سینماژورنال: درباره ممیزی سهل الوصول در شبکه خانگی پیش از اینها بارها سخن گفته شده است. ممیزان ارشاد که بیشترین سختگیریها را برای سینما قرار دادهاند در برابر محصولات عرضه شده در شبکه خانگی که فراگیری آنها سه برابر محصولات سینمایی است کاملا منفعل عمل می کنند.
به گزارش سینماژورنال و به نقل از “نسیم” به تازگی سریالی در شبکه خانگی عرضه شده به نام “آسپرین” که عدم ممیزی لازم برخی دیالوگهای آن حتی صدای انسیه شاه حسینی از اعضای شورای پروانه نمایش خانگی را درآورد؛ شاه حسینی به صراحت از این گفته بود که بخشهایی از کار ممیزی خورده اما ممیزی اجرا نشده است.
در تازه ترین مورد قسمت اول از یک مسابقه در شبکه خانگی عرضه شده است که ورای استانداردهای کیفی به شدت پایین، به واسطه ایجاد شرایط رقابتی برای رقصنده هاست که مورد توجه قرار گرفته است!
یک گرته برداری ناشیانه از “استیج”؟
این مسابقه “ویترین” نام دارد که هدف خود را استعدادیابی قرار داده است و کاملا هویداست که یک گرته برداری ناشیانه از صدایابی های ماهواره ای است!
مجری گری “ویترین” را جواد یحیوی برعهده دارد و به غیر از سرمایه گذار اثر که محسن احتشامی نام دارد و به عنوان کارشناس اجرای صحنه ای معرفی می شود، از تهیه کنندگانی نظیر مرتضی شایسته تا کارگردانی پرحاشیه به نام علی عطشانی و البته یک کنسرت گذار به نام محمدحسین توتونچیان برای داوری استفاده شده است.
دو بازیگر میانمایه به نام عباس جمشیدی و هومن حاجی عبداللهی هم در پشت صحنه به گپ و گفت با شرکت کنندگان در مسابقه می پردازند تا همه چیز مشابه آن صدایابی ماهواره ای پیش برود.
داورانی که به سبک آن صدایابی ماهواره ای پیش می روند
بعد از کپی برداری برخی برنامه های تلویزیون از یک صدایابی ماهواره ای حالا دست اندرکاران شبکه خانگی هم وارد این فیلد شده اند و البته برای آن که تنور رقابت شان داغتر شود، فقط به کشف استعدادها در زمینه صدا نمیپردازند و همه جور شرکت کنندهای در مسابقه حاضر میشود؛ از علاقمندان خوانندگی گرفته تا علاقمندان اجرای استندآپ کمدی تا توانمندان در عرصه تقلید صدا و حتی رشته ای مانند بیت باکس.
فارغ از اظهارنظرات کلی داوران این مسابقه که سعی زیادی دارند مانند داوران همان مسابقه ماهوارهای مواضع مخالف با یکدیگر داشته باشند(!) یکی از بخشهای این مسابقه هم کشف استعداد در عرصه حرکات موزون یا همان رقص است!
نمایش رقابت رقصنده ها
بله، این محصول که با مجوز ارشاد در شبکه خانگی توزیع شده یک آیتم خود را به کشف مستعدان حرکات موزون اختصاص داده و در قسمت ابتدایی هم بیشتر از ۵ دقیقه از مسابقه به هنرنمایی یک گروه رقص ۴ نفره اختصاص داشت.
جالب است که نه سرمایه گذار برنامه و نه هیچ کدام از هیأت داوران به هنگام صحبت درباره کیفیت اجرای این گروه ۴ نفره از واژه رقص یا حتی حرکات موزون استفاده نمی کنند و سعی می کنند با به کار بردن واژه “حرکات آیینی” ممیزی را دور بزنند!!!
آیا ممیزی ها مدیوم به مدیوم تغییر کرده؟
حتی اگر فرض کنیم دست اندرکاران ممیزی شورای پروانه نمایش خانگی از کنار این تغییر واژگان گذشته اند چطور است که به آن نماهای رقص اتفاقا کاملا محرک مجوز داده اند؟
پیشتر و در سینما بارها دیده بودیم که نماهای رقص کاراکترها دچار ممیزی و جرح و تعدیل می شد اما حالا در شبکه خانگی حتی فضایی رقابتی برای انتخاب بهترین رقصنده ها استفاده می شود.
سوال اینجاست که آیا دامنه ممیزی ها مابین سینما و شبکه خانگی تا این حد متغیر است یا آن که دست اندرکاران شورای پروانه نمایش خانگی به مانند آن سریال پر از دیالوگهای اروتیک درباره این مسابقه هم ممیزی های خود را ابلاغ کرده اما تولیدکنندگان ممیزی را اجرا نکرده اند؟
استاد جواد يحيوي كه به عالم و ادم تيكه مي انداختي مي بيني به چه دريوزگي افتادي برا ديده شدن ؟؟