سینماژورنال: درويشرضا منظمي يكي از نخستين كساني است كه در كنار محمدرضا لطفي در تشكيل گروه “شيدا” حضور داشت. او در نوازندگي كمانچه و ويولن از شاگردان حسين ياحقي بوده و دوستي ديرينهاي با پرويز ياحقي داشته است.
به گزارش سینماژورنال درويشرضا منظمي در دوراني كه همراه با گروه “شيدا” بود اجراهاي موفقي را با اين گروه روي صحنه بردند كه هر كدام از آنها از بهترينهاي تاريخ موسيقي ايراني محسوب ميشوند.
این نوازنده پیشکسوت در گفتگویی با همایون بدخشان در “اعتماد” نکات جالبی را درباره همکاری با چهره های چون محمدرضا شجریان و علیرضا افتخاری بیان کرده است.
لطفی اشتباه شجریان را اصلاح کرد
به گزارش سینماژورنال منظمی درباره گافی که شجریان در یکی از کنسرتهای “شیدا” در جشن هنر شیراز داده می گوید: در آن كنسرت شجريان به اشتباه از دستگاه «دمشق» به «عشاق» رفت و از چپ كوك به راست كوك، اين اشتباه در كنسرت موسيقي خطرناك است و اگر نوازنده به رديف موسيقي تسلط نداشته باشد نميتواند دوباره آن را برگرداند كه خوشبختانه در آن كنسرت لطفي با تسلطي كه داشت توانست اين اشتباه را با سازش اصلاح كند.
ممنوعیت پاپ در اشتهار “شیدا” بسیار تاثیرگذار بود
این هنرمند بخشی از شهرت “شیدا” در دوران بعد از انقلاب اسلامی را به ممنوعیت موسیقی پاپ ربط داده و بیان میدارد: هميشه سعي ميكرديم بهترين اجراها را براي مردم داشته باشيم كه خوشبختانه موفق هم شديم، البته اين را هم بايد در نظر گرفت كه شرايط اوايل انقلاب در پيشرفت گروه شيدا بسيار تاثير گذار بود چون زماني كه انقلاب شد تمام گروههاي پاپ برچيده و خوانندگان زن هم ممنوعالكار شدند و تنها گروهي كه ماند گروه «شيدا» بود و اين باعث پيشرفت گروه شيدا شد.
هر چه در جیب داشتیم برای ادامه کار گذاشتیم
به گزارش سینماژورنال وی ادامه می دهد: البته بايد تاكيد كنم كه اعضاي گروه «شيدا» از جان مايه ميگذاشتند. من خاطرم هست كه گروه هيچ پولي براي ادامه كار نداشت، به همين دليل ما تصميم گرفتيم هرچه در جيب داريم براي ادامه كار گروه خرج كنيم . يادم هست كه كامكار پنج هزار تومان داشت و آن را آورد و هركسي به سهم خودش پول آورد. حقوق بيژن در آن زمان شد ١٤٠٠ تومان كه بعد خود بيژن آمد ٢٠٠ تومان آن را پس داد به خاطر اينكه كل اعضاي گروه ١٢٠٠ ميگرفتند و بيژن هم ميگفت من هم به همان اندازه پول ميگيرم سختي كه بسيار كشيديم و با بحرانهاي اينچنيني زياد روبهرو بوديم ولي هميشه تلاش و زحمت بچهها و رحمت خدا شامل حالمان ميشد و خوشبختانه موفق ميشديم و اين خود انگيزهاي خوب براي ادامه حيات گروه بود.
شجريان از صداي افتخاری بسيار خوشش ميآمد
منظمی درباره همکاری با علیرضا افتخاری بیان می دارد: افتخاري صداي بسيار خوبي دارد و شجريان هم از صداي او بسيار خوشش ميآمد. خودم از صداي او بسيار لذت ميبردم و در چند كنسرتي هم كه با هم اجرا داشتيم بسيار خوب درخشيد.
سلیقه مردم افتخاری را به موسیقی پاپ سوق داد
این نوازنده درباره تغییر مسیر افتخاری از موسیقی سنتی به پاپ می گوید: من فكر ميكنم به خاطر تغيير در زندگي و به تبع آن تغيير در سليقه مردم این اتفاق رخ داده است. زندگي امروز سرعت پيدا كرده و آرامش در زندگي واقعا نسبت به سالهاي گذشته خيلي عوض شده است.
به گزارش سینماژورنال وی ادامه می دهد: انگار مردم بيحوصله شدهاند ديگر كمتر كسي پيدا ميشود حوصله اين را داشته باشد كه پيشدرآمد گوش دهد يا اينكه با موسيقي آرام زمانش را سپري كند. مگر نه اينكه موسيقي براي اين است كه از سرعت زمان كم كند و براي مدتي كوتاه ما را از عبور زمان ناآگاه سازد؟ در واقع موسيقي براي آرامش است نه هيجان. ما در زندگي روزمره به اندازه كافي هيجان را تجربه ميكنيم اما متاسفانه امروزه مردم به موسيقي مثل ساندويچ نگاه ميكنند و دوست دارند زود به اوج برسند و به خورد آنها داده شود. اين مساله در تغيير مسير هنرمندان موسيقي امروزي تاثير زيادي داشته و فكر ميكنم كه افتخاري هم جدا از مسير اين تغييرها نبوده است.
سلام حامد جان ما دستگاهي به نام دمشق نداريم
(حتماً اشتباه از منبع اصلي بوده)
ميتوني بنويسي به اشتباه از جايي به گوشه عشاق رفت
فداي تو
علي جان سلام. من نميدانم كه جناب منظي عزيز كدام اجرا را ميفرمايند. لهاذا خواننده اي كه ساز بداند و تجربه كار و مدگردي داشته باشد كه يقينا آقاي شجريان از آن دسته است، راه برگشت را با مهارت تمام در لحظه پيدا ميكند همانگونه كه لطفي نازنين پيدا كرده است و “خطرناك” نيست. همانطور كه نوازنده، تمام نت ها و ريدف و گوشه ها و مدگرديها را ميشناسد و در دسته ساز ميبيند، خواننده اي كه ساز ميداند نيز تمام نت ها و رديف و گوشه ها و مدگرديها در چپ كوك و راست كوك در ذهنش چيدمان شده است و به قول معروف راه را مانند كف دست بلد است و بيراهه نميرود. اگر هم اشتباهي كرد راه بازگشت را نيز، خود پيدا ميكند. با درود به جناب درويش رضا منظمي عزيز.