سینماروزان: عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در گفتگویی پرتیتر با علی ضیاء، درباره ابهامات ورود هواپیمای ایرباس به کشور، نوشتن استعفا بعد از حادثه قطار مسافربری، اینکه یک روز هم با دولت احمدی نژاد کار نکرده، یک هزارم ثروتی را که می گویند ندارد و و اینکه زمانی که عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی شد هنوز باجناق ناطق نوری نشده بود، سخن گفت.
به گزارش سینماروزان سیدعلی ضیاء مجری برنامه صبحگاهی شبکه یک، شنبه ۲۵ دی در چهل و هشتمین روز از اجرای «فرمول یک» میزبان عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بود.
آخوندی در ابتدای گفتگو درباره ورود نخستین ایرباس A321 به ایران گفت: از یک ایرباس مهم تر، این آغاز یک تحول در صنعت هوانوردی و آغاز ورود به اقتصاد جهانی است. انقلاب ما همیشه داعیه داشته که ما باید سهم ملت ایران را در اقتصاد و تحولات جهانی به دست بیاوریم. تاکنون در حوزه های مهمی به برکت مبارزات و دلاوری های مردم، موقعیت های بسیار خوبی داشتیم اما در حوزه های اقتصادی دچار گرفتاری های بسیاری بودیم. این اتفاق نشان از دوران جدید و بازگشت به یک دوران خوب است تا بتوانیم برای مردم خوبمان در ایران جایگاه مناسب را به دست بیاوریم.
وی در پاسخ به سوال ضیاء مبنی بر چگونه تامین هزینه و مبلغ قرارداد توضیح داد: ما در ایران شوربختانه به دلیل قرار گرفتن در تحریم های سخت و بی تدبیری های گسترده، دستی دستی اقتصاد حمل و نقل هوایی را از بین برده ایم. بین ۴ تا ۵ میلیارد دلار پول بلیت سفرهای خارجی مردم ما است اما سهم ایران از بازاری که از کشورمان می گذرد بسیار اندک است.
استفاده از روش اجاره به شرط تملیک برای خرید هواپیما
وزیر راه تصریح کرد: ما برای تامین هزینه ایده بسیار ساده ای داشتیم که درباره اش مرتب ایجاد ابهام می کنند. ما از روش اجاره به شرط تملیک استفاده کردیم، رقم اولیه ای پرداخت شده و ما به پشتوانه این هواپیما، تسهیلات را پرداخت می کنیم، پول بلیت این هواپیما برمیگردد و ما بخشی از این پول را در اختیار ایرانی ها قرار می دهیم هم ناوگانمان را بازسازی می کنیم هم سهم خودمان را از اقتصاد می گیریم.
آخوندی یادآور شد: روش اجاره به سهم تملیک در جهان بسیار رایج است، اما در ایران اینگونه نبوده است. لازمه استفاده از لیزینگ این است که قرارداد رسمی بسته شود. لیزینگ باید شفاف باشد. وقتی ما توانستیم بعد از برجام قرارداد ببندیم پس همه چیز شفاف است. خیلی ها درباره چگونگی تامین این هزینه می پرسند. بله ما توان چنین خرج عظیمی را نداشتیم اما شاهکار قضیه در این تدبیری است که اندیشیده شده و من مطمئن بودم دنیا به ما اعتماد می کند.
ایران می تواند اعتماد جهان را جلب کند
وی تأکید کرد: درست است که ۴۰ سال است بوئینگ نخریدیم و در این سالها فقط دو ایرباس وارد کردیم اما ایران این موقعیت را دارد که اعتماد جهان را به خود جلب کند. ما در این زمینه از منابع دولتی ۰ دلار استفاده کردیم، همه از منابع شرکت و ناشی فهم ما از اقتصاد جهانی است.
وزیر راه در پاسخ به این سوال ضیاء که چرا درباره هزینه ای که برای این هواپیماها شده، رقم های متفاوتی شنیده می شود، اظهار کرد: یک قیمت رسمی است که روی سایت ایرباس و بوئینگ وجود دارد اما شرکت ها وقتی می خواهند خرید کنند چانه می زنند و قیمت واقعی خرید با قیمت رسمی متفاوت است. این رقم جزو اسرار تجارت است و نباید بیان شود.
