چرا سينما و تلويزيون هر كدام راه خود را براي ردهبندي مخاطبانشان ميروند؟
سینماروزان/محمدصادق عابدینی: به رغم تكذيب مديران سازمان سينمايي، هنوز هم عنوان ردهبندي سني به عنوان حربهاي تبليغاتي براي فيلمهاي سينمايي استفاده ميشود. ردهبندي سني مانند واژه «تحريم» وسيلهاي شده تا مردم براي ديدن يك فيلم سينمايي تحريك شده و به سينما بيايند. اين روش غيراخلاقي و سوءاستفاده از موضوع مهم ردهبندي سني فيلمها در حالي در ايران رواج دارد كه ردهبندي سني در ديگر كشورها به خصوص در ايالات متحده به عنوان قانون پذيرفته شده است.
MPAA در سايت مرجع IMDB مواردي را مانند ردهبندي سني فيلم و مواردي كه بايد والدين نسبت به آن توجه داشته باشند، اطلاع ميدهد. در ايران متأسفانه نه سايت مرجع سينمايي مانند IMDB داريم و نه در حالي كه نزديك به نيم قرن است در ايالات متحده ردهبندي سني فيلمها رعايت ميشود، توانستهايم سيستم مشابهی را بر اساس الگوهاي فرهنگي داخلي بوميسازي كنيم. حتي تلاش نشده كه همان مواردي كه در فيلمهاي هاليوودي براي ردهبندي مورد توجه قرار ميگيرد نيز در ايران استفاده شود.
تلويزيون تلاش كرده است مشكل ردهبندي سني برنامههاي تلويزيوني را از طريق ايجاد شبكههاي تخصصي براي گروههاي سني از نونهال گرفته تا كودك و نوجوان تا حدي مرتفع كند و بحث ردهبندي سني برنامههاي تلويزيوني در معاونت سيما در حال پيگيري است. به عبارتي تلويزيون در يك ردهبندي مخاطبانش را از زير هفت سال، هفت تا 12 سال، 12 تا 18 سال و 18 سال به بالا ردهبندي كرده است. با اينكه گاهي ديده ميشود در برخي برنامههاي تلويزيوني عنوان -14 ديده ميشود ولي بر اساس آنچه در تقسيمبندي شبكهها ديده ميشود، ردهبندي سني تقريباً به آنچه در MPAA انجام ميشود، نزديك است.
همين موضوع باعث شده همه فيلمها مخاطب عام محاسبه شده و فيلمي كه در آن از حجم بالايي الفاظ ركيك به عنوان تكيه كلام بازيگر نقش اصلي استفاده شده بتواند در رده دومين فيلم پرفروش تاريخ سينما جاي گيرد! هر وقت نيز صحبت از ردهبندي سني يك فيلم به ميان آمده، از آن به عنوان حربهاي تبليغاتي استفاده شده تا با تحريك حس كنجكاوي مخاطب زمينه افزايش بيننده را فراهم آورد، يعني اتفاقي دقيقاً در جهت عكس روح ردهبندي فيلمها!