سینماروزان/محمد شاکری:
➕محصول علمکساز #عمار. خوب است که جشنواره عمار هوای محصولات خود را دارد و سوقشان میدهد به سمت اینکه با حمایت مکفی اوج و حوزه فیلم بسازند
➖فرض نادرست بعید است به حکم درست برسد و اینکه چگونه مجازاتِ قاتلینِ آنها که مصداق #بغی هستند را قصاص قرار داده، فرض غلطیست که کل کشمکشها را زیر علامت سوال میبرد. بماند که اساسا آقازاده خطاکار در دفاع از خود مرتکب قتل میشود که قتل را شبهعمد جلوه میدهد
➕لحن ماجراجویانه فیلم که یادآور آثار دادگاهی #ایرج_قادری است خیلی کمک کرده به رهایی نیمه ابتدایی فیلم از لحن الکن آثار موسوم به ارگانی
➕سوژه قتل آقازاده طاغوتی توسط آقازاده انقلابی و تلاش انقلابیون برای پنهان کردن قاتل اصلی، سوژه بدی نیست بهخصوص که آقازاده خطاکار را فرزند یک روحانی متنفذ قرار داد ➖مشکل آنجاست که فیلم، بیست سال دیر ساخته شده.
➖بهتر نبود سوژهای بهروز برای رشد یک عماری علمکساز دراختیارش قرار میدادند؟؟ آن هم در مساله #آقازاده که هم بار تراژیک دارد و هم مایههای کمیک! این همه فتح و فتوحات آقازادگان دور و اطراف در همین دهه نود را ندیدهاند یا جراتش نبوده که مستقیم ورود کنند؟
➖هرچه فیلم قبلی تهیه کننده با حمایت حوزه، فیلم پیشرویی بود در متن، این فیلم که اوج را نیز بهعنوان شریک حوزه دارد، فیلم پسرویی است! به خصوص که از نیمه به بعد با مطهر جلوه دادن روحانیش، همان مسیر مرسوم سفارشیسازان را پی میگیرد! این عقبگرد توبهنامهایست بابت ساخت #دیدن_این_فیلم_جرم_است ؟؟
➖نه بازیگران گرانی دارد و نه طراحی صحنه ویژهای و از نماهای بیرونی هم جز همان کلیشه درگیری جلوی دانشگاه که این سالها مدام در آثار مختلف تکرار شده چیز دیگری نمیبینیم. اینکه از حوزه تا اوج متحد شدهاند برای تولید جای سوال دارد؟ مگر چقدر هزینه کردهاند برای قابهایی که اغلب داخلی و مزین به ابزار و ادوات سمساریهای میدان امام حسین هستند
➕ساختار جلوتر از #دیدن…➖ ولی چنان ذوق زده از زومهای رفت و برگشت است که باز تازهکاریش لو میرود
➖عدم پرداخت مناسب از وابستگان مقتول طاغوتی و تبدیل آنها به تیپهای آشنایی که از سریالهای انقلابی دهه شصت به خاطر داریم
➕پرداخت دقیق ابتدایی از عقدههای یک انقلابی تندرو در چهل سال پیش! ➖ بدون طرح این پرسش کلیدی که اکنون گستره عقدهایهای تندرو تا کجا را گرفته؟ شاید پیگیری مسیر تامین بودجه پروژه های ارگانی و راه ندادن غیرهمشکلان مستعد به دایره خودیها، پاسخی بر این پرسش باشد.
➕فیلم از نیمه به بعد راهی را میرود که تمام سفارشیسازان میروند و در پایان بندی به کلیشههایی دست مییازد که انگار نه انگار تهیهکننده #دیدن… را کنار خود دارد. این است ثمره همراهی اوج با حوزه؟
➖طاغوتیها حاضرند ببخشند منوط به اینکه نظام به عدل رفتار کند؟؟!!
فقط از یک فرض غلط است که به چنین حکمی غلط و خوشخیالانه میرسد تا شاید در دگردیسیهای بعدی باز سفارش بگیرد؟؟!!
?کاراکتر
— بازپرس جلالی با بازی وحید رهبانی که به خوبی عدم توانایی همراهی عادلان با ساختارهای فاسد را عرضه میکند.
?️دیالوگ
–این چه قدرتیه که به آدمای خودشم رحم نمیکنه؟؟
–وقتی عدالت به پستو کشیده میشه، نتیجه ش میشه همین
گاف
–دفتر حزب جمهوری که در سرچشمه واقع بوده را حوالی دانشگاه عرضه کرده!
?جوک
— #شاهین_آریا نام آقازاده طاغوتی است!! لابد محصول #جیپایران یا #پارسخودرو؟؟
⁉️پرسش
— گریم فرهاد قائمیان در قامت روحانی از یک طرف یادآور آیتالله محمدی گیلانی است و از طرف دیگر یادآور گریم حر در #رستاخیز ؟؟
گریم روحانی خطاکاری که دستیار قائمیان در فیلم است شباهتهایی داره به جوانی رییس دولت اعتدال!!!؟؟ چه این شباهت، عمدی باشد چه نه، نتیجهای دارد جز کاهش سطح فیلم تا حد آیتمسازیهای بغضآلود مولودِ شکستهای سیاسی؟؟
شباهت گریمها رو خیلی خوب
درآورده
باید جایزه گریمو بهش بدن
مشخصه که آقایون
خیلی علاقه دارن
به ایرج قادری
و
میخواهم زنده بمانم
و
محاکمه