۹ میلیارد اختلاف ناشی از قیمت رسمی و قیمت واقعی است
آخوندی در پاسخ به اینکه یعنی ۹ میلیارد اختلافی که در هزینه مطرح می شود، ناشی از همین موضوع است، گفت: بله اختلاف ها زیاد است.
وی ادامه داد: ما برای نوسازی فرودگاه و سیستم ناوبری ایران هزینه کرده ایم. ما فضای آسمان ایران را نوسازی کرده ایم و مسیر و راه های هوایی نوسازی شده است. سیستم های راداری جدیدی آورده ایم که هم هواپیماهایی را که از آسمان ایران خرید می کنند هدایت می کنیم هم پروازهای خودمان را. اکنون ۱۰۵۰ پرواز از آسمان ما عبور می کند ولی ما قابلیت ۲هزار پرواز را داریم و باید خدمات بیشتری ارائه دهیم تا پروازهایمان بیشتر شود و با افزایش حق عبور بتوانیم کارهای خوبی انجام دهیم.
برای آبادانی ایران باید کارهای بزرگ کرد
وزیر راه در پاسخ به این سوال ضیاء که چرا برخی رسانه ها با شما بد هستند؟ گفت: از خودشان بپرسید! من دوست دارم ایران آباد شود و فکر می کنم برای آبادانی ایران باید کارهای بزرگ کرد، نمی شود کارهای کوچک کرد. باید به مردم راست بگوییم نه دروغ. راست گفتن هم تبعاتی دارد.
آخوندی در پاسخ به اینکه از چه زمانی پیراهن یقه دیپلمات می پوشد، آیا خودش لباس ها را می خرد یا برایش می دوزند، گفت: من همه جور لباس می پوشم. خودم بیشتر خرید می کنم و گاهی هم برایم لباس می دوزند.
وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در ایران ۶۰ فرودگاه داریم و ۸۰ درصد پروازها در ۹ فرودگاه صورت می گیرد و بقیه ۵۰ فرودگاه ما زیر ظرفیت خود کار می کنند. ما ۷، ۸ کلانشهر داریم و بقیه جا خالی از جمعیت شده است که آثار این رویکرد را می بینیم. هواپیمای ای تی آر که در آینده وارد کشور خواهند شد، برای پرواز در این فرودگاه ها است و مردم شهرها اینگونه می توانند به بهترین خدمات دسترسی داشته باشند. اما اکنون در حالی که میلیاردها تومان برای این فرودگاه ها هزینه شده اما هفته ای یکی دو پرواز در آنها انجام می شود.
برگزاری مناقصه بین المللی برای فرودگاه امام (ره)
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ۱۰ فرودگاه داریم که بیش از ظرفیت عمل می کنند و ۵۰ تا فرودگاه که به اندازه ظرفیتشان نمی رسند. ما برنامه ریزی های برای فرودگاه امام (ره) داریم و مناقصه بین المللی داریم. ۵تا ۶ میلیون بیشتر ظرفیت نداریم اما میخواهیم ظرفیت آن را به ۱۰۰ میلیون برسانیم و امیدوارم ظرف دو سه ماه آینده با بهترین پیشنهاد قرارداد ببندیم. همچنین سرمایه گذاری جدید در مهرآباد داریم و می خواهیم آن را بهسازی و نوسازی کنیم. به این فرودگاه کاملا رسیده ایم، باندها ۴۰ سال بود بازسازی نشده بود، هر دو باند بازسازی اساسی از پی می کنیم.
چرا نباید به قرارداد خرید هواپیما عمل شود؟
آخوندی در پاسخ به این سوال ضیاء که برخی می گویند خوشحالی برای این اتفاق بیش از اندازه است، تصریح کرد: این اتفاق آغاز نوسازی کل ناوگان هوایی کشور است و کار کوچکی نیست. بیش از دو برابر ناوگان هوایی ایران برای آن برنامه ریزی شده است. به نظر من این ناشی از یک تفکری است که در عده ای وجود دارد که نسبت به خودشان تردید دارند. ما اگر به ایران اعتقاد داشته باشیم، یک قرارداد رسمی بسته ایم، چرا به این قرارداد عمل نشود؟ همه چیز در عالم سیاست ممکن است اما قرارداد رسمی ناشی از اعتقاد دو طرف به این فعالیت است.
