سینماروزان/مهدی فلاحصابر: خلاء موجود در شبکه خانگی ما را به سمت تولید سریال کودک آورد و سعی کردیم با یک اثر ایرانی این خلاء را پر کنیم. قصه ای انتخاب شد که به اسطورهها میپردازد و نگاهی به شاهنامه دارد. پیشتر هم تجربه عرضه سریال هشتگ خاله سوسکه را در شبکه خانگی داشتیم که آن هم کار کودک بود.
#صادق_یاری مجری طرح سریال مخاطبپسند #دیو_و_ماه_پیشونی با بیان مطلب فوق به شهرآرا گفت: برای کارگردانی سریال به سراغ حسین قناعت رفتیم که تجربه های مختلفی در تولید آثار برای کودکان داشته و نبض سرگرم کنندگی مخاطب در دستش است و کار با بازیگران کودک را بلد است. برای انتخاب بازیگران براساس کاراکتر هم از بازیگران حرفهای استفاده شد و هم فراخوانی ترتیب دادیم و تعدادی از علاقمندان به بازیگری را جذب کرده و بعد از آموزش های لازم از آنها استفاده کردیم.
صادق یاری که تجربه تولید سریالهای ممنوعه، سیاوش، کرگدن و… را داشته درباره دشواری های تولید سریال کودک با مایه های فانتزی گفت: زمینه داستانی طوری بود که به لوکيشن های متعدد نیاز داشتیم و در هر اپیزود بارها شاهد تغییر اپیزود بودیم و برای همین چون تولید مستقل داشتیم بسیار سختی داشتیم برای اجاره لوکیشن. متاسفانه با وجود پیشینه تولید سریال سازی در ایران هنوز یک شهرک مناسب برای تولید آثار فانتزی کودکانه نداریم در حالی که میتوان با راه اندازی شهرک های سینمایی چندمنظوره کلی سودآوری کرد! چرا از انبوه بودجههای دولتی، آثار کودک سرگرمکننده درنمیآید؟ بهجای اتلاف بودجههای کودک برای برگزاری محافل بیفایده، یک شهرک سینمایی برای تولیدات کودک بسازند!
صادق یاری در چرایی سوق سریال دیو و ماه پیشونی به سمت شاهنامه و نمادهای اسطوره ای گفت: از ابتدای تولید هدفمان این بود که هم سرگرم کنیم و هم افزایش دامنه فرهنگی را داشته باشیم و آگاهانه به سمت و سوی شاهنامه رفتیم. هدف مان در ابتدا جذب کودک و بعد جذب والدین و کل خانواده بود چون فکر میکنیم خانواده های ایرانی هم باید کنار کودک باشند تا کودک با خیال راحت سریال را ببیند.
این تهیهکننده که تولید درام متفاوت پسرکشی را در کارنامه دارد اظهار داشت: متاسفانه کودکان ایرانی آن قدر که بتمن و شرک و… را میشناسند با شاهنامه و قهرمانان باستانی آشنا نیستند. حرف زدن در این باره هم فقط آب به هاون کوبیدن است پس باید به دنبال تولید فیلم و سریال های جذاب و درجه یک برای معرفی قهرمانان اساطیری بود. البته که فعالان بخش خصوصی این انتظار را دارند که وقتی با سرمایه شخصی محصول میسازند حداقل هنگام عرضه محصولات با حمایت های فرهنگی روبرو شوند و مثلا تبلیغات شهری در اختیارشان باشد.
یاری در پایان تاکید کرد: استقبال از #دیو_و_ماه_پیشونی نشان داد که بدون بریز و بپاش میتوان هم کودکان و هم والدین را جلب کرد و با وجود همه دشواری ها، بازخورد مخاطبان مثبت بوده است و همين عزم ما را جزم کرده که با طراحی یک داستان جذاب تر به سمت تولید فصل دوم سریال برویم چون همچنان فکر میکنیم مسیر تولیدات کودک فقط باید از بخش خصوصی و ارائه محصولات سرگرمکننده بگذرد و صرف بودجه های دولتی برای تولید محصولات جشنوارهای، هیچ کارکردی ندارد جز افزایش بیلان کاری مدیران.