سینماژورنال: نقدهایی که از زمان حضور در جشنواره کن تا زمان اکران داخلی در رسانه ملی بر “فروشنده” اصغر فرهادی رفته است موجب آن شده است که روزنامه اصولگرای “کیهان” با نگارش متنی انتقادی از تبلیغات غیرمستقیمی بگوید که به این واسطه نثار فیلم فرهادی شده است.
به گزارش سینماژورنال این روزنامه با طرح این مسأله که تبلیغات غیرمستقیم گاهی بیشتر از ساعتها تبلیغ رسمی جواب میدهد این پرسش را طرح کرده که هزینه ساعتها تبلیغ غیرمستقیم برای این فیلم را چه کسی پرداخت کرده است.
متن کامل گزارش “کیهان” را بخوانید:
فروش فیلم بدون تبلیغ در بوق و کرنا
در حالی که ظاهرا تلویزیون هیچگونه آگهی تبلیغاتی و یا تیزر برای فیلم فرهادی پخش نکرده است و سازندگان و هواداران این فیلم قضیه «فروش فیلم بدون تبلیغ تلویزیونی» را در بوق و کرنا کردهاند، اما اگر ساعاتی که در همین تلویزیون به انحاء مختلف به فیلم فوقالذکر پرداخته شده را جمع کنیم، بارها رکورد تبلیغ فیلمهایی که به نمایش عمومی درمیآیند (آن هم بدون پرداخت حتی یک ریال از سوی تولیدکننده یا پخشکننده فیلم و به صورت کاملا رایگان) شکسته شده است! به این معنی که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ساعتها درباره فیلم یاد شده، صحبت و بررسی و تحلیل (مثبت و منفی) ارائه شده و به طور مجانی برای آن تبلیغ شده است!! فراموش نکنیم که حتی نقد منفی و یا بدگویی درباره پدیدهای در رسانه، بعضا نتیجه عکس داشته و مخاطبان را به آن پدیده راغبتر ساخته است. برهمین اساس است که برخی تولیدکنندگان عمدا در تبلیغاتشان میگویند که از کالای ما استفاده نکنید!!
صحبت از زمان حضور در کن آغاز شد
صحبت درباره فیلم فرانسوی و قطری که از همان زمانی که در جشنواره فیلم کن جایزه گرفت، در صدا و سیما شروع شد و در حالی که برخی معترض بودند چرا در تلویزیون، خبر موفقیت فیلم در کن پخش نمیشود، تقریبا در کمتر برنامه با ربط و بی ربط بود که از این فیلم و جایزهاش و تبریک به خاطر آن جایزه سخن به میان نیاید!! از برنامههای سینمایی مانند «هفت» گرفته که در چند قسمت، موفقیت فیلم و جایزهاش با حضور کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت تا برنامههای خانوادگی و ورزشی و حتی آشپزی!!!
منتقدی که یک تنه دو برابر منتقد روبرویش حرف زد
با اکران فیلم و همچنین انتخاب آن برای اسکار، باز هم ساعتهای دیگری از برنامههای صدا و سیما به تبلیغ مجانی برای این فیلم اختصاص یافت که آخرین آن، اختصاص یکساعت و نیم از برنامه جمعه شب «هفت» به بحث و مناظره درباره آن بود با حضور کارشناسی که با حرارت تمام از فیلم دفاع میکرد و یکتنه بیش از دو برابر منتقد روبرویش و البته مجری برنامه حرف زد. آنچه که صدها برابر پخش تیزر مثلا یک یا دو دقیقهای فیلم تاثیرگذار بود.
شاید سرمایه گذار قطری مجسمه اسکار را هم بخرد
به راستی تلویزیون برای یک تیزر کوتاه چه هزینهای دریافت میکند؟ مگر برای نمایش چند ثانیهای یا صحبتی کوتاه از تولیدکننده یک کالا یا ارائهکننده خدمات که اسپانسر یک برنامه تلویزیونی میشوند، هزینههای میلیاردی دریافت نمیکنند؟ با این حساب از توزیعکننده فیلم «فروشنده»، چه مبلغی باید دریافت شود؟ البته این هزینهها را میتوان از تهیهکننده قطری فیلم مسترد کرد که به هرحال پول فراوان دارد و حتی ممکن است با این پول، مجسمه اسکار را نیز برای فیلم بخرد!!!