سینماژورنال/حـــامد مظفـــری: سعید سهیلی بعد از حواشی عجیب و غریبی که بواسطه ساخت “گشت ارشاد” متحمل شد بحای اینکه دست از فیلسازی بکشد خیلی زود نگارش “کلاشینکف” را آغاز کرده و البته چه در فیلمنامه و چه در اجرای اثر طعنه های تندی به لیدر جریانی انداخت که برای “گشت ارشاد” مشکل ساز شده بود.
به گزارش سینماژورنال بعد از اکران موفقیت آمیز “کلاشینکف” نیز سهیلی به سراغ نگارش تازه ترین فیلمنامه اش “دلواپسان” رفته است؛ فیلمنامه ای که نامش بیش از هر چیز مخاطب را به یاد تعبیری می اندازد که در تقابلات سیاسی دو جناح سیاسی حاشیه ساز این سالها، متولد شده است.
با دلواپسان سیاسی کاری ندارم
سهیلی درباره اینکه فیلمنامه تازه اش چقدر متاثر از فضای سیاسی سالهای اخیر است و بخصوص رقابتهایی که بعد از انتخابات ۹۲ در عرصه سیاسی کشور وجود دارد به سینماژورنال گفت: هر فیلمنامه ای میتواند متاثر از شرایطی باشد که محل وقوع داستان است اما اگر منظورتان اشاره دارد به عنوان فیلم باید بگویم فیلمنامه تازه ام به دلواپسان سیاسی ربطی ندارد.
دلواپسیهای خودم نسبت به التهابات اجتماعی را به تصویر می کشم
وی ادامه می دهد: در این فیلمنامه بخشی از دلواپسیهای خودم نسبت به اوضاع و احوال اجتماعی و التهابات جامعه ایرانی را به تصویر درآورده ام. بنابراین دلواپسان” یک درام اجتماعی است و نه آن طور که برخی تصور می کنند سیاسی.
بازنویسی “دلواپسان” با همکاری یک جوان انجام میشود
سعید سهیلی با اشاره به اینکه مشغول بازنویسی فیلمنامه است بیان می دارد: نگارش نسخه ابتدایی فیلمنامه مدتی پیش به اتمام رسید و این روزها به همراه امیرمحمد خوارزمی بازنویسی فیلمنامه را انجام میدهم و سعی می کنیم نسخه ای به مراتب بهتر خلق شود.
این کارگردان درباره همکاری با یک جوان فیلمنامه نویس می افزاید: ایشان نگارش چند تلفیلم را انجام داده بودند و این تلفیلمها را در اختیار من گذاشتند و بعد از اینکه آنها را خواندم فهمیدم جوان مستعدی است که میتواند به من کمک کند. این شد که برای بازنویسی “دلواپسان” از او دعوت کردم.
آدمهای حاشیه نشین اجتماع محور “دلواپسان” اند
سعید سهیلی پیرامون طبقه اجتماعی که آدمهای “دلواپسان” را تشکیل می دهد به سینماژورنال می گوید: به مانند کارهای اخیرم در اینجا هم این آدمهای حاشیه نشین اجتماع هستند که محور داستان هستند. این آدمهای حاشیه ای داستان را پیش می برند و هرازگاه شخصیتهایی از طبقات دیگر هم وارد کار می شوند.
وی می افزاید: در اینجا هم به مانند کارهای اخیرم رگه هایی از طنز در کار وجود دارد.
اردیبشهت ماه کار را کلید می زنیم
سهیلی که معمولا اغلب ساخته هایش با فروش معقولی در گیشه مواجه شده اند درباره زمان کلید زدن “دلواپسان” بیان می دارد: انشاا.. مصم هستیم که از اوایل اردیبهشت ماه و در لوکیشنهایی واقع در تهران کار را کلید بزنیم.
احتمالا ساعد سهیلی در این کار ایفای نقش نخواهد کرد
پرسش انتهایی سینماژورنال از سهیلی درباره تیم بازیگران کار است و اینکه آیا ساعد سهیلی هم به مانند آثار اخیر پدر در “دلواپسان” نقش محوری دارد. سهیلی می گوید: تا نسخه نهایی فیلمنامه آماده نشود نمی توانم درباره ترکیب بازیگران حدس بزنم اما این را میدانم که به احتمال زیاد ساعد سهیلی در اردیبهشت ماه مشغول کاری دیگر شده و برای همین در “دلواپسان” ایفای نقش نخواهد کرد.
سهیلی درباره حضور رفیق قدیمی اش ابوالفضل پورعرب در این کار می افزاید: باید ببینیم نقش مناسب ایشان در کار هست یا نه. شخصا دوست دارم ابوالفضل در این کار باشد.
ولی من فکر میکنم شما این بار هم میخواین تیکه های تند و نطز بندازین به دلواپسون
همونطور که تو گشت ارشادد این کارو کردین
شک نداااارم که میشه پرفروشترین فیلم سال و فیلم مردمی جشنواره ۹۴
اقای سهیلی خیلی جرات داری که می پیچی به پر و پای این دلواپسون
خیلی جرات داری
ولی من فکر میکنم ایشون با اوشون کاملا هماااااهنگن
یعنی چی که هماهنگه
لطفا واضح صحبت کنین
یه کمی فکر کنی میفهمی