سینماژورنال: بعد از گذشت چند هفته از انتشار موزیکویدئوی هستهای امیر تتلو، همچنان بحث این ویدئو و کلیت ماجرای مجوز گرفتن یا نگرفتن رپرها در رسانهها و شبکههای اجتماعی داغ است و کار حتی به ایجاد دوگانهی تتلو- شجریان هم کشیده است.
به گزارش سینماژورنال و به نقل از “هفت راه” در این بین اما چیزی که بیش از همه خودنمایی میکند تناقضهای پررنگی است که سیستم فرهنگی رسمی کشور در برخورد با موسیقی زیرزمینی و بهخصوص رپرها از خود نشان میدهد.
این تناقض اما جایی پررنگتر میشود که ببینیم در حالیکه ظاهرا در کلیت سیستم مدیریت فرهنگی دولتی ایران «رپ» اساسا قابلیت دریافت مجوز ندارد، رسانه ملی در برنامههای خود از آهنگهای رپ خوانندگان غیرمجاز استفاده میکند.
به جز بحث تیتراژهای رپ سریالهای رضا عطاران که پیش از این بارها در رسانهها در موردشان بحث شده، این روزها مردم شاهد پخش آهنگهایی از برنامه پربیننده «خندوانه» هستند که اکثرشان در تقسیمبندی انواع موسیقی قطعا زیرمجموعه «رپ» قرار میگیرند و فضایی متفاوت از باقی ترانههای صداوسیما دارند.
اما نکته مهم و تاملبرانگیز ماجرا- به جز اجازه پخش آهنگ رپ از برنامه خندوانه- این است که بدانیم سازنده و خوانندهی این قطعات «هومن گامنو»، رپر آهنگ غیرمجاز و البته معروف «سوسن خانم» است که همکاریهای دیگری را نیز با گروه زیرزمینی «بروبکس» انجام داده است.
البته به دلیل اینکه “خندوانه” تیتراژ اولیه ندارد و رسما اسمی هم از این خواننده اعلام نشده است، تا امروز بحثی در مورد حضور رپر غیرمجاز آهنگ «سوسن خانم» به عنوان سازندهی بسیاری از آهنگها و میانبرنامههای «خندوانه» انجام نشده است، اما پررنگ شدن بحث نحوه مواجهه با پدیده رپ در رسانهها فرصت مناسبی است برای اشاره به این تناقض بزرگ در سیستم رسمی فرهنگ ایران.
سوال اصلی اینجا این است که اگر «رپ» اساسا قابلیت رسمی و مجوزدار شدن را ندارد پس چطور تلویزیون بصورت پررنگ در یکی از پربینندهترین برنامههایش از موسیقی رپ استفاده می کند و به جز این اگر بحث مجوز گرفتن خوانندگان است، باز سوال این است که «هومن گامنو»، رپر غیرمجاز، که تا امروز هیچ مجوزی از هیچ یک از نهادهای فرهنگی ایران دریافت نکرده است میتواند بدون هیچ نظارت و مشکلی چندین آهنگ را برای صداوسیما تولید کند؟