سینماژورنال: پروانه معصومي، بازيگر سينما و تلويزيون از جمله چهره های بازیگری سینما و تلویزیون است که در همه این سالها کوشیده کم کار اما اثرگذار باشد.
به گزارش سینماژورنال پروانه معصومی در تازه ترین گفتگویش که به بهانه حضور نابازیگران در برخی تولیدات تلویزیونی و سینمایی انجام شده به ماجرای اعتراض خود به حضور یکی از همین بازیگران سفارشی اشاره کرده است.
معصومی به “جوان” می گوید: در يك سريال بازي ميكردم كه يكي از بازيگران خانم هم آنجا حضور داشتند. وقتي متوجه شدم كه فلان نقش را به ايشان دادهاند، اعتراض كردم و براي اعتراضم هم دليل و منطق و استدلال آوردم و گفتم كه اين خانم به درد فلان نقش نميخورد.
وی ادامه می دهد: اما پاسخي كه از عوامل سريال شنيدم اين بود كه به ما گفتهاند كه حتماً بايد اين خانم در اين نقش بازي كند، نه كس ديگري. جاي بسي تأسف دارد كه امروزه عوامل محترم سريالها يك سري نقشها را براي يك سري افراد خاص از قبل رزرو ميكنند!
اين روزها تلويزيون براي يك عده خاص شده است
بازیگری که سالها پیش و با آثاری نظیر “کلاغ” و “رگبار” از بهرام بیضایی به سینما معرفی شد در خصوص سفارشي شدن نقشهاي سريالهاي تلويزيوني ميگويد: به نظر من اين روزها تلويزيون براي يك عده خاص شده است. يكي از دلايل اصلي پيدايش چنين مسئلهاي در رسانه ملي و سينماي كشور، تكراري شدن بيش از حد خيلي از بازيگران در خيلي از فيلمها است.
معصومی خاطرنشان می سازد: به طوري كه ميبينيم همزمان در چهار سريال از پنج سريالي كه از تلويزيون پخش ميشود، دو يا سه بازيگر حضور داشته و ايفاي نقش ميكنند. وقتي سيلي از اين قبيل افراد به سمت سينما و بازيگري به منظور ايفاي نقش در سريالهاي تلويزيوني جاري ميشوند، بايد براي نبود نقش براي ديگر بازيگران و هنرمندان فرهيخته و خوشسابقه سينما و تلويزيون اظهار تأسف كرد.
اگر بازيگري بازي نكند، نميتواند زندگي كند
بازيگر “مسافر ری” و “ناصرالدین شاه آکتور سینما” در ادامه ميگويد: بيشك يك بازيگر دوست دارد كه بازي كند و اين حرفه اوست. متأسفانه امروزه طوري شده كه اگر بازيگري بازي نكند، نميتواند زندگي كند. چون به پول آن نياز دارد. به اعتقاد من كساني در اين عرصه و اين حرفه خوشبخت هستند بازيگري را دوست دارند، حتي اگر در هيچ سريالي بازي نكنند. روي سخنم با آن دسته هنرمنداني است كه اگر بازي نكنند، مجبور هم نميشوند كه تن به هر كاري دهند.
پروانه معصومي بازيگر پيشكسوت سينما، تئاتر و تلويزيون خاطرنشان می سازد: حيرتآور است اينكه يك عده هستند كه پشت دوربين اصرار دارند كه فلان بازيگر بايد فلان نقش را بازي كند.
وی می افزاید: من شاهد بودهام كه فيلمنامه سريالهايي از سوي مسئولان با اين شرط به تصويب رسيده كه فلان بازيگر يا تعدادي بازيگران خاص در آن به ايفاي نقش بپردازند. متأسفانه در اين سالها نقشهاي اينچنيني در سريالهاي تلويزيوني زياد شده و در همه سريالهايي كه از شبكههاي مختلف پخش ميشوند، يك سري بازيگر ثابت حضور دارند. اين مسائل براي خود من غيرقابل تحمل است. علاوه بر آن، اين يك معضل فرهنگي در سينماي ايران بوده و براي زدودن آن از دامان جامعه فرهنگي كشور به آسيبشناسي و ارائه راهكار نياز است.
بازيگر سريال “يوسف پيامبر” تصريح ميكند: بازيگران فرهيخته، خوشكارنامه، خوشنام و خوشسابقهاي هستند كه دلشان ميخواهد بازي كنند اما نميتوانند به خاطر وجود چنين معضلي وارد نقشهاي اساسي و اصلي شوند. طبيعي است تلويزيون وقتي پول ندارد، مجبور ميشود سريالهاي دم دستي بسازد.
نقش فروشی آشکار
معصومی با اشاره به نقش فروشی می گوید: جالب اينجاست كه بازيگر هم وقتي ميخواهد قرارداد ببندد، به او گفته ميشود كه براي اين نقش فلان مبلغ پول گذاشتهايم. اين يك توهين به بازيگران است. پس با اين اوصاف به اين نتيجه ميرسيم كه چون در كشور ما فقط يك عده خاص هستند كه ميتوانند در نقشهاي از پيش تعيين شده برايشان بازي كنند، تلويزيون هم براي همان عده خاص شده است. اين در حالي است كه وقتي يك فيلم در شرف ساخته شدن است، بازيگران آن از قبل مشخص شده و نقشهاي اصلي براي آنها رزرو شدهاست.
اين سينماگر در پاسخ به اين سؤال كه رسانه ملي چه كار بايد كند، ميگويد: اگر بودجه باشد، قطعاً سينماگران كشور ما ميتوانند فيلمهاي فاخر بسازند. از دولت عاجزانه درخواست ميكنم تا بودجه كافي به تلويزيون اختصاص داده شود.