سینماروزان/حامد مظفری: در روزهای اخیر و با انتشار خبر ابتلا به کرونای برخی بازیگران و عوامل پروژههای نمایشی سر صحنه فیلمبرداری، انتقاداتی شکل گرفته به اینکه چرا این افراد باید حین بازی در فلان کار کرونا بگیرند؟
به گزارش سینماروزان و به نقل از “آفتاب”، پاسخ، کاملا واضح و روشن است. نیاز مالی است که افراد را سوق میدهد به خطر کردن و کار در شرایط قرمز کرونا. همان طور که آن مسافرکش یا دستفروش یا پیک موتوری مجبور است برای گذران زندگی در شرایط کرونایی هم کار کند یک بازیگر یا یک فیلمبردار یا گریمور و طراح صحنه و… هم مجبور است برای گذران زندگی کار کند.
اگر کل اقلام حمایتی که در هشت ماه کرونایی اخیر نثار جامعه هنری شده را مرور کنیم متوجه میشویم حتی خرج یک ماه زندگی آنها به سمتشان نیامده؛ آن هم در حالی که هم وزارتخانه ای عریض و طویل در این باره داریم و هم صندوقی با پسوند هنرمندان راه انداختهاند که بودجهای هنگفت دارد و هم چندین صنف کوچک و بزرگ مختلف.
اینکه چرا بازیگری باید از غم نان محبور باشد خطر ابتلا به کرونا را به جان بخرد و جلوی دوربین برود پیش و بیش از هر چیز به کمکاری متولیان هنری برمیگردد.
وقتی حتی امکان این فراهم نمیشود که برای یک سال کرونایی، هزینه بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی درمان اهالی هنر رایگان شود چگونه میخواهیم از هنرمندان بخواهیم جلوی دوربین نروند و کار نکنند؟؟؟
در همین دور و بر مان بارها با بازیگران پیشکسوتی روبرو شدهایم که در گپهای خودمانی از اهالی رسانه میخواهند اگر شرایط کاری در جایی مقدور بود آنها را معرفی کنند چون هشت ماه تمام است بیکارند و حاضرند درگیر بازی در کاری شوند ولو به قیمت اینکه کرونا بگیرند.
این خیلی دردناک است که بازیگری ماخوذ به حیا همچون کریم اکبریمبارکه حین بازی، کرونا بگیرد و مرحوم شود ولی دردناکتر آن است که در همین اطراف با صدها هنرمند مواجهیم که از بیکاری در پرخطرترین نقاط شهر -بهلحاظ کرونا-مشغول دستفروشی یا مسافرکشی هستند.
از اینها صدمرتبه دردناکتر مدیران صنفی-دولتی هستند که هیچ کاری برای معیشت اهالی هنر نکردهاند. اسباب شرمساری نیست که هنرمندان حتی بهاندازه کارگران فلان کارخانه دورافتاده حداقلی از بیمه بیکاری نصیبشان نمیشود؟؟
این گرفتاری اهالی هنر در مشکلات بدوی فقط و فقط ناشی از کمکاری روسایی است که در همه این سالها به نام هنر و هنرمند بودجه گرفتهاند ولی حتی نتوانستهاند بیمارستان که هیچ، حتی یک درمانگاه اختصاصی برای اهالی هنر تاسیس کنند.
کریم اکبریمبارکه اولین و آخرین هنرمندی نیست که بهخاطر ابتلا به کرونا حین فیلمبرداری فوت میکند چون با رهاشدگی عجیب و غریبی که اهالی هنر از آن رنج میبرند و امتداد شیوع کرونا همچنان باید شاهد اخبار ناگوار این چنینی باشیم ولی اینکه بالاخره چه زمانی روسای صنوف هنری و دولتمردان میخواهند فکری برای حل مشکلات معیشتی اهالی هنر کنند معلوم نیست.
کریم اکبریمبارکه عضو خانه سینما نبود؟ اکبری مبارکه عضو صندوق هنر نبود؟ کریم مبارکه عضو خانه تئاتر نبود؟ هیات مدیره خانه سینما و خانه تئاتر و روسای صندوق هنر برای اینکه کریم مبارکه مجبور نشود در تنگنای اقتصادی، خطر کرونا را به جام نخرد و سراغ بازیگری نرود، چه کردند؟؟
هیات مدیره خانه سینما که صنوفش را مجبور به کارگری شدن کرده بد نیست نگاهی به عملکرد خانه کارگر بیندازند که چطور با دو میلیون عضو در ماههای گذشته مدام سبدکالای ارزان و تسهیلات خرید با تخفیف به اعضا داده! اگر همین کریم مبارکه عضو خانه کارگر بود بیشتر ارج نمیدید؟؟
چطور است که بودجههای هنگفت حتی برای برگزاری جشنوارههای رنگارنگ در اوج شیوع کرونا هست ولی برای رسیدگی به معیشت هنرمندان بودجه نیست؟؟؟
چطور است که حتی دل در کرونا هم بودجه برای امور پشتیبانی و هزینههای جاری میلیاردی سازمانهای هنری هست ولی برای امثال کریم مبارکه حتی به اندازه ماهی یک سبدکالای ارزانقیمت، بودجه نیست؟؟
امید که روسای تمام صنوفی که پسوند سینما و تئاتر و هنر را یدک میکشند مرد و مردانه به این پرسشها فقط فکر کنند و از ترس پاسخگویی در آن دنیا هم که شده چارهای بیندیشند برای بهبود سریعالسیر معیشت اصحاب هنر که نسبتشان دربرابر جامعه کارگری شاید یک به بیست باشد ولی تسهیلاتی که بهشان میرسد حتی به همان نسبت یک به بیست نیست!
سینما چند سالی است که به شکل نامحسوس خصوصی شده است ، نگاهی به تهیه کنندگان فیلمهای چند سال اخیر این نکته را تاکید می کند که فیلمسازان ثابتی تهیه کننده ، کارگردان و مجری طرح هستند، در زمانی که پیشکسوتان سینما در کنج عزلت با سیلی صورت خود را سرخ می کنند هستند جوانان نوپایی که بعضا با حمایت این پیشکسوتان از کارگر خدماتی صحنه به تهیه کنندگی و حتی کارگردانی ارتقا پیدا کرده واکنون این نو کیسه ها حتی این افراد را از یاد برده اند، نگاهی به تیتراژ فیلم و سریالهای خانگی و غیر خانگی این نکته را ثابت می کند که شاید ۱۰% اعضا صنف سینما و یا حتی کمتر کلیه امور سینما را خانوادگی به دست گرفته اند و به همین دلیل هزینه های تولید بدلیل انحصاری شدن اگر اکنون زیاد نباشد قطعا در چند سال آینده بدلیل خصوصی شدن اکثر امور تولید فیلم ( مدیرتولیدو تدارکات،فیلمبرداری،تدوین و…..) بسیار زیاد خواهد شد.قطار آینده سینما بدلیل وجود مدیران محترم فعلی صرفا در حال آذین بندی لوکوموتیو می باشد و هراز گاهی از پارکینگ لوکوموتیو تا ابتدای ریل جهت نمایش این لوکوموتیو حرکت می کند و از یاد برده است راننده ای مجرب و کاردان برای این قطار پیدا کند تا به هنگام حرکت با مشکل مواجه نشود.