طبق آییننامه تازه اکران در هر بازه اکران بیش از دو کمدی نباید اکران گردد/وقتی نه تیزر تلویزیونی داریم و نه تبلیغات شهری، تهیهکننده برای تبلیغ محصولش چه راهی دارد جز ماهواره؟/مسئولان سینمایی در فروش بالای فیلمها موثر بودهاند چون…/سينماگران اجتماعی از جامعه امروز عقب افتادهاند!
سینماروزان: در آييننامه جديد اكران كه به زودي ابلاغ ميشود صراحتا اعلام شده كه در هر بازه اكراني، بيش از دو فيلم كمدي نبايد اكران شود. من واقعا آرزو ميكنم تعداد سينماهاي ايران آنقدر افزايش پيداكند كه فيلمها در اكران عرض، گسترش پيدا كنند.
همایون اسعدیان دبیر شورای صنفی نمایش با مطلب فوق به روزنامه اعتماد گفت: از ابتداي سال، فيلمهاي مختلفي در چرخه اكران داشتيم، از فيلم بيبدن كه موضوع اجتماعي دارد، آپارتچي كه فيلم شيريني با موضوع سينماست، مست عشق كه فيلم تاريخي است، آسمان غرب كه فيلم جنگي است و کنار اینها یکی دو کمدی هم بوده که تعادل برقرار گردد.
اسعدیان پیرامون تاثیرگذاری تبلیغات ماهوارهای در فروش کالاهای مختلف و از جمله فيلم گفت: ما يك كالايي داريم به نام فيلم كه براي عرضه و معرفي آن به مخاطب، نياز به تبليغ داريم. يعني كالايي كه براي آن هزينه داده شده بايد به مخاطب معرفي شود تا به دستش برسد، خب صداوسيما كه كوچكترين همكاري نميكند، تازه اگر همكاري كند مميزيهايش را نميتوان تحمل كرد و اصلا پذيرفتني نيست. از سوي ديگر بيلبوردهاي شهر هم كه يا قيمتهاي بالايي دارند يا كارايي آنچناني ندارند خب به نظر شما تهيهكنندگان براي عرضه محصولشان چه بايد كنند؟ من با اطمينان به شما ميگويم كه اگر فيلم مست عشق در ماهواره تبليغ نميشد 5 ميليارد هم نميفروخت. وقتي صداوسيماي ما نه همكاري ميكند و نه بينندهاي دارد، خب توليدكننده مجبور است براي معرفي محصول خود به شبكهاي پناه ببرد كه بيننده زياد دارد . به شما قول ميدهم امروز اگر جلوي تبليغ فيلمها را بگيريم فروش فيلمها به يك سوم حال حاضر ميرسد . الان ديگر فقط بحث سينما نيست، محصولات ديگر هم براي معرفي كالايشان به جم و ديگر شبكههاي ماهوارهاي پناه آوردهاند. من ميدانم دراين شرايط وزارت ارشاد تحت فشار است كه جلوي تبليغات فيلمها درماهواره گرفته شود، اما خوشبختانه آنها با سينماگران همراهي ميكنند تا جلوي اين قضيه گرفته نشود.
او ادامه داد: من فكر ميكنم مسئولان سینمایی دولت سیزدهم در فروش فيلمها سهيم هستند براي اينكه ميتوانند جلوي تبليغ فيلمها در ماهواره را بگيرند اما اين موضوع را نديد ميگيرند، زورشان به بالادستي ميرسد و نميخواهند جلوي فروش فيلمها گرفته شود، اين همراهي آنها به نظر من اهميت زيادي دارد، چرا كه امشب جلوي تبليغات فيلمها در ماهواره گرفته شود فروش فيلمها افت ميكند. شما فكر ميكنيد اگر فسيل در ماهواره تبليغ نميكرد اين ميزان فروش داشت؟ من نظرم اين است كه اگر فسيل در ماهواره تبليغ نداشت يك سوم اين فروش را هم كسب نميكرد.
اسعدیان با ردّ افول سینمای اجتماعی گفت: اينكه سهم سينماي متفكر اجتماعي از سينماي ايران كم شده نكات مهمی هم دخيل است از سانسور گرفته تا افزايش هزينههاي توليد و… نكته مهم ديگر اين است كه ما فيلمسازان، خودمان هم مقصريم.
وی ادامه داد: ما سینماگران از جامعه امروز عقب هستيم، سرعت تحولات در يكي دو سال اخير آنقدر زياد بوده كه انگار ما جامعه امروز را نميشناسيم و از خواستههاي آنها بياطلاعيم، ماندهايم چه بسازيم. من فكر ميكنم خودمان كم آوردهايم، حداقل بايد كمي صبورتر و آرامتر گامبرداريم تا جا بيفتيم، اين جامعه اصلا جامعه دو سال گذشته نيست، از هر نظر تغيير كرده است. اين را من نميگويم ؛جامعهشناسان ،تحليلگران در اين باره نظر دارند، حداقل درباره خودم ميگويم كه هنوز نتوانستم خودم را با جامعه امروز وفق بدهم و بدانم جوانان امروز ما به چه خوراكي نياز دارند كه عقب نباشم!!! سنجش اينكه مردم جامعه ما با اين سرعت تحولات و تغييرات چه ميخواهند بسيار اهميت دارد!