سینماروزان/مسعود احمدی:
➕مضمون خوب با محوریت نوجوان و متاثر از #باشو… که ترس نوجوان و تلاش برای گریزش از مهلکه را نشان میدهد! هم #باشو و هم #یدو محصول #کانون هستند
➕برخلاف #باشو حالا #یدو بعد از محقق شدن خواستهاش برای فرار در نهایت برمیگردد که بجنگد با عراق؛ جوابیه به #باشو ؟ جوابیه کانون۹۹ به کانون۶۶؟
➕فیلمبرداری حرفهای و گشادهدستی در تصویرسازی از آبادان جنگزده وجه افتراقی است میان #یدو و انبوه فیلمهای ارگانی بدون تصویر این سالها
➕بازیهای روان بازیگران کودک و نوجوان که محصول هدایت درست کارگردانی است که پیشتر در #۲۳نفر هم کار با نوجوانان را تجربه کرده بود
➕برخلاف ساختار خطی و تلفیلمگونه #۲۳نفر جعفری در اینجا خیلی نرم توانسته، خط و ربط ذهنی خودش را ترکیب کند با نماهای سینمایی چشمنواز از حال و هوای جنگزدگان
➖انتخاب نه چندان معقول ستاره پسیانی. منکر تواناییهایش نیستیم ولی وقتی همه بومیاند چرا یک بازیگر تهرانی را وارد میکنید که با گریمی سنگین نقش یک پیرزن جنوبی را بازی کند؟ که چه شود؟ هارمونی را به هم زند؟ پسیانی خیلی تلاش کرده اما جایش، اینجا نبوده
➕ورود جوان اصفهانی به آبادان برای خنثی کردن مین و اینکه کلیسا را مرکز آموزش نظامی قرار داده میتواند نمادی از همبستگی ملی و اتحاد باشد
➖داستان، تنه قدرتمند ندارد؛ آغازی موثر دارد و پایانی گیرا ولی بی پیکره به نقطه پایان میرسد. داستان به جای پیشروی طولی در عرض کش میآید آن هم با ارائه جزییاتی که اصلا جذاب نیستند
?کاراکتر
— #یدو با بازی میلاد صویلاوی که اگر منطق حاکم باشد بر داوریها، قطعا باید کاندیدای سیمرغ شود
?️دیالوگ
–روز اول جنگ که فرودگاه را زدن همه فکر کردن آسمان قرمبه س!؟
?سکانس
— بمباران شهر و گریز مردم از صف نانوایی و متعاقبش تنور نانوایی و نانهایی که درحال جزغاله شدن است
— پناه بردن به گور خالی در گریز از تیراندازی عراقیها
?جوک
–مش حسن که گاو مملو از شیرش را رها کرده تا نصیب کودکان گرسنه شود!؟