
فیش ناهار دلچسب‌تر از حرمت آواز اساطیر!

فیش ناهار دلچسب‌تر از حرمت آواز اساطیر!

دیدگاه‌ها 11

  1. شهروز می‌گوید:
    قبل 11 سال

    فیلم خوبی بود
    حداقلش اینکه دو ساعت لبخند زدیم
    فیلم خوبی بود
    چون شوخی جنسی نداشت
    بهتر میشد
    اگه تدوین دوباره بشه

    پاسخ
  2. بابک می‌گوید:
    قبل 11 سال

    تیکه های سیاسی اش خوب بود اما کم بووود

    پاسخ
  3. eli می‌گوید:
    قبل 11 سال

    سناریوی خوبی نوشته شده اما فکر میکنم دوز تکیه کلام توش کمه

    پاسخ
  4. ناتاشا می‌گوید:
    قبل 11 سال

    اقا تیکه های سیاسی که میندازه خیلی باحاااااااااااااااااااااااااااله بخصوص جایی که میرن پیش اون یارو کوه نشینه که شبیهه دیوژن رفتار میکنه

    پاسخ
  5. ugd می‌گوید:
    قبل 11 سال

    ای کاش این فیلمو درست اکران کنن بلکه مردم بفهمن چه اوضاعی تو مملکت میگذره

    پاسخ
  6. غفاری می‌گوید:
    قبل 11 سال

    بازی تنابنده خیلی بهتر شده تو این کار
    هیچ شباهتی به نقی نداااره

    پاسخ
  7. yahya می‌گوید:
    قبل 11 سال

    sedaye shahraam aali bud

    پاسخ
  8. sara می‌گوید:
    قبل 11 سال

    من که زیااااد خوشم نیوووووومد
    البته ایتمهای خنده دار داشت اما کلیتشو دوست نداشتم

    پاسخ
  9. ثمین می‌گوید:
    قبل 11 سال

    هر چی بود از فیلمهای بیخودی مثل ماهی سیاه کوچولو و در دنیای تو ساعت چنده خیلی خیلی بهتر بووود

    پاسخ
  10. امراه می‌گوید:
    قبل 11 سال

    خیلی شریفقتر از خزعبلاتی بود که داش مسعود میساااازه
    البته شوخی جنسی هم نداااااااااره و این یعنی اخلاقمداری

    پاسخ
  11. تینا می‌گوید:
    قبل 11 سال

    خوبه که دست زیاد شده
    بعد از ده نمکی حالا جوزانی هم رااااه افتاده

    احتمالا 2 و 3 رو هم میسازن

    پاسخ

پاسخ دادن به sara لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    354 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3
  • کمدی-رمانتیک دشوارتر از کمدی!⇐اصغر نعیمی کارگردان فیلم «دوروز دیرتر» مطرح کرد+توضیح درباره چرایی واگذاری فیلمنامه پرحاشیه «زندگی خصوصی»

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3

آخرین مطالب

فیلم کوتاه «مِه» آماده نمایش شد

راه‌اندازی رادیو مقاومت/ رادیو مقاومت اول دی‌ماه ششمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند

کنسرت بزرگ جواد زکی شمس‌آبادی با ارکستر کامل؛ ۲۷ آذر در اریکه ایرانیان

انتصاب مسئولان بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره رادیویی پژواک

مرتضی غفوری؛ برنده‌ی جایزه‌ی اصلی فستیوال باکو

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

«شَبِ‌ موسیقی جنوبی» در پنجاهمین شب از سلسله شب‌های دلکوک خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه «پنج امضاء» در شاهرود

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

سُها نیاستی دربرابر مرضیه برومند؟! فیلم «دختر پری خانوم» در راه فجر۴۴ 

تبلیغات

ویژه ها

پردیس اکومال کرج
خبر

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404

سینماروزان: صدرنشین فروش هفتگی دو فیلم "آقای زالو" و "کفایت مذاکرات" هستند؛ آقاي زالو بیش از ده میلیارد فروش هفتگی...

ادامه مطلب
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
فیلم احمد

تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

16 آذر 1404
اصغر سمسارزاده

احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

15 آذر 1404
توقف «متری شش و نیم» کمی بالاتر از 27میلیارد/«تگزاس2» 17میلیاردی شد/دو فیلم حاکمیتی-مشکوک المنابع که سانسها را بلعیده‌اند بعد از دو هفته، رویهم فقط کمی بیش از 12میلیارد فروختند/«سرخپوست» 5میلیاردی شد/«زهرمار» دوروزه در مرز نیم میلیارد/«دختر شیطان» علیرغم تبعید به سانسهای کم‌مخاطب صبحگاهی(!) در آستانه میلیارد قرار گرفت+آمار کامل فروش

آقای زالو مماس با ۹۰میلیارد/قسطنطنیه ۷۴میلیارد/یوز ۷۱میلیارد/کج‌پیله ۴۵میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۷/۵میلیارد و مجنون ۱۶/۵میلیارد/کفایت مذاکرات ۱۵میلیارد/غریزه ۱۴میلیارد و بچه‌ی مردم ۱۲میلیارد/دوروز دیرتر ۹میلیارد/دختر برقی ۳/۵میلیارد/طهران۵۷ دوروزه دومیلیارد/آغاز سرد های‌کپی با مرتضی عقیلی+آمار کامل فروش

14 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم