سینماروزان/مهدی فلاحصابر: اینکه در روزهای نزدیک به انتخاب گزینه ایرانی اسکار دست اندرکاران فیلم ۲ارگانی «نفس»- که با حمایت فارابی و نورتابان وابسته به بنیاد مستضعفان تولید شده- تلاش زیادی کردند که با انتشار رپورتاژهایی متکی بر سیاهه حضورهای جشنواره ای فیلم، پاشنه آشیلی به نام نداشتن پخش کننده معتبر نه در اروپا و نه در آمریکا را کاور کنند آن قدرها خنده دار نبود.
به هر حال رقبایی همچون «وارونگی» و «مالاریا» که یکی در اروپا و مثلا در فرانسه و سوئد پخش کننده داشت و دیگری تا حضور در جشنواره ای همچون ونیز پیش رفته آن قدر مطرح بودند که تلاشهای دست اندرکاران «نفس» برای تاکید حضور در مثلا جشنواره ایرانیان استرالیا(!) خنده دار به نظر نرسد.
اما اینکه بعد از درآمدن نام این فیلم از قوطی هیات انتخاب اسکار- که یک کارمند شریک تولید یعنی معاون فارابی هم در آن حضور داشت- دست اندرکاران همچنان بکوشند به جای پیدا کردن پخش کننده معتبر پناه ببرند به رپورتاژ برای هموار کردن مسیر، زیاده از حد خنده دار است به خصوص اگر یکی از این رپورتاژها خطاب به دونالد ترامپ باشد و آن هم در قالب تقاضای کارگردان «نفس» از وی.
کارگردان فیلم ۲ارگانی «نفس» از ترامپ میخواهد تا فیلمش را ببیند بلکه با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا شود و وجه کمدی ماجرا هم همین فرهنگ اصیل ایرانی است که هرچه فیلم را زیر و رو کنیم جز نقیض اش را در آن نمی یابیم.
ترامپ باید «نفس» را ببیند که دریابد در ایران چگونه یک کودک توسط مادربزرگ متشرع اما نامهربان مدام کتک میخورد و توهین میشنود و تحقیر میشود و چطور آموزگار قرآن برای تعلیم قرآن بدترین وجنون آمیزترین رفتار را با کودکان دارد؟!!
ترامپ باید «نفس» را ببیند تا دریابد چطور تأثیر فرهنگی کشورش از کانالی به نام هالیوود تا بیغوله های ایران آمده و یک مرد روستایی با دیدن فیلم «سامسون و دلیله» موهایش را به مانند قهرمان یهودی فیلم آرایش می کند و چارچوب در خانه را همچون معبد هیکل سلیمان فرض می نماید!
ترامپ باید «نفس» را ببیند تا متوجه شود حتی شهرنشینان ایرانی نیز جز درگیریهای خالهزنکگونه حرف دیگری برای گفتن ندارند؟؟
اگر بناست در جهت پیدا کردن پخش کننده، تبلیغات کنید، تقاضا به تماشای مفاهیم غیرموجود و بازنشر آن در کانالهای آگهی بگیر(!!) عبث ترین کار ممکن است.
اگر هم دست اندرکاران «نفس» در حال رونویسی از ترانه و ماجرای توییت تحریم آمیز سال قبلش درباره اسکار هستند- که مستقیما رفتاری خاص از ترامپ را نشانه رفته بود- باید بدانند کارگردان فیلمشان تاکنون یک جایزه حتی فرعی از فستیوالهایی چون کن و برلین و ونیز دریافت نکرده چه برسد به اینکه یک اسکار قبلی در کارنامه داشته باشد تا رفتارهای آنتی ترامپش برای آنوریها توی ذوق نزند و عمیق جلوه کند و بهانه ای برای طرح خود نباشد.
اگر هم این گونه رفتارها مصرف داخلی دارد که الحمدالله کارگردان و تهیه کننده فیلم از این حیث صبغه پرو پیمانی دارند و نیازی به این پروپاگانداها نیست.
پس چه بهتر که حتی برای تبلیغات هم بر روی داشته ها کار شود و نه شعارهایی که نقیض شان آشکارا در فیلم رژه می رود.
بسه دیگه بابا
با پول بیت المال یه فیلم ساختین
از اول تا اخرش عین سریالای اپیزودیک استانی
فقط از این ور میرن به اون ور
نه ساختار بصری استانداردی
نه دراماتورژی
این همه ادعا
بسه دیگه بابا
ترامپ اینو ببینه تا بفهمه
تو این مملکت واس چه ادمای مستعدی(!!) بودجه ارگانی
و حمایت هست برای کار کردن
این از همه مهمتره
حق وارونگی بود بره اسکار
از نظر سر و شکل سینمایی
یک سر و گردن از این فیلم بالاتر بود
خیلی جالبه که کارمند شریک تولید فیلم
خودش سخنگوی هیأت انتخاب اسکار بوده
این قدر تابلو حال میدن به خودشون
سر و شکل سینمایی تو فیلم قبلی این خانم هم نبود
بووووود؟
انصافا اگه اون فیلم حاتمی کیا نمی افتاد به تطهیرش
به جایی میرسید؟
عمرااااااااااااااااااااااا
خدا نگه داره حاتمی کیا و مریلا زارعی رو که اسبابی شدن
برای ادامه کار این جماعت
جالبه که هیچ حرفی از اون ابوذر پورمحمدی مظلوم که با ارتباطاتش اسباب حمایت ادمهایی مثل وزیر اسبق ارشادو فراهم کرد چیزی نمیگن
و نمیگن چرا شراکت با پورمحمدی به هم خورد؟؟؟