سینماروزان: این روزها، روزهای ناراحتی مردم از گرانی ناگهانی قیمت بنزین است و صدالبته که این ناراحتی بیشتر بدان سبب است که طی یک تجربه بارها امتحان شده، با بالا رفتن قیمت بنزین همه چیز از کرایه حمل و نقل و تا خورد و خوراک، گران خواهد شد.
محمدرضا هنرمند کارگردانی که فانتزی “سمفونی نهم” را در همین روزهای تلخ روی پرده دارد و در فیلمش فرازهایی از تاریخ را کنار هم قرار داده در چرایی این نوع روایت به “اعتماد” گفت: ما در حال تبديل شدن به يك ملت بيپشت و پناه و فاقد پشتوانههاي ملي هستيم. به گمان من، دستهاي پنهان و آشكاري چه در خارج و چه در داخل با يك همبستگي ناميمون در تحقق اين رخداد خاموش و فاجعهوار ديده ميشود. من هيچ ادعا يا نسخهاي براي درمان اين درد فرهنگي ندارم. ابزار كارآمدي هم در دستم نيست.
این کارگردان ادامه داد: هر چند سينما در شرايطي غير از شرايط فعلي سينما ميتواند و بايد كه ابزار كارآمدي باشد ولي بر كسي پوشيده نيست كه فضاي غالب سينماي امروز ايران در دستهاي سالم و دلسوزي نيست.
هنرمند در چرایی بی پشت و پناهی ملت اظهار داشت: نگاهم و دغدغهام هويت ملي است. به گمان من ملتي كه از گذشته تاريخي خودش بريده باشد دچار بيهويتي، تزلزل، اضطراب و گسست و سرگرداني ميشود. با چنين ملتي هر كاري ميشود، كرد. ميشود او را ترساند، ميشود تحريم و تحقيرش كرد.
محمدرضا هنرمند افزود: من در “سمفوني نهم” تلاش كردهام تا در حد بضاعت اندك خودم و در حد يك فيلم سينمايي ۹۰ دقيقهاي و با وجود تمام محدوديتهاي پيرامونم، اشاراتي مختصر به گذشته تاريخي و افتخاراتي كه از اقتدار، اعتقادات و عشقي عميق به اين سرزمين خبر ميدهد، بكنم. فقط يادآوري و نه بيشتر چون مجموعه ظرفيتهاي موجود اجازه پرداخت بيشتر و عميقتر را نميدهد. من از ميان دريايي از شخصيتها برجسته و تاثيرگذار در گذشته پر افتخار كشورم، محدود به انتخاب فقط چند شخصيت و فرازهايي از زندگي و طرز تفكر آنها بودم. به تصور من براي يك فيلم سينمايي كه صرفا تاريخي نيست و درامي امروزي را روايت ميكند و قرار است نسل امروز تماشاگر آن باشد، اينها مهم بود و لازم.