سینماروزان/مهدی فلاح صابر: سازوکار جشنواره های مختلفی که صاحبان آثار ایرانی برای حضور در آنها علاقه نشان می دهند هم سازوکار عجیب و غریبی است.
به گزارش سینماروزان تلاش دلالان فیلم که به غلط پخش کننده خوانده می شوند، برای وارد کردن فیلمهای ایرانی به جشنواره های مختلف دنیا بدون توجه به کیفیت جشنواره، سبب ساز آن شده است که بعضا اتفاقاتی را در این جشنواره ها ببینیم که کاملا غیرمنتظره هستند.
اول.
به تازگی خبری رسید مبنی بر برنده شدن الناز حبیبی از جشنواره تلویزیونی رنگین کمان چین! وجه غریب این خبر آنجا بود که “زاپاس” یک فیلم سینمایی است و در ایران هم به نام فیلم سینمایی پروانه ساخت و نمایش گرفت اما در یک جشنواره تلویزیونی گمنام ارائه شد بلکه جایزه بگیرد!!!
دوم.
دیگر خبر مربوط به برنده شدن نرگس آبیار کارگردان فیلم “نفس” از جشنواره ای به نام “شبهای سیاه تالین” بود. آبیار وقتی از این جشنواره کم نام و نشان که در کشور استونی برگزار می شد جایزه گرفت در گفتگو با یک رسانه اصلاح طلب اظهار داشت: جشنواره شبهای سیاه تالین با مدیریت یک زن در رده جشنوارههای الف جهان قرار گرفته!
الف بودن یا نبودن جشنواره نه به استناد آماری خاص از یک سندیکای خاص که باید به واسطه برندسازی جشنواره در مناسبات جهانی و البته رقبایی باشد که در این جشنواره ها در کنار آثار ایرانی وجود دارد که متأسفانه جشنواره مذکور هیچ کدام را ندارد.
سوم.
خبر سوم هم مربوط به حضور تعدادی فیلم ایرانی در جشنواره ایست به نام کرالا که در هندوستان برگزار می شود. جشنواره ای که بیش از ده فیلم ایرانی از آثاری متأخر مانند “لانتوری”، “عادت نمی کنیم” و “وارونگی” تا آثاری مربوط به سالها قبل مانند “شبهای زاینده رود” در آن حضور دارد و البته یک بازیگر ایرانی به نام باران کوثری نیز در هیأت داوران حضور دارد.
غرایب این جشنواره آنجاست که فیلمهای “فروشنده” و “زیر سایه” که هر دو با سرمایه گذاری موسسه فیلم دوحه وابسته به شاهزاده میاثه آل ثانی قطری ساخته شده اند و به عنوان نمایندگان ایران و انگلستان در اسکار حضور دارند در بخشهای غیررقابتی این جشنواره حاضرند و از آن سو “کفشهایم کو” کیومرث پوراحمد در بخش رقابتی این جشنواره حاضر است!
آمارسازیهایی که فقط به کار مدیران فارغ التحصیل علوم سیاسی می آید
اینها فقط سه خروجی دست و پا زدن بی حاصل برای بالا بردن آمار حضورهای جشنواره ایست. در اینکه جشنواره های مطرح جهانی می توانند در معرفی محصولات سینمای ایران به لااقل بخشی از مخاطبان موثر باشند شکی وجود ندارد اما جشنواره هایی که مطرح نیستند و نه هیأت داوران شناخته شده ای دارند نه فیلمسازان شاخص جهانی در آنها شرکت می کنند و حتی در میان سینمادوستان هم گمنام هستند چه فایده ای می توانند به حال سینمای ایران داشته باشند.
تنها فایده این حضورهای فله ای باد انداختن به غبغب مدیرانی است که با تحصیلات علوم سیاسی به مدیریت سینما می رسند و تنها کاری که می کنند افزودن بر دامنه بخشهای دولتی سینما و البته ابراز افاضات درباره دریافت سالانه ۳۷۰ جایزه بین المللی است.
این جشنواره رنگین کمان چه اسم باحالی داره؟
کجا هست حالا این رنگین کمون؟
چرا تا حالا خبری ازش نبود؟
اسم جشنواره شبهای سیاهه؟
چه جالب
جشنواره تالین هم یه چیزی تو مایه های
جشنواره وارش خودمون
اینا دلشون خوش چه چیزاییه
اخه جشنواره خارجی که ده تا فیلم ایرانی توش هستن
حتما مشکوکه دیگه
عزیز دل برادر، من با کلیت این مطلب موافقم اما گاهی اوقات برای اینکه با یک اشتباه کل درستی مطلبت زیر سوال نره نیاز داری یه کم با تحقیق بیشتر مطلب بنویسی. حالا اشکالت کجاست؟ جشنواره شبهای سیاه تالین چند سالی است از طرف فدراسیون تهیهکنندگان جهانی (فیاپف) که مرجع ارزش گذاری جشنواره های الف جهانی است به عنوان یکی از ۱۵ جشنواره الف رقابتی دنیا شناخته می شه و حرف و ادعای خانم آبیار کاملا درسته…برای اینکه اطلاعاتت در این زمینه کامل تر هم بشه این ۱۵ جشنواره عبارت است از: برلین، قاهره، کن، گوا، کارلو وی واری، گوا، ماردل پلاتا، مونترال، مسکو، سن سباستین، شانگهای، توکیو، ونیز، ورشو، شبهای سیاه تالین.
یه کم سرچ کردن و مطالعه برای نوشتن یه مطلب انتقادی و پر از نیش و کنایه چیز بدی نیست، البته امیدوارم ناآگاهی بوده باشه نه قصد و غ/م/رض…در پناه حق
اون سندیکایی که شما نام بردید یه تشکل تهیه کنندگی است که خیلیها هم عضوش بودن و حتی رییس اسبق خانه سینما هم عضوش بود؛ همون رییسی که سریالای تلویزیونیش هم ارزش دیدن نداره!!!
اینکه این سندیکا یا فدراسیون، گوا یا شبهای سیاه رو اوردن تو لیست الف همون قدر بی ربطه که حضور اون رییس اسبق در عضویت سندیکا!
واقعیت اینه که این جشنواره ها به عنوان بیزنس برای پخش کننده سود و آورده مالی به همراه ندارن و البته اعتباری هم برای سازنده به دنبال ندارن که بتونه به واسطه اون اورده فیلمشو تو نقطه دیگه ای از دنیا پرزنت کنه.
جز این بود همه بدو بدو دنبال خانم آنکه نبودن که فیلمشونو ببینه و بفرسته برلین
این حرفت عین مغالطه است رامین جان و مثال رئیس اسبق خانه سینمایی که زدی کمی بوی از عدوات شخصی می ده، این رو هم برای اطلاعت می گم، در اتحادیه تهیهکنندگان تقریبا تمام کشورهایی که دارای سینمایی پویا و فعال و بازار عرضه اند( نه حتما سینمای صنعتی) نماینده دارن، اینکه شما یک سندیکای معتبر جهانی رو قبول نداری چون در اون یک ایرانی -به نظر شما در فیلم و سریال سازی بی استعداد- عضوه درست شبیه اینه که شما فدراسیون جهانی هیچ ورزشی، هیچ نهاد اقتصادی یا هیچ تشکل فرهنگی و هنری بین الملی دیگری رو قبول نداشته باشی چون فلان نفر توش عضوه که عملکردش در ایران از نظر تو قابل قبول نیست!!!!
جشنواره های الف جهانی یک سری متر و معیار مشخص دارن که با اون ها سنجیده می شن و هر سال جشنواره های حاضر در این لیست با این متر و معیار ها مجددا سنجیده می شه، همه دنیا هم این رده بندی رو پذیرفته و حالا شما چرا نمی پذیرید احتمالا به خاطر اینه که …..، اگر جشنواره کن و برلین و لوکارنو و ونیز و … همیشه در این لیست هستند به دلیل اینه که همه این متر و معیارها با بهترین سطح در اون ها رعایت می شه و اگر چند سال یکبار چند جشنواره جدید به این لیست وارد می شن و خارج می شن دقیق به دلیل رعایت یا عدم رعایت همون متر و معیارهاست.
بذار برات مثال فوتبالی بزنم، مثل این می مونه که فیفا رده بندی تیمهای ملی فوتبال جهان را از ۱ تا ۲۰ اعلام کنه و مثلا در یک ماه تیم ایران با توجه به متر و معیارهای استاندارد و از پیش تعیین شده میاد در رتبه ۱۹ جهان قرار می گیره، آیا ایران واقعا نوزدهمین تیم برتر فوتبال دنیایست؟ قطعا نه…ولی در اون بازده زمانی تمام متر و معیارهای قرار گرفتن در چنین جایگاهی رو داشته، اگر ماه بعد هم داشته باشه باز هم در اون رتبه می مونه و اگر نداشه باشه نه…
حالا اینکه کسی بگه اعتبار جشنواره تالین به اندازه جشنواره کن یا برلین باشه خب یک شوخی مضحکه ولی اینکه معیارهای لازم برای کسب عنوان جشنواره الف رو داشته باشه نه، الان این جشنواره الف جهانیه، اگر حفظش کنه می مونه، بیشترش کنه پیشرفت می کنه و اگر پسرفت کنه از لیست خارج می شه، به همین سادگی…
یه کم از دایره تعصب کوکورانه و نفی همه چیز بیا بیرون، برو قوانین تبدیل شدن یک جشنواره به الف جهانی رو بخون اون وقت می بینی اگر حتی جشنواره فجر خودمون هم اون رو رعایت کنه می تونه جشنواره الف جهانی بشه و همه دنیا هم این رو قبول خواهند داشت، که البته تبدیل شدن فجر به جشنواره الف جهانی هم با این وضعیت یک شوخی مضحکه…ببخشید طولانی شد ولی خب لازم بود… در پناه حق
مغالطه آن است که سینما و در کل هنر را با فوتبال و رده بندی های فدراسیون های جهانی مقایسه کنید دوست عزیز
اعتبار همه جشنواره ها در دنیا و البته در ایران اول به سینماگران حاضر در آن است که پیوستگی نزدیکی با تهیه کنندگان و پخش کنندگان دارند! پخش کنندگان معتبر هستند که فیلمهای معتبر را صید کرده و آنها را در جشنواره های درجه یک رونمایی میکنند!
اینکه فلان فدراسیون بهمان جشنواره را کنار برلین جازند فقط یک سوءتفاهم جهان سومی است برای فریب آنها که سر را مانند کبک زیر برف کرده اند
خب معلومه وقتی عصبانی بشی منطق رو هم فراموش می کنی دوست گلم…جشنواره تالین به تازگی جزو رده بندی جشنواره های الف قرار گرفته، رامین جان گل پسر اول برو تاریخچه جشنواره هایی مثل برلین رو بخون و ببین بعد از چند سال شد برلین و چهار تا کارگردان آدم حسابی رفتن تو جشنواره، کن بعد از چند سال شد کن، لوکارنو کی افتتاح شد و کی شد جشنواره جهانی الف ، گوا از چندمین دوره جشنواره جهانی الف شد و…. بعد بیا با این شدت اعتراض کن، اشکالی هم نداره، خرده هم نمی گیرم، به هر حال سرانه مطالعه در کشور ما زیاد نیست، فقط قبل از اینکه این جوری عصبانی بشی حداقل رو حرفی که می شنوی کمی فکر کن، یا حداقل این مثال ایرانی رو یادت بیار که در مثال مناقشه نیست…عزیز دلی …روزت خوش 🙂
دوست عزیزم ما درباره تاریخچه صحبت نمی کنیم
درباره کردیت جشنواره ها در زمان حاضر صحبت میکنیم
خوب باااشی
سلام هم برسون به همکارات در تالین و گوا و چنا و…
