سینماروزان: طرح پرسش در چرایی حضور یک جوان به نام محمدرضا خردمندان هم در فهرست حمایت سازمان سینمایی حوزه هنری برای ساخت اولین فیلم بلندش و هم در فهرست داوران جشنواره فیلمهای صدثانیهای(جشنواره متبوع حوزه هنری)(اینجا را بخوانید) با واکنش یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری مواجه شد.
به گزارش سینماروزان مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری در جوابیه خود بر پرسش سینماروزان، جوانگرایی و کشف استعداد را هدف سازمان سینمایی حوزه هنری دانسته است و البته رزومه ای پر و پیمان هم از محمدرضا خردمندان احتمالا به عنوان جوانی که استعدادش توسط حوزه هنری کشف شده ارائه کرده است.
با امید به اینکه تمامی جوانان مستعد بتوانند صرفا براساس توانایی و ضوابط و نه روابط، از حمایتهای ارگانهای وابسته به منابع عمومی بهره مند باشند، متن جوابیه مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری را بخوانید:
«جوان گرایی» و «نیروسازی» رویکرد سازمان سینمایی حوزه هنری است
در خصوص یادداشت «چطور میتوان جوانی شد که هم با حمایت حوزه فیلم میسازد و هم داور جشنواره متبوع حوزه میشود؟» لازم است این توضیحات را ارائه دهیم.
سیاست سازمان سینمایی حوزه هنری اهتمام به «جوان گرایی»، «نیروسازی» و «کشف استعدادهای جدید» از میان نسلهای جوان در کنار حضور پیشکسوتان است. این سازمان در این زمینه با دو مرکز مستند سوره و باشگاه فیلم سوره سعی بر این دارد تا ضمن کشف استعدادها اقدام به ایجاد و تسهیل شرایط و حمایت از نیروهای جوان نماید. البته، نیاز به یادآوری است که حوزه هنری در سال های دورتر و سال های بعد از انقلاب اساسا، با این نگاه و هدف سیاست هایش را طراحی کرده که بخش بزرگی از بدنه سینمای فرهنگی و اندیشه ورز و هسته اصلی سینمای ملی را تشکیل می دهند.
مروری بر پیشینه فعالیت این مرکز در طول سالهای انقلاب اسلامی نشان میدهد که حوزه هنری همواره، از جایگاه جریانساز و جهت بخشی در عرصه فعالیتهای فرهنگی و سینمایی برخوردار بوده است. بخش زیادی از نسل هنرمندان انقلابی از حوزه هنری وارد جامعه شدند. هنرمندانی مانند: محمدرضا هنرمند، شهریار بحرانی، محمد کاسبی، مجید مجیدی، حاتمیکیا، میرکریمی، تخت کشیان، سلحشور، شورجه، شاهحسینی و دهها فیلمساز دیگر در سالهای گذشته با حمایت و مشارکت این نهاد آثارشان را خلق کردند و در سالهای اخیر نیز، با درک ضرورتها و نیازها بویژه در حوزه آموزش، کادرسازی و تربیت هنرمندان جوان انقلابی هم باز این نهاد به صورت جدی وارد میدان شده است.
اگرچه نقش حوزه هنری را هم درعرصه سیاستگذاری و تولید سینمایی و هم، در بسترسازی جریانات فرهنگی نمیتوان نادیده گرفت. جدای از پیشینه درخشان حوزه در سینمای انقلاب؛ در سالهای اخیر برغم کم مهری به آثار و موضوعات استراتژیک نظام، باز، حوزه با همه محدودیت منابع و مشکلات ورود جدیتری در مقایسه با خیلی از نهادها و دستگاههای فرهنگی و سینمایی داشته که ساخت آثار مهمی چون: مزار شریف (تنها فیلم مرتبط با یک اتفاق بینالمللی جمهوری اسلامی)، میهمان داریم ( درباره شهدا)، حوض نقاشی، یه حبه قند ( اثر زیبا با موضوع زندگی ایرانی اسلامی)، کربلا جغرافیای یک تاریخ، مستند «نامها» از جمله آن است.
این نهاد در چند سال اخیر با سیاست جوانگرایی از طریق تاسیس باشگاه «فیلم سوره» و مرکز مستند «سوره» افق تازهای را برای کشف نیروهای انقلابی و حمایت از مضامین مهم فرهنگی و اجتماعی باز کرد که آثار و دستاوردهای آن به تدریج آشکار میشود.
آثار نسل جدید سینماگران این مرکز همچون: «آنتراکت» (درباره یک سرباز اسرائیلی)، «ما ایستاده ایم» (نماهنگ حماسی ضد آمریکایی و مرتبط با ناو وینسنس)، «چای روضه» درباره محرم، ولد درباره کشورهای عربی، «ارغوان»درباره مدافعان حرم، «دایو» درباره شهدای غواص، و دهها موضوع دیگر بر اساس ضرورت فرهنگی اجتماعی روز جامعه شکل گرفته است. یا فیلمهای کوتاهی که ملهم از سیاست گذاری محتوایی و هدف گذاری حوزه با محوریت ویژه به سینمای دغدغه مند، توجه به رویدادها و فرازهای مهم تاریخ معاصر، توجه به موضوعات مبتلابه جامعه: تحکیم خانواده، سبک زندگی، مناسبات خانودگی، شهدا، داعش و … تولید شدهاند.
تربیت نیروی انسانی همراه با جوانگرایی، کیفی گرایی و انقلابیگری، حمایت و تشویق جریانات فرهنگی انقلابی رویکردی بوده که سازمان سینمایی حوزه هنری مدنظر قرار داده و همچنانکه حجم بالایی از سینماگران و هنرمندان از طریق این مرکز به کاروان سینمایی کشور پیوستند دور نیست که زمینه سازی برای نسل تازه هم فراهم آید. محمدرضا خردمندان یکی از این نمونه هاست.
همچنین، سازمان سینمایی امسال همزمان با سالگرد انقلاب پروژه ای را در مقیاس ملی کلید زده و با هدف شناسایی ظرفیت های سینمایی در استان ها و مناطق مختلف کشور طرح استعدادیابی را آغاز کرده و استان های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل از جمله مناطقی است که این طرح در آن ها در حال انجام است.
محمدرضا خردمندان از نیروهای جوانی است که برغم جوانی کارنامه ای پربار در عرصه فیلم های کوتاه و انیمیشن دارد و انیمیشن«پدر» از این فیلمساز جوان تاکنون، در ده ها فستیوال بین المللی افتخار آفریده است.
فیلم های هنوز، بچه و مرد، احسان، گزارشگر، دوئل، جایی میان ابرها، درنگ، مسافر، جدایی، و انیمیشن هایی چون: پدر، میم، کابوس، آنتراکت از جمله اثار این فیلمساز است. ضمن اینکه وی از برگزیده های دوره های گذشته جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای هم است. ضمن اینکه فیلم سینمایی”بیست و یک روز بعد” که امسال در جشنواره حضور چشمگیر داشته با استقبال منتقدان و اهالی سینما قرار گرفته و تا یک روز مانده به پایان جشنواره در صدر نظرسنجی های تماشاگران مردمی بوده است.
قطعا سازمان سینمایی حوزه هنری نگاه حمایتی اش را از نیروهای مستعد جوان در راستای تقویت جریان اصیل و سالم سینمایی ادامه خواهد داد.