هواپیمای ایرباس را قاچاق نکرده ایم!
وی افزود: قاچاق که نکرده ایم، یک کار رسمی آشکار در سطح جهان است. از این جهت که کل ناوگان هوایی نوسازی می شود، قراردادی که ۳۵ میلیارد دلار باشد در تاریخ ایران نداشتیم. این آغاز یک اتفاق بزرگ در تاریخ ایران و برگشت به اقتصاد جهانی است. خارجی ها می توانند با ناوگان ایرانی وارد کشور شوند. ایرباس ای۳۳۰ بزرگ تر و قاره پیما است و ای تی آر برای فرودگاه های کوچک می آیند.
زمانی که عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی شدم هنوز باجناق ناطق نوری نشده بودم!
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال ضیاء که آیا شما به خاطر اینکه باجناق ناطق نوری، وزیر دولت آقای هاشمی شدید، گفت: ما جزو بچه های جهاد سازندگی بودیم که از اول انقلاب ایجاد شد. من عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی بودم، آن موقع هیچ فامیلی نداشتم و مجرد بودم و هنوز باجناق آقای ناطق نوری نشده بودم.
وزیر راه و شهرسازی چطور قائم مقام صداوسیما شد
آخوندی همچنین درباره تجربه یک سال قائم مقامی سازمان صداوسیما بیان کرد: ما در دولت که با آقای لاریجانی بودیم علقه ارتباطی بینمان برقرار شد. بعد از دولت در سال ۷۶ ایشان از من خواست قائم مقامش باشم، یک سالی در صداوسیما بودم و بعد تصمیم گرفتم برای تحصیلات بین المللی بروم و به خارج از کشور رفتم.
یک هزارم ثروتی را که می گویند هم ندارم
وی در پاسخ به این سوال ضیاء که آیا واقعا وضع مالی تان اینقدر خوب است که مدام به پولدار بودنتان انتقاد می کنند، گفت: این هم از معجزات است. می گویند دروغ را یا نباید بگویی یا باید آنقدر بزرگ بگویی که کسی جرئت شک کردن به آن دروغ را نداشته باشد، من متاسفانه همچین ظرفیتی را ندارم، دلم میخواست داشته باشم اما یک پانصدم و یک هزارم ثروث هایی را که اعلام می کنند هم ندارم.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که شما در همه دولتها مدیر بودید و با آقای احمدی نژاد هم کار کردید، با صراحت گفت: من یک روز هم با دولت احمدی نژاد همکاری نکردم.
این افتخار را دارم که با دولت احمدی نژاد یک روز هم همکاری نکردم
وی در پاسخ به این سوال که پس ماجرای اصل ۴۴ چه بود، گفت: من لایحه ای را به عنوان یک معلم دانشگاه تهران در مجلس داشتم اما این افتخار را دارم که با دولت ایشان یک روز هم همکاری نکردم.
آخوندی درباره حواشی که بر سر حادثه برخورد دو قطار مسافربری در سمنان برایش پیش آمد، اینکه چرا استعفا نداد و برخی می گفتند ناراحتی او تصنعی بود، تصریح کرد: من اصلا آن صحبت را نکرده بودم و از شاهکارهای صداوسیما بود.
وی در این باره که آیا ما خودمان از قول خودمان حرف زدیم؟ گفت: شما شاهکار کردید، من که به آنجا رفتم حادثه تلخی بود، از حادثه بازدید کردم و بعد جلسه ستاد بحران سمنان را تشکیل دادم. وقتی صداوسیما با من مصاحبه کرد، کل قصه را تعریف کردم، گفتم اکنون من به دیدار مصدومان حادثه می روم که در بیمارستان هستند و از آنها مراقبت می شود، وظیفه ما این است که بهترین رسیدگی را داشته باشیم، از آن گذشته کار مهمی نیست که انجام می دهیم این ها بیمه هستند و بیمه موظف است رسیدگی و مداوا کند.