عزیز دلم کردیت امروز نتیجه تاریخچه دیروزه … بده که این رو هم حتی ندونی …. ولی اشکال نداره، قرار نیست همه آدم ها همه چیز رو بدونن ولی چون سینمایی بودی گفتم این بحث طولانی رو بکنیم شاید جدا از نفی زیاد و موضع گیریهات یه چیزی هم به سواد زیادی که داری اضافه بشه و زیادتر بشه، ولی اگر روزی فهمیدی جایی احتمالا داری اشتباه می کنی هیچ اشکالی نداره، همه ما اشتباه می کنیم… خوشحال شدم از مصاحبت … شما هم خوب باشی و هم به دوستانت در کن و برلین و ونیز سلام برسون…
امیرعلی جان پس بهتره که صبر کنن تاریخ عیار جشنواره شونو تثبیت کنه و
بعد به دنبال شواف باهاش باشن
راستی
میری تالین بپا گرفتار شبهای سیاهش نشی
ای بابا اگه اینجوری ه چرا
همه دنیا دنبال اینن که فیلمشو بیاد تو کن پرزنت بشه
از قدیم گفتن یه چیزی بگو بگنجه
حالا شما هم یه کم کلاهتو قاضی کن
بعد قضه بگو
دو میلیون تا سندیکا و فدراسیون هم باشن که بگن شما و رفیقاتو رفتین از جشنواره الف جایزه گرفتین
بازم مخاطب خاص سینما هم فقط همون کن و ونیز و برلین و میشناسه چه برسه به مخاطب عام
از همه مهمتر اینکه فیلمتون نمیفروشه و این دست و پا زدن هم بی فایده اس
جالبه فیلم کفشهایم کو تنها فیلم ایرانی بخش مسابقه هست ولی فروشنده . دختر . وارونگی و….. مسابقه نیستند !؟ البته کفشهایم کو در اکران عمومی خیلی موفق نبود ولی رفته رفته در شبکه خانگی در حال دیده شدنه .. به نطرم فیلم تاثیرگذاریه
برندینگ جشنواره ها رابطه مستقیمی داره با برندهای پخشی داره که در جشنواره حضور دارند.
شما دقت کنید که مثلا سونی پیکچرز یا همین مومنتویی که فیلم فرهادی رو لانسه کرده چرا این قدر اصرار دارن به حضور در جشنواره کن؟
یا حتی یکی مثل جیم جارموش چرا فیلمشو میده به کن؟
اگه کن در حد گوا بود خب پس مومنتو این همه نلاشش برای رونمایی فروشنده در کن ابلهانه بود دیگه
خیلی راحت فیلمو میداد به گوا و احتمالا سی چهل تا هم جایزه می گرفت
اگه اون فدراسیون تهیه کنندگان میاد گوا رو میزاره کنار کن دلیل بر این نیست که اینا همرده هم دیگه هستن..دلیل اصلیش اینه که این فدراسیون به هر حال یه سری نیاز مالی داره که این نیاز مالی باید از طرف اسپانسرهایی برآورده بشه که از امثال جشنواره های توریستی مثل گوا هم حمایت میکنن!!! اونا پول میگیرن که گوا رو کنار کن قرار بدن وگرنگه اگر
همین فدراسیون، جشنواره کن و اصلا تو فهرست ش قرار نده اعتبار این جشنواره میره زیر سوال؟؟؟
جشنواره ای معتبره که برندسازی کنه واسه فیلم! چرا فیلمسازای ما دست و پا میزنن برای جضور در برلین و کن و نهایتا ونیز!؟؟
اگه گوا و تالین هم الفن چرا هیچکی حتی همین دلالای فیلم داخلی هم اول سراغ اونا نمیره؟
تالین کجا هست اصلا؟؟؟
؟؟؟
؟
؟
؟
؟
؟
سلام آقای امیرعلی
شما نماینده گوآ و تالین هستی؟
جسارتا یک عدد فیلم ساختم
امکانش هست فیلمو بفرستی تو این جشنواره؟