سینماژورنال/حـــامد مظفـــری: حمید نعمت ا.. که امسال درام “آرایش غلیظ” را روی پرده داشت به تازگی کارگردانی ۱۵ تیزر کوتاه حقوقی را برای مرکز رسانه قوه قضاییه انجام داد.
به گزارش سینماژورنال از آنجا که نعمت ا.. معمولا کارگردانی باوسواس و سختگیر است و کمتر پیش آمده که درگیر سفارشی سازی شود حضورش به عنوان کارگردان این آثار کوتاه به شدت سوال برانگیز است.
سوال اصلی درباره دلیل اصلی قبول کارگردانی این آثار کوتاه است که البته پاسخ به آنها هم بعد از کمی کندوکاو در سازوکار مرکز رسانه قوه قضاییه هویدا میشود.
مرکز رسانه قوه قضاییه که معاونت تولید آثار تلویزیونیاش را یاسر شاهپیری برعهده دارد عموما سعی می کند بجای سفارش کار دادن به کارگردانان فضایی را فراهم کند برای جذب ایده های مختلف فیلمسازان که مرتبط با مسائل حقوقی هستند.
طرحهای ابتدایی آثار کوتاه نعمت ا.. نیز ابتدا از سوی یوسف منصوری و هادی مقدم دوست به این ارگان ارائه شدند و بعد از پذیرفته شدن طرحها نگارش فیلمنامه با نظارت کامل حمید نعمت ا.. توسط منصوری و مقدم دوست انجام شد.
بعد از اتمام نگارش، نعمت ا.. که در مسیر نگارش به طور مستقیم در کنار سناریستهای کار بوده و کار آنها را کنترل می کرده وقتی با پیشنهاد کارگردانی اثر هم مواجه شده خیلی راحت و بدون شبهه درباره کیفیت متن، کار را قبول می کند.
حمید نعمت ا..: به شهروندان می گوییم چه کاری را انجام دهند و از چه چیز پرهیز کنند
نعمت ا.. درباره مضامین این فیلمهای کوتاه به سینماژورنال می گوید: این آثار که میتوان آنها را تیزر یا فیلم کوتاه قلمداد کرد مضامین مختلفی را دستمایه داستانگویی کرده اند؛ مضامینی که مستقیم یا غیرمستقیم با امور جزا، قضا و مسائل حقوقی مرتبطند.
این کارگردان ادامه می دهد: در نگارش متن و کارگردانی آثار جنبه آموزشی و کاربردی که آثار برای شهروندان دارند به شدت مورد تاکید بود. سعی کردیم در این آثار به مردم هشدار دهیم که چه کاری را نباید انجام دهند و از چه چیز پرهیز کنند و این را هم بگوییم که بهتر است چه دستورالعملهای حقوقی را مورد توجه قرار دهند.
زمان آثار مابین ۵ تا ۸ دقیقه است
حمید نعمت ا.. درباره زمان هر کدام از این فیلمها به سینماژورنال می گوید: هر کدام از این فیلمها زمانی بین ۵ تا ۸ دقیقه دارند و فیلمبرداری کار هم بیشتر به صورت زنده انجام گرفته است و البته که در بخشهایی از کار جلوه های ویژه هم داریم.
کارگردان “بی پولی” و “بوتیک” درباره اینکه چقدر امکان دارد همکاری با یکی از سه قوه مهم مملکتی به این منجر شود که فیلم بلند بعدی اش هم با حمایت مرکز رسانه قوه قضاییه ساخته شود اظهار می دارد: نمیشود این را پیش بینی کرد. من در فیلمسازی آدمی هستم که به شدت به استانداردهای کاری که انجام میدهم فکر میکنم و البته حتما باید ایده متفاوت و منحصربفردی دستمایه فیلمنامه ام قرار گیرد برای همین اینکه فیلم بعدی ام را چطور می سازم قابل پیش بینی نیست.
تهیه کننده: سطح این آثار یک سروگردن بالاتر از استاندارد تیزرسازی در تلویزیون است
یوسف منصوری که با کمک هادی مقدم دوست نگارش فیلمنامه این ۱۵ اثر کوتاه حقوقی را برعهده داشته تهیه کننده آثار هم هست. وی از جمله مستندسازان تلویزیونی است که چند سالی است برای شبکه خبر برنامه های ترکیبی می سازد و برای شبکه چهار نیز برنامه سینمایی “ققنوس” را کار کرده است.
منصوری درباره چگونگی آغاز تولید این کار به سینماژورنال می گوید: به واسطه رفاقت با هادی مقدم دوست طرحهایی را با محوریت گرفت و گیرهای حقوقی مردمان ایران نوشتم و بعد نیز درباره تکمیل این طرحها با نعمت ا.. مشورت کردیم و در نهایت ایشان نیز کارگردانی را پذیرفت.
این تهیه کننده جوان درباره حمایت مرکز رسانه قوه قضاییه از این آثار بیان می دارد: بعد از نگارش طرحها متوجه شدیم که مرکز رسانه علاقمند است در زمینه تولید اثار حقوقی-آموزشی با طیفهای مختلف کار کند. ما هم طرحی را به مرکز ارائه کردیم و آنها هم استقبال کردند.