فقط بخش آخر گفتگوی من درباره بیمه را پخش کردند
وزیر راه ادامه داد: اما بعد فقط این بخش پخش شد که من گفتم این ها بیمه هستند و ما پولشان را می دهیم. این جزو شاهکارهای صداوسیما هستند. من خودم صداوسیمایی هستم. خبری که مقدمه، متن و موخره ای دارد و در بخشی از آن من می گویم: «از حیث رسیدگی به مصدومان هیچ جای نگرانی نیست»، تمام بخشهایش را حذف کردند و فقط پخش شد هیچ جای نگرانی نیست. این سوءتفاهمی است که صداوسیما ایجاد کرد.
شنبه بعد از حادثه استعفایم را نوشتم
آخوندی همچنین با بیان اینکه «استعفا دادن کار خوبی است» توضیح داد: من اول صبح روز شنبه روز بعد از حادثه، استعفایی برای دکتر روحانی نوشتم که در آن تاکید کردم خوب است مسئولیت اجتماعی این واقعه پذیرفته شود، من حاضرم این مسئولیت را بپذیرم. گرچه از نظر فنی مشکل خاصی وجود نداشت اما از نظر اجتماعی باید این اتفاق بیفتد. بعد از آن به آقای جهانگیری زنگ زدم و اعلام آمادگی کردم برای نشان دادن همبستگی و همدردی اجتماعی، استعفا دهم. ساعت بلافاصله ساعت ۱۰:۳۰ صبح بود که آقای پورسید آقایی به اتاق من آمد و گفت این اتفاق در شرکت راه آهن رخ داده. وزارت راه و شهرسازی۱۰، ۱۲ سازمان دارد، بگذارید من که مسئول شرکتم مسئولیت را بپذیرم. ولی من تاکید کردم از آنجایی که این موضوع اهمیت زیادی داشت، تلخ بود و حادثه بزرگی به حساب می آمد که رنجش زیادی ایجاد کرد، خوب است در سطح من این اتفاق رخ بدهد. قرار شد این موضوع را به آقای جهانگیری منتقل کنیم و به تصمیم او عمل شود. جهانگیری ساعت دو و نیم به من زنگ زد و گفت با رییس جمهور مشورت کردم و ایشان صلاح دیدند استعفا در سطح مدیرعامل شرکت مطرح شود. در نتیجه استعفای او پذیرفته شد اما من آمادگی این کار را داشتم.
وزارت کردن بسیار سخت است
وی با بیان اینکه شرایط بسیار سختی حاکم است، افزود: وزارت کردن بسیار سخت است. وضعیت کشور گل و بلبل نیست. تنگنای اعتباری بسیار زیاد از یک طرف قرار دارد و از سوی دیگر در کشوری با شکاف اجتماعی بزرگ هستیم که در آن هر مسئله کوچکی به سوءتفاهم بزرگ تبدیل می شود، وزارت کار ساده ای نیست و همواره آمادگی داشتم که استعفا بدهم. اما بعد که استعفا پذیرفته نشد، تصمیم گرفتم قرص و محکم به کار خودم بپردازم. راه و شهرسازی از نظر تنوع ماموریت بزرگترین وزارتخانه ایران است و من تا وقتی که در این مسئولیت هستم باید شاداب و بااطمینان کار کنم.
انتقاد آخوندی به مسکن مهر
آخوندی همچنین درباره وضعیت افراد بدمسکن بیان کرد: ۱۹ میلیون نفر اینگونه هستند که عدد کمی نیست. یعنی یک سوم جمعیت شهری ایران. اصلی ترین بحثی که من در طرح های مسکن داشتم، این است که این ۱۹ میلیون نفر وضعیت بهتری داشته باشند. اگر در خارج از شهرها خانه سازی کنیم، افراد از مرکز شهرها بلند می شوند و به خارج از شهر می روند؟
وی در پایان گفت: نقدی که من می کنم این است که دو میلیون خانه برای نصف این جمعیت بدمسکن هزینه شد اما هنوز وضعیت به شیوه قبل باقی است. اصلی ترین هدفی که من گذاشتم این بود که مسئله را حل کنیم و دور مسئله نچرخیم. ما یا باید بافت داخلی شهر را اصلاح کنیم یا زندگی پیرامون را مرمت کنیم. تمام نیازمان این است که به بافت شهری برگردیم.