سینماروزان: دو سال قبل بود که فیلم توقیفی “زادبوم” ابوالحسن داوودی بعد از هفت سال پشت خط ممیزی ماندن پروانه نمایش گرفت و امیدواریهایی ایجاد شد برای اکران آن.
به گزارش سینماروزان با این حال از زمان رفع توقیف تا اخیرا که قرارداد اکران فیلم در شورای صنفی نمایش ثبت شد دو سالی طول کشید.
دلیل این تاخیر در اکران را باید به مشکلاتی مرتبط دانست که سرمایه گذار اصلی فیلم که حوزه هنری بود با مفهوم فیلم داشت؛ مشکلاتی که ابوالحسن داوودی کارگردان “زادبوم” هم بارها به آنها اشاره کرده بود.(اینجا را بخوانید)
حالا فیلم در شرایطی در مسیر اکران قرار گرفته که نه نام “بهمن سبز” موسسه پخش متبوع حوزه هنری بلکه نام هدایت فیلم به عنوان پخش کننده فیلم آمده!
کمتر پیش آمده که حوزه هنری فیلمی تولید کند اما پخش آن را به موسسه ای دیگر واگذارد آن هم با حجم بالای سینماهایی که بخصوص در شهرستانها دارد.
پس ماجرا چیست؟
اگر به اولین پوستر رسمی “زادبوم” نگاهی بیندازیم درمی یابیم که به جای حوزه هنری نام فارابی و بیتا منصوری همسر داوودی به عنوان سرمایه گذار آمده است!
منصوری هرچند در دولت یازدهم و بعد از خوردن نامش به عنوان تهیه کننده در “رخ دیوانه” توانست با حمایت فارابی همزمان با هم بعنوان تهیه کننده دو فیلم کودک “قهرمانان کوچک” و “کاتی و ستاره” در جشنواره امسال کودک حضور داشته باشد اما هنگام تولید “زادبوم” و بعدتر در زمان توقیف چندساله فیلم هیچ گاه نامش به عنوان سرمایه گذار مطرح نبود و فقط نامش بعنوان مجری طرح و مدیر تولید مطرح بود.
درباره فارابی هم وضع به همین شکل است یعنی هیچ گاه در این سالها نام فارابی به عنوان سرمایه گذار “زادبوم” مطرح نبوده و همواره این حوزه هنری بود که نامش به عنوان مالک “زادبوم” می آمد.
اصلا اگر تولید این فیلم با سرمایه فارابی و بیتا منصوری صورت گرفته بود که دیگر ادعاهای داوودی مبنی بر مشکل با حوزه بر سر اکران معنا نمی یافت.
پس ماجرا چیست؟ چرا نام حوزه حذف شده و فارابی جایش را گرفته؟ آیا فارابی با هزینه از بودجه سالانه تولیدش، رایت فیلم را از حوزه خریده؟ اگر این اتفاق افتاده چرا ماجرا به صورت رسمی اعلام نشده؟
همین یک ماه قبل بود که بعد از بالا گرفتن شایعات مربوط به پرداخت غرامت میلیاردی به صاحبان فیلم توقیفی “رستاخیز” به ناگاه چهار سال بعد از تولید مدیران فارابی از مشارکت ۴۵ درصدی(حدودا ۱۳٫۵ میلیارد؟؟؟) در فیلم خبر دادند!! آن هم در حالیکه در تمام زمان تولید “رستاخیز” و پس از آن بر تولیدش در بخش خصوصی تاکید شده بود.(اینجا را بخوانید)
آیا درباره “زادبوم” هم چنین اتفاقی افتاده؟؟؟ یعنی نه سال بعد از تولید به ناگاه فارابی هوس مشارکت در فیلم به سرش زده و مالکیت را از حوزه خریده؟
اگر این اتفاق افتاده باشد دو پرسش شکل میگیرد؛ اول آن که درصد مشارکت فارابی چقدر بوده و رقم دقیق بودجه تخصیص یافته به آن چقدر است؟؟
پرسش دوم آن است که آیا این روندیست که صاحبان دیگر فیلمهایی که توقیف میشوند یا با سرمایه گذارانشان دچار مشکل میشوند هم میتوانند از آن استفاده کنند یا این شانس فقط مخصوص امثال احمدرضا درویش و ابوالحسن داوودی است؟؟؟
به رستاخیز ۱۳٫۵ میلیارد دادن؟؟
واقعا؟؟؟
از کجا میاد این همه پول؟
صرف چی میشه اونوقت؟؟؟
صرف بیکاری ده ساله آقایون؟؟؟
که بخورن و بخوابن و فیلم نسازن و غر بزنن؟؟؟
جالب اونجاست که فارابی تا حالا صداش درنیومده و هیچی نگفته درباره این ماجرا
تا پوستر منتشر شده!!!
اینم از دولت تدبیر
تدبیر یعنی اینکه مخفی سازی کنیم تا افشا بشه؟
بعضیا اسمشون ارگانی ه
بعضیا رسمشون
اون یارو که از ۳ تا ارگان گرفت و اسم هر سه تا رو هم زد روی فیلم موسی خیابانی
این اقایون رستاخیز و زادبوم اسمشون چیه؟
ایا فارابی هم ارگان محسوب میشه؟
الان اقای داودی و خانمش منصوری و اقای درویش و شریکش علیقلی زاده که پردیس هم زدن تو اکباتان هم ارگانی هستن؟؟؟
همه مثل هم
… زرد برادر شغاله
فقط به فکر کندن از بیت المالن
یه قدم برای مردم با پول تو جیبشون برنمیدارن
خدا عاقبت ما رو بخیر کنه
اینا که جماعت هنرن وای بحال بقیه
هنر از فسیلان بیاموز ای بی هنر! جناب اقای بازیگر در نقش ناخدا با لباس سفید ! لطفا ایستاده یک ساعت دست بزنید ..
اخه کجای دنیا، ناخدای یک کشتی ۹۰ ساله است؟ بیچاره مسافران …