وی ادامه می دهد: وقتی فیلمنامه ها را می نوشتیم یاسر شاهپیری معاون مرکز رسانه کنار ما بود و به صراحت نظراتش را از نظر مشکلات حقوقی متنها می گفت و البته با روی باز از پیشنهادات ما نیز استفاده می کرد یعنی همه چیز با تعامل دوطرفه پیش رفت.
برای هر اپیزود ۴ تا ۵ لوکیشن مختلف داشتیم
یوسف منصوری با اشاره به کیفیت بالای این ۱۵ فیلم کوتاه به سینماژورنال می گوید: به جز حضور نعمت ا.. و مقدم دوست برای تولید هم از گروهی حرفه ای استفاده کردیم و در کنار آن ابزارهای کاملا استانندارد. هیچ کدام از فیملهای کوتاه ما، تیپیکال نیستند و تمامی دارای شخصیتهای پرداخته شده اند و بلحاظ لوکیشن نیز برای هر اپیزود ۴ تا ۵ لوکیشن داشتیم.
منصوری ادامه می دهد: استاندارد کاری این آثار کوتاه بسیاری بالاتر از تلفیلمها یا بعضا سریالهایی است که در تلویزیون می بینید و به جرأت می گویم آثاری که نعمت ا.. کارگردانی کرده یک سر و گردن بالاتر از تیزرهایی است که در تلویزیون می بینید. فیلمها در سطحی است که هر کدام از آنها می تواند در جشنواره های داخلی و خارجی عرضه شود.
منصوری در پایان به سینماژورنال می گوید: به شدت کنجکاو این هستیم که ببینیم بازخوردهای برآمده از این آثار چیست. این بازخوردها به گروه تولید این کار کمک می کند که برای ادامه کار تصمیم گیری داشته باشد.
عجیبه که نعمت اله داره تیزر میسازه
معلومه که اوضاع مالی خیلی خرااابه
وای بر سینمایی که نعمت اله هم نمیتونه فیلم بلند بسازه و باید تیزر بسازه
همه جای دنیا کارگردانای سرشناس تیزر هم میسازن و این اصلا ایرادی نداره
چرا شما از نعمت اله ایراد میگیرین حالا
پولم گرفته باشه نوش جوووونش
هر تیزر ۵۰ تا هم گرفته باشه خوبه دیگه
اونم مرکز رسانه که میگن وضع مالیش خیلی خوووبه
نه بابا الی جون
دلت خوشه هاااا
من یکی از رفقام برای اینا یه مستند ساخته
تا اینجای کار یک ریال هم نگرفته و همشو از جیب هزینه کرده
الانم که مدیرای اونجا عوض شدن و همه چی رفته زیر علامت سوال
کسی که از جیب واسه دیگران فیلم میسازه خیلی عشق دااره بخدااا
باید این ادمو به عنوان بزرگتین عاشق معرفی کنن
به نظرم حداقل یک پیش قسط خوب گرفتن دیگه
مگه میشه بدون اینکه چیزی بگیری بری جلوی دوربین
فقط یه سوال
این نمعت ا.. و مقدم دوست که همیشه با شفیعی کار میکردن چطور شده چند سالیه دیگه اون تهیه کننده شون نیست؟
فیلم اخرشونم شفیعی نبود
دلیلش چیه؟
حتما گرفتاری مالی پیدا کردن دیگه
وگرنه سابق بر این که همونجا تو دفتر شفیعی مستقر بودن
اقای نعمت اله
شما بهترین کارگردان نسل بعد از انقلابی استاد
شما هم حیلی سرتر از ادمایی مثل مهرجویی هستی
اما حیف که قدرتو نمیدونن
تیزر؟
نعمت اله؟
عجب!!!
خوبه احمدی نژاد نیست وگرنه اینو هم مینداختن گردنش
تیررسازی نعمت اله واسه منم خداییش عجیبه
چرا شما اقای نعمت اله
نظر من اینه که باید به کارگردانای کشورمون احترام بزاریم و اجازه بدیم کارشونو انجام بدن
الان اقای میرکریمی هم سفارشی از یه ارگان دولیت گرفته و انیمیشن ساخته
دلیلی نداره که چون سفارشی کار کرده مسخره اش کنیم
تیزرسازی ایرادی نداره
اما سفارشی سازی ایراد داره
نه تیزرسازی ایراد داره نه سفارشی ساااازی
ای بابا ملت ما همچنان دوست دارن سر یه تیکه لحاف دعوا کنن
اون یارو دااره کارشو میکنه و اصلا نظرات شما مهم نیست براااش
با اجازه مطلبتونو با ذکر نام تو وبلاگم قرار میدم
ممنونم
خوشم میاد که هادی و حمید همه جا با همن
خدااااییش تو تاریخ هنر این مملکت سابقه نداااره این
اقا یا خانم یاران دیروز
کیوان علیمحمدی و امید بنکدار هم سالهاست که با هم کااار میکنن
هنر و هنرمند در هیچ چارچوبی قرار نمیگیرند هنرمند دلش بخواهد فیلم بلند می سازد دلش بخواهد تیزر می سازد شاید سفارشی باشد شاید ترکیبی شاید… ولی چیزی که کاملا مشخصه آقای نعمت اله یکی از بزرگان این عرصه هستند و هر کاری که ایشون انجام میدن حال هوای ایشان است