سینماروزان: یک روز بعد از گزارش سینماروزان پیرامون حل مشکل برخی آثار توقیفی از کانال کمیته ای موسوم به بازبینی که هویت اعضایش مشخص نیست(اینجا را بخوانید) همان طور که کاملا قابل پیش بینی بود حبیب ایل بیگی گفتگویی کرده و در آن بر این امر تأکید کرده که هنوز مشکل هیچ فیلم توقیفی به طور کامل حل نشده است!
به گزارش سینماروزان البته گفتگوی ایل بیگی که با خبرگزاری اصلاح طلب «ایسنا» انجام شده دو خروجی دیگر هم دارد؛ یکی که ایشان ادعا کرده ممکن است برای حل مشکل برخی آثار توقیفی کار به فیلمبرداری دوباره بکشد که میتواند معنای ساخت فیلمی دیگر با مفهومی متفاوت نسبت به فیلم اول را داشته باشد؟!
خروجی دوم آن است که ایشان گفته تمام فیلمهایی که مشکلشان در کمیته بازبینی حل شده مجددا باید از شورای پروانه نمایش، پروانه بگیرند!!! آن هم در حالی که این فیلمها یک بار در این شورا رد شده اند و این حضور دوباره آثار در شورای پروانه نمایش فقط می تواند یک معنا داشته باشد و آن هم اینکه -باز هم متکی بر همان ادعای فیلمبرداری دوباره برخی نماها- نسخه ای تازه از آثار به شورای پروانه نمایش ارسال شود تا این نسخه تازه برای دریافت ممیزی بررسی شود.
متن گفته های حبیب ایل بیگی را که برخلاف مشی اش در همه ماههای گذشته بعد از انتخاب مجدد حسن روحانی از حل مشکلات فیلمهای توقیفی می گوید را بخوانید:
حبیب ایلبیگی درباره روند کاری کمیتهای که برای رسیدگی به فیلمهای مشکلدار و توقیفی در سازمان سینمایی تشکیل شده است بیان کرد: کار این کمیته با فیلمهایی شروع شده که پروانه نمایش دارند، اما به دلیلی متوقف شدهاند. این بررسی توسط کارشناسان مختلفی انجام میشود که براساس هر فیلم متفاوت هستند، مثلا برای یک فیلم ممکن است حتما کارگردان حضور داشته باشد یا برای فیلمی دیگر حتما تهیهکننده. درواقع طبق هر فیلم کارشناسان حوزه سینما تغییر میکنند.
او توضیح داد: ما در میان آثاری که مشکل نمایش دارند، سه دسته فیلم داریم؛ یک دسته آثاری هستند که پروانه نمایش داشته و به دلایلی امکان اکران پیدا نکردهاند، مثل «خانه پدری»، «رستاخیز»، «عصبانی نیستم» و «خانه دختر». یک دسته دیگر فیلمهایی هستند که نتوانستهاند از شوراهای پروانه نمایش و عالی نظارت مجوز نمایش بگیرند مثل «ارداتمند، نازنین، بهاره، تینا» که در هر دو شورا رد شد. دسته سوم هم آثاری هستند که بدون مجوز ساخته شدهاند.
وی ادامه داد: قانون درباره آثاری که بدون مجوز ساخته شدهاند به صراحت اعلام کرده که وزارت ارشاد در قبال آنها هیچگونه مسئولیتی ندارد. بنابراین افرادی که بدون مجوز فیلم ساختهاند کارشان تخلف محسوب میشود و باید شرایط قانونی را طی میکردند. پس این فیلمها نمیتوانند با دو دسته دیگر برابر باشند، چون فیلمهای آن دو گروهی که اشاره کردم مراحل قانونی را طی کردهاند و طبق نظر شورای پروانه نمایش به دلایل سیاسی و فرهنگی از نمایش آنها جلوگیری به عمل آمده است.
ایلبیگی درپاسخ به اینکه چه تعداد فیلم توقیفی قرار است در این کمیته بررسی شوند؟ با اشاره به اینکه تعداد خیلی زیادی نیستند، گفت: ارقامی در رسانهها اعلام شد، اما باید توجه کرد که این آثار مربوط به چه دورانی هستند.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در پاسخ به این که آیا درست است که برخی فیلمها عنوان “غیر قابل اصلاح” دریافت کردهاند و اگر اینطور باشد در کمیته ویژه چطور بررسی میشوند؟ اظهار کرد: ما اصلا چنین عنوانی نداریم و همین الان یکی از وظایف کمیته این است که بررسی کند و ببیند به لحاظ فنی چطور میشود آن فیلم را اصلاح کرد. حال با فیلم برداری دوباره، حذف بخشهایی از فیلم یا حتی صداگذاری، چون به هر حال یک فیلم با هزینه زیاد و تلاش دسته جمعی یک گروه ساخته میشود و نباید این شکلی بماند.
او افزود: در آییننامهها این طور پیشبینی شده که اگر در شورای پروانه نمایش اصلاحات زیادی به یک فیلم وارد شد یا آن را غیرقابل نمایش تشخیص دادند،بتواند در مرحلهای بالاتر توسط یک گروه دیگر دیده شود که یا رأی شورا تایید شود یا به اجازه نمایش آن رأی داده شود. براین اساس در حال حاضر فیلمی که در هر دو شورا رد شده در این کمیته بررسی میشود، چون نگاه آقای حیدریان و وزیر محترم بر این است که فیلمها از این بن بست درآیند و فکری برای آنها شود حتی اگر قرار باشد بخشیهایی از فیلم دوباره فیلمبرداری شود چون این کار میتواند خسارت کمتری داشته باشد تا این که فیلم اصلا مجوز نگیرد.
ایلبیگی با اشاره به سوالاتی که برای برخی از اعضای شورای پروانه نمایش مبنی بر موازی کاری این کمیته با شورا پیش آمده بود، تاکید کرد: این کمیته ویژه موازی شورای پروانه نمایش عمل نخواهد کرد و فقط دنبال راه چارهای برای حل مشکل فیلم است. ضمن اینکه در این کمیته هر تصمیمی که برای فیلمی گرفته شود پس از انجام اصلاحات و تغییرات، فیلم باید دوباره باید به شورای پروانه نمایش ارائه شود تا مجوز اکران بگیرد. در واقع باید گفت که کمیته ویژه کار شورای پروانه نمایش را انجام نمیدهد و هیچ تداخلی در آنها ندارد بلکه به عنوان یک کمیته فنی با جزئیات بیشتری به دنبال راهی است که چطور میتوان مشکل نمایشی فیلم را بنا بردلایلی که وجود داشته برطرف کند.
او در پاسخ به اینکه آیا در این کمیته فیلمی هست که تعین تکلیف شده باشد، بیان کرد: خیر، ما تازه کار را در این کمیته شروع کردهایم و هنوز وضیعت هیچ فیلمی نهایی نشده است. البته بررسی اولیهای روی فیلم «خانه پدری» انجام شده و باید با خود آقای عیاری جلسهای داشته باشیم تا به توافق برسیم و بعد از گفتگو نتیجه را اعلام خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: این فیلم پروانه نمایش دارد، اما بنا به دلایلی اکران آن متوقف شده که میتواند حل شود و به سرعت پروانه نمایش بگیرد، بنابر این تا وقتی به نتیجه نرسیم گفتن هر اعلام نظر قطعی در این باره به نفع فیلم نیست به همین دلیل باید از هیجانی شدن درباره کاری که این کمیته قرار است انجام دهد پرهیز شود.