• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
جمعه 28 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

کارگردان “مخمصه” محو فیلم اسکاری سال…

7 اسفند 1393
در یادداشت
0 0
A A
0
کارگردان “مخمصه” محو فیلم اسکاری سال…

مرد پرنده ای

سینماژورنال: برنده شده “مرد پرنده ای” تازه ترین فیلم الخاندرو گونزالس ایناریتو در اسکار 2015 سبب ساز آن شده که در میان محافل سینمایی کشور نقطه نظرات فراوانی درباره این فیلم مطرح شود.

نقطه نظراتی که برخی در حمایت از این انتخاب است و برخی نیز در رد آن.

به گزارش سینماژورنال محمدعلی سجادی کارگردان صاحب نام ایرانی که یکی از معدود علاقمندان تولید آثار جنایی-ماجرایی در سینمای ایران است با نگارش یادداشتی که آن را در اختیار “اعتماد” قرار داده به تحسین “مرد پرنده ای” پرداخته و برای توصیف آن عبارت “شنا در لحظات” را به کار برده است.

سینماژورنال متن کامل یادداشت سجادی که به واسطه ساخت “بازجویی یک جنایت”، “مخمصه” و “شیفته” می شناسیمش را ارائه می دهد.

مردي كه پرنده نيست ولي روزگاري پرنده بود
مرز ميان تئاتر و سينما، وهم و واقع، ديده شدن و ديده نشدن، شهرت و گمنامي، براي ما كجاست؟ مردي كه پرنده نيست ولي روزگاري پرنده بود اكنون به خزيدن تن مي‌دهد يا پرواز مي‌كند؟ براي حفظ خويش به عنوان بازيگر، يا آدمي كه مي‌خواهد ديده شود، چشم‌ها را خيره خويش كند، چه جاي مناسب‌تري همچون صحنه نمايش؟

خيلي‌ها به نزديكي تئاتر و سينما باور دارند همچون زن و شوهر
بله تئاتر مي‌تواند بازيگري همچون ريگن (مايكل كيتون) را كه روزگاري در اوج بود، همچون مرد پرنده‌اي قهرمان فيلم‌هاي اكشن و فانتزي هاليوودي، جايي براي ترميم و بازيابي خويش باشد؟ اهالي تئاتر چه نگاهي به ستاره‌هاي سينما كه براي آزمون خويش، يا آزمودن ديگران در توانايي و عدم توانايي شان دارند؟

منتقد سابقا مشهور (ليندزيدانكن) يكي از روزنامه‌هاي معروف قديمي تابيتا نام دارد. در برخوردش در آن نوشگاه نيويوركي به او مي‌گويد كه او يك بازيگر هاليوودي پفكي است و او قصد دارد نمايشنامه ريگن «وقتي از عشق مي‌گوييم از چه مي‌گوييم» را با تمام توان مورد هجوم قرار دهد. چون او را تبلور سرگرمي و سرمايه مي‌بيند كه تئاتر را به لجن كشيده است. هرچند خيلي‌ها به نزديكي تئاتر و سينما باور دارند. گويي همچون زن و شوهر! هم يكديگر را دوست دارند و هم باهم ستيز مي‌كنند تا پاي مرگ!

چرا دیده نمی شویم؟
خب همين نگاه و روايت فيلم «ايناريتو» به ما نشان مي‌دهد كه روياها و موقعيت‌ها در همه جا گويي يكسان است. در همين جا، همين روزها مي‌تواني چشم باز كني و ببيني كه چنين حس و حساسيتي وجود دارد.
هنرجويان جوانم كه اين روزها به واسطه تجربه ديگر دمخورشان هستم، گاه با چشمان خيس از اين درد مي‌نالند «من چرا ديده نمي‌شوم… ١٥ سال است كه دارم كار مي‌كنم ولي ديده نمي‌شوم… اين ستاره‌هاي سينما از جان تئاتر چه مي‌خواهند… مي‌خواهند براي خودشان آبرويي دست و پا كنند؟» و نظاير اين.

محمدعلی سجادی
محمدعلی سجادی

چقدر میتوان در اوج ماند؟
بازيگري كه در اوج است مي‌خواهد در اوج بماند ولي چقدر مي‌تواند چنين شود؟ بازيگري كه در خيابان‌هاي تئاتر برادوي، گفتاري از مكبث را بازي مي‌كند تا مگر مردپرنده‌اي ببيندش و به ميان چشم‌هاي بسيار برود.
اما خودِ مرد پرنده‌اي با آن همزادش در ستيزاست؛ بازيگري كه در زندگي شخصي‌اش، ميان ويرانه‌ها درپي كورسويي است مگر تا پريدني ديگر. او به بازنگري در زندگي‌اش با همسر سابق و دخترش كه از بازپروري برگشته رويكردي ديگر دارد.

