#محمدهادی_کریمی روی آنتن زنده مطرح کرد⇐ همه چیز این سینما، بیانیه و مانیفست شده!/به جز استثنائاتی چند، دیگر چیزی به نام سینما به معنای دقیق آن نداریم!/چیزی که میبینیم سرزمینی است که دو گروه جنگهای نیابتی خود را در آن انجام میدهند!/در این بین کسی که بخواهد فیلم به “ما هو فیلم” بسازد و به صورت شعاری مانیفست ندهد اصلا دیده نمیشود!!/جای این مناقشات در روزنامه و دانشگاه و کلاب هاوس و میتینگهای انتخاباتی است و نه در سینما!!!
سینماروزان: شوربختانه همه چیز در این سینما بیانیه و مانیفست شده و جز استثنائاتی چند، دیگر چیزی به نام سینما به معنای دقیق آن نداریم.
#محمدهادی_کریمی کارگردان سینما و یکی از مهمترین فیلمنامه نویسان سینمای ایران در گفتگو با امیرعباس صباغ مجری و سردبیر سینمامعیار رادیوگفتگو با بیان مطلب فوق گفت: چیزی که این روزها میبینیم سرزمینی است که دو گروه جنگ های نیابتی خود را در آن انجام میدهند ولی جای این مناقشات در روزنامه و دانشگاه و کلاب هاوس و میتینگ های انتخاباتی میان احزاب سیاسی ست و نه در سینما ! یا در بهترین شکل ساخت مستندهای اینفوگرافیک.
کارگردان درامهای ماندگار #برف_روی_شیروانی_داغ و #بشارت_به_شهروند_هزاره_سوم در ادامه در ریشه یابی شرایط فعلی گفت: سینما از زمانی گرفتار این بحران شد که به آن صفت هایی اضافه کردیم که آن را از یک نام تبدیل به موصوف کرد! سینمای ارزشی ، سینمای روشنفکری ! سینمای جشنواره ای ! سینمای استراتژیک و …و بدتر از همه این که این اسامی را رو به روی هم تعریف کردیم و گروهی آمدند گفتند ما له یک موضوع هستیم به ما بودجه و امکانات بدهید و عده ای دیگر گفتند ما علیه همان موضوع هستیم تا برای خودشان در جشنواره های خارجی جایگاه پیدا کنند و حمایت مالی وجایزه بگیرند!
کارگردان #پسرکشی و #کمدی_انسانی، افزود: این رویه حتی در جشنواره فیلم فجر خودمان هم هر سال تکرار می شود و چینش هیات داوران بر اساس همین له و علیه بودن شکل می گیرد و هر گروه هم سهم خودش را دارد و در این بین کسی که بخواهد فیلم به “ماهوفیلم” بسازد و به صورت شعاری مانیفست ندهد اصلا دیده نمی شود! همین میشود که امروز آنچه در فیلم ها می بینیم سینما نیست و تنها یک subject است که از ابتدا تکلیف را مشخص می کند که قرار است له یا علیه کدام گروه یا موضوع فیلم ببینیم!
نویسنده #مارال، #دختران_انتظار و #رستگاری_در_هشت_و_بیست_دقیقه تاکید کرد: د رسالهای پیش چنین نبود ، بهترین فیلم های جشنواره ی فجر که گاه به حق هم رکورددار نامزدی می شدند هم منظور نظر مخاطب خاص بودند و هم مورد اقبال مخاطب عام ، هم ایدئولوژیک به قول امروزی ها میشد حساب کرد و هم استراتژیک ، و هم همان فیلم از منظر و مرئی دیگری روشنفکرانه و معترض ، ولی درکل به عنوان فیلمی که آمده استاندارد های کارنامه ی سازنده اش را چند قدم جلو ببرد یا یک اتفاق در سینما باشد شناخته می شد ولاغیر ، نه با برچسب هایی که این روزها باب میل مدیران اختراع می کنند ومتاسفانه در حد همان یک برچسب باقی می مانند، راستی مگر قدیم ازکرخه تاراین و آژانس شیشه ای در زمان خود چنانی که گفتیم نبودند یا هیوا و قارچ سمی و …
برای شنیدن متن کامل حرفهای محمدهادی کریمی اینجا را کلیک کنید یا اینجا را کلیک کنید.
سینمامعیار با اجرا و سردبیری امیرعباس صباغ پنجشنبه ها ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۵:۴۰ بصورت مستقیم از رادیو گفتگو پخش می شود.