سینماژورنال/غفور پورغفور: مهرانه مهینترابی از جمله بازیگرانی است که به واسطه ایفای نقش در یک سریال تلویزیونی مورد توجه قرار گرفت؛ سریالی با نام “همسران”.
به گزارش سینماژورنال در کانون توجه قرار گرفتن “همسران” و به دنبال آن “خانه سبز” موجب شد مهین ترابی سالهای پرمشغله ای را در اواخر دهه هفتاد تا ابتدای دهه هشتاد طی کند.
با این حال در سالهای اخیر فعالیت مهین ترابی در سینما خیلی کم شده است و در تلویزیون هم بیشتر ایفاگر نقش مکمل است.
تمام سناریوها برای جوانان نوشته می شود و جایی برای بازیگران زن میانسال نیست
مهین ترابی در گفتگو با سینماژورنال با بیان اینکه مشکل اصلی کم کار شدن اش ناشی از فیلمنامه هایی است که جای کار برای بازیگران میانسال ندارند بیان می دارد: اصلی ترین مساله اینجاست که سناریوهای ما بر محوریت جوانان نگاشته می شود و فیملنامه ها پر می شوند از جوان اولهایی که انگار ارتباط آنها با نسل قبلتر کاملا قطع شده!
وی ادامه می دهد: طبیعی است که این تمرکز بر یک جور نگاه باعث می شود قصه هایی که با محوریت زنان و مردان میانسال پیش می رود در سینما کمتر مشاهده شود و امثال من کم کارتر شویم.
این بازیگر خاطرنشان می سازد: نگاهی به آثاری که در سالهای اخیر تولید شده اند بیندازید تا ببینید در سینمای ایران جایی برای بازیگران زن میانسال نیست و این ممطئنا در درازمدت مشکل ساز خواهد شد چون مخاطب را گرفتار تکرار و دلزدگی می کند.
با کمبود پیشنهاد روبرو نیستم
مهرانه مهین ترابی درباره کمیت پیشنهادات بازیگری اش در سالهای اخیر می گوید: بلحاظ کمیت هیچ وقت با کمبود پیشنهاد روبرو نبوده ام. هفته ای نبوده که یک فیلمنامه پیشنهاد نشود اما مشکل با نگاه تکراری سناریستهای ماست که بازیگران میانسال را در قالب کاراکترهای هزاران بار تکرار شده مادران و مادربزرگان می خواهند.
بازیگر “قطار ابدی” و “صاحبدلان” خاطرنشان می سازد: درست است که دایره کاری ما محدود است اما در همین دایره محدود هم دوست دارم بروم سراغ داستانهایی که تجربه نشده باشند. دلم می خواهد وقتی سناریویی را می خوانم خودم به عنوان مخاطب ابتدایی از آن لذت ببرم وگرنه جز این باشد می شود کارمندی که در تناقض با بازیگری است.
برای کار سینمایی به دنبال یک نقش محوری درست و حسابی هستم
مهین ترابی با اشاره به اینکه سال گذشته بعد از مدتها در قسمت دوم “آتش بس” ایفای نقش کرد بیان می دارد: فکر می کنم در میان فیلمنامه های پیشنهادی این یکی وضعیت بهتری داشت و خوشبختانه اقبال عمومی به آن هم نسبتا خوب بود.
وی که از سال ۸۷ به بعد فقط در تنها یک فیلم سینمایی به نام “آتش بس۲” بازی کرده درباره این کم کاری می گوید: برای کار سینمایی به دنبال یک نقش محوری درست و حسابی هستم نه ایفای نقش مادر و مادربزرگهایی که برای خالی نبودن عریضه در فیلمها گنجانده می شوند.
دوست دارم شخصیت مادری را ایفا کنم که معادل بیرونی داشته باشد
مهین ترابی ادامه می دهد: البته مشکلی با ایفای نقش مادر ندارم اما دلم می خواهد شخصیت مادری را ایفا کنم که کاراکتر آن پرداخت لازم را داشته و واقعا مادری باشد که در این روزگار دور و برمان می بینیم یعنی معادل بیرونی آن را حس کنم.
بازیگر “برگ برنده” و “نگین” خاطرنشان می سازد: اینکه مادری را ایفا کنم که بناست برای شخصیت اصلی فیلم که یک جوان است میز ناهار بچیند یا او را نصیحت کند واقعا لذت بخش نیست چون تاریخ مصرفش تمام شده است.
فیلمنامه های ضعیف و متوسط را رد می کنم تا اینکه ایفای نقش کنم و بعد از فیلمنامه گلایه کنم
این بازیگر با تأکید بر اینکه ترجیح می دهد فقط به کاراکترهای متفاوت فکر کند به سینماژورنال می گوید: شخصا ترجیح می دهم قید همکاری در یک کار ضعیف و متوسط را بزنم تا اینکه در آن ایفای نقش کنم و بعد در پاسخ به نقدها از فیلمنامه گلایه کنم. من که از همان ابتدا فیلمنامه را فاقد کیفیت تشخیص می دهم بهتر آن است که در آن ایفای نقش نکنم.
یکی از بازیگران بااخلاق و مودب سینمای ماست که الکی و بیخودی کلاس میزاره اما حیف که دیگه پیر شده و بهش نقش نمیدن
خودشم که نقش مادربزرگ دوست نداره
به نظرم خانم مهین ترابی کاملا درست میگه…همه فیلمهای ما پر شدن از بازیگران جوون…مثلا نهنگ عنبر بازیگراش جوون بودن یا عصر یخبندان همین طور…همین مزارشریف که تازه اکران شده هم همینه…حتی فیلم مجیدی هم بازیگر زن میانسال نداره و با گریم جوونا رو پیر کردن…قندون جهیزیه هم فقط یه مکمل میانسال داره…