وقت سیگار کشیدن پشت در می ماند و …
اما صحنه كليدي به نظرم، آن صحنه‌اي است كه مرد پرنده‌اي وقت سيگار كشيدن پشت در مي‌ماند و مجبور مي‌شود در شرايط تصادفي و ناگهاني تن به برهنه شدن و راه رفتن در واقعيت بدهد و بداهه‌پردازي را با موقعيت نمايشي بياميزد. اين شگفت برايم بسيار جذاب بود. تلاقي كار استوديويي و خياباني و… و آنچه من از رئاليسم مي‌فهمم.

له له می زدیم برای آنتونیونی
اما جناب آلخاندرو ايناريتو در پردازش اثرش به نمافصل‌هاي پيچ در پيچ دوربين و صحنه آرايي‌هاي شناور و ناايستا متوسل شده است. اگر روزگاري اين كار شگفتي‌ساز بود، حال شعبده‌اي به نظر مي‌رسد كه هر كم كاركرده‌اي مي‌تواند بدان دست يابد. از آبل گانس تا ولز و يانچو و هيچكاك… اين شعبده در خور به فراخوراثرشان جذاب بود. يادم نمي‌رود آن نما فصل «حرفه خبرنگار» آنتونيوني كه در جشنواره جهاني فيلم تهران غوغا به پا كرده بود و ما له له مي‌زديم تا اين شگفتي را ببينيم و ديديم.

دست ایناریتو درد نکند
حال با امكانات ديجيتالي البته سهل شده ولي بازهم آسان نيست. مهم اين است كه اين تمسك تصويري و پردازش چقدر به‌كار آمده؟ ايناريتو در يكپارچه نشان دادن وهم و خيال و واقع از اين شگرد به نحو مطلوبي سود برده است. نمايشي از هرآنچه كه واقعيت را مي‌سازد و اين شنا در لحظات بسيار خشنود‌كننده است. بازي‌ها و ميزانسن‌ها و… موقعيت ديگري را براي نگاهيدن مي‌طلبد و خودِ فيلم هم. دستش درد نكند آن هم در چنين زمستان سينمايی.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=1196
image_print
برچسب ها: بردمن، ایناریتو، اسکار، محمدعلی سجادی، مخمصه
نوشته قبلی

ترانه‌سرای لوس‌آنجلسی در تهران+عکس

نوشته‌ی بعدی

داریوش باباییان:”نقش نگار” بدون سانسور نماهای ناصر ملک‌مطیعی در اکران دوم نوروز روی پرده می‌رود/فینال “آینه شمعدون” در روزهای آینده گرفته می‌شود

مطالب مرتبط

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404

سینماروزان/ احمد محمداسماعیلی: مستند «لاماسو» محصول نماوا جزو مستندهای پرتره است که براساس زندگی شخصیت های معروف هنری ، سیاسی...

فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: آیا به صرف استفاده از یک ستاره‌ی سابقا ممنوعه و معدود مظاهر باقیمانده از فیلمفارسی میتوان فیلمی ساخت...

یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404

سینماروزان: اصرار مجدد بر جدایی بخش بین الملل از جشنواره اصلی فجر و برپایی آن در شیراز -علیرغم تجربیات بی...

نوشته‌ی بعدی
داریوش باباییان:”نقش نگار” بدون سانسور نماهای ناصر ملک‌مطیعی در اکران دوم نوروز روی پرده می‌رود/فینال “آینه شمعدون” در روزهای آینده گرفته می‌شود

داریوش باباییان:"نقش نگار" بدون سانسور نماهای ناصر ملک‌مطیعی در اکران دوم نوروز روی پرده می‌رود/فینال "آینه شمعدون" در روزهای آینده گرفته می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    180 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو

با حضور بازیگران و عوامل/ اکران خصوصی دو فیلم کوتاه «آغوش پنهان» و «سفید» در سینما تیراژه ۲ برگزار شد

گفتمان اقتدار؛ بازخوانی قدرت

قصه‌ی دردناک بم/رونمایی از پوستر فیلم «احمد»+عکس

۲۴ هنرمند ایرانی «شب یلدا» را به تصویر می‌کشند

سخنرانی های تداکس توس در فیلمنت

بازگشت کامران نجف زاده با برمودا در شب‌های یلدا

کمپین یلدایی«صد دانه یاقوت» کلید خورد/ 100 کتاب برای شب چله  

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

پرافتخارترین حضور مرکز مستند سوره در نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت

تبلیغات

ویژه ها

قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو
خبر

قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو

28 آذر 1404

سینماروزان: شاید خیلی‌ها اطلاع نداشته باشن که دوبلور شخصیت یانگوم و قطام در سریال امام علی یه نفر هستند. صحبت‌های...

ادامه مطلب
درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

26 آذر 1404
چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم