سینماژورنال: علی عطشانی کارگردان جوان ایرانی که یک فیلم پشت خط اکران مانده به نام “نقش نگار” دارد به تازگی فیلمبرداری تازه ترین اثرش “پارادایس” را به اتمام رساند.
حدودا ۷۰ درصد فیلمبرداری “پارادایس” در برلین و ۳۰ درصد آن نیز حوالی کاشان انجام شد.
جواد عزتی، مهران رجبی و سامان صفاری و دو بازیگر آلمانی در این فیلم ایفای نقش می کنند.
طبیعی است که حضور عزتی و رجبی در این فیلم بیش از هر چیز درونمایه کمدی آن را افشا می کند.
داستانی در مایه های “کتاب قانون”
به گزارش سینماژورنال داستان “پاردایس” درباره دو طلبه جوان است که بعد از مکاتبه با همایشی دینی در آلمان و ارسال یک طرح برای این همایش از سوی دست اندرکاران این همایش برای حضور در این همایش دعوت می شوند.
با این حال مدیر مدرسه علمیه محل تحصیل این دو طلبه به آنها اجازه شرکت در این همایش را نمی دهد ولی این دو جوان، با گرفتن ویزایی برای این مدیر و راضی کردن او برای همراهی با آنها، عازم همایش می شوند.
از اینجا به بعد هم تناقضات رفتاری این دو طلبه با مدیر مدرسه علمیه است که ماجراهای طنازانه سفر را رقم می زند. البته که درست شبیه به کمدی “کتاب قانون” ساخته مازیار میری، قرارگیری شخصیتهای اصلی در برابر یک کاراکتر زن آلمانی نیز به اندازه خود در پیشبرد درام نقش دارد.
طنازیهای رجبی و عزتی در قامت دو روحانی
مهران رجبی و جواد عزتی که پیش از این و در آثاری چون “زیر نور ماه” و “فرشته ها با هم می آیند” ایفاگر کاراکتر روحانی بوده اند در “پارادایس” هم در نقش روحانی بازی داشته اند.
رجبی نقش مدیر مدرسه علمیه را ایفا می کند و جواد عزتی یکی از دو طلبه ای است که می خواهد به برلین برود.
سرمایه گذاری یک روحانی در کار
نکته جالب درباره “پارادایس” آن است که فیلم چند سرمایه گذار داشته است که مهمترین آنها که نقشی هم در فیلم برعهده گرفته یک روحانی است.
این روحانی که محمدعلی نجفیان نام دارد به عنوان مشاور کار در نگارش متن و اجرای کار درباره شیوه های واقع گرایانه فعالیت مدارس دینی به عطشانی اطلاعات ارائه کرده است.
این روحانی در کنار جواد عزتی نقش دومین طلبه ای را ایفا می کند که بناست به همایش برود.
تازه ترین خبر مربوط به این فیلم پایان صداگذاری آن است و البته از همین حالا تلاش عطشانی برای اکران فیلم در بهترین زمان پیش رو که احتمالا عیدفطر خواهد بود آغاز شده است.
تست گریم در ساعات پایانی شب
“پارادایس” همان پروژه ای است که بهمن ماه امسال خبر حضور “گ.ف” بازیگر سفر کرده ایرانی در آن شنیده شد ولی بعد از مدتی حاشیه سازی کارگردان اثر این حضور را تکذیب کرد.
با این حال شنیده های سینماژورنال حکایت از آن دارند که این بازیگر زن که اخیرا نقشی کوتاه در تصویرسازی “ریدلی اسکات” از زندگی حضرت موسی(ع) با عنوان “هجرت: خدایان و پادشاهان” را ایفا کرده بود همزمان با جشنواره برلین سرصحنه این پروژه حضور یافته و البته تست گریم هم شده است!
البته که از همان ابتدا هم بنا نبوده که وی در فیلم حضور داشته باشد و برای کمک به بار تبلیغی مناسب برای در کانون توجه قرار گرفتن کار از وی دعوت شده تست گریم شود.
البته که در این تست گریم که در ساعات انتهایی شب انجام شده صرفا عوامل اصلی کار و از جمله کارگردان حضور داشته اند و برای همین بسیاری از بازیگران کار چنین حضوری را تکذیب کرده اند.
قوی در حاشیه سازی و معمولی در کارگردانی
عطشانی در آثار قبلی اش از “پوست موز” که با ادعای پرفروشترین فیلم سال آینده سینما ساخته شد تا “دموکراسی تو روز روشن” که از محمدرضا گلزار در قامت فرشته مرگ بهره گرفته و “آقای الف” که به عنوان اولین فیلم سه بعدی سینمای ایران تولید شد و بالاخره “نقش نگار” که بازگشت دوباره ناصر ملک مطیعی به سینما محسوب می شد همواره بلحاظ بار تبلیغی عملکرد مطلوبی داشته است اما مشکل کیفیت کارگردانی اش بوده که از حد متوسط بالاتر نرفته.
باید منتظر ماند و دید “پارادایس” که باز هم با یک شانتاژ خبری پرسروصدا فیلمبرداری شده، در مسیر کارگردانی یک پیشرفت برای عطشانی محسوب می شود یا باز هم همه چیز بر مدار سابق پیش رفته.
عطشاني بايد بداند كه فيلم خوب هيچ وقت با جنجال خبري ساخته نمي شود و به مرور دستش براي مخاطب و ارباب جرياد رو مي شود . از اين رو بهتر است كمي به كيفيت و محتواي فيلم هايش بپردازد و بيش از آنكه به فكر شهرت خود باشد به فكر ساخت فيلم خوب باشد . فيلم خوب خودش او را مطرح مي كند .