سینماروزان: حدودا ۳ ماه قبل بود که درباره تلاشهای کارگردان «در مدت معلوم» برای تولید دومین فیلمش با همکاری عباس نادران آقازاده الیاس از چهره های شناخته شده جریان اصولگرایی گزارشی منتشر شد.(اینجا را بخوانید)
به گزارش سینماروزان پرسش اصلی آن گزارش این بود که جوانی همچون عباس نادران چگونه خواهد توانست پروانه تهیه کنندگی بگیرد آن هم در شرایطی که امثال پیمان معادی و محمدحسین مهدویان نتوانسته اند از سدّ دریافت پروانه تهیه کنندگی بگذرند و مجبور شدند قید تولید را بزنند و به کارگردانی بسنده کنند.
با این حال آنچه رخ داد کلید خوردن «شاه کش» به کارگردانی وحید امیرخانی و تهیه کنندگی عباس نادران بود. فیلمی که مهناز افشار که خودش با یک آقازاده وصلت کرده هم نقش اصلی آن را بازی میکند.
این مسأله با واکنش دو رسانه مستقل مواجه شده است.
رسانه «اُنلی سینما» درباره آن نوشته است: مهناز افشار که همسر آقازاده دو معاون احمدی نژاد است مشغول بازی در «شاه کش» است به تهیه کنندگی آقازاده الیاس نادران از سران اصولگرایی! کسی میداند آقازاده جوان نادران پول تولید فیلمش را چطور جور کرده؟ و چگونه پروانه تهیه کنندگی گرفته؟
رسانه «ستاره سینما» هم با اشاره به رسوخ آقازادگان در سینما نوشته است: پس از ورود آقازادگانی همچون حمیدرضا عارف (پسر محمدرضا عارف)، علی حضرتی (پسر الیاس حضرتی)، سیدمحمدهادی رضوی (داماد محمد شریعتمداری ) خبر رسیده است که پسر الیاس نادران نماینده سابق اصولگرا نیز به خیل آقازادگان سینمایی پیوسته و سرمایه گذاری و تولید فیلم «شاه کش» به کارگردانی وحید امیرخانی که قبلا فیلم «در مدت معلوم» را در کارنامه داشت برعهده گرفته است. در این فیلم که مهناز افشار همسر یاسین رامین آقازاده محمدعلی رامین ایفای نقش می کند، آقازاده الیاس نادران هم نقش سرمایه گذار و تهیهکنندگی فیلم را بر عهده دارد. ورود این آقازاده جدید به سینما در حالی است که پیش از این آقازاده الیاس حضرتی، علی حضرتی که قبلا در موسیقی زیرزمینی حشر و نشر داشت(؟؟) با ساخت فیلمهای شکست خوردهای همچون «خداحافظی طولانی» و «نیمرخ ها» و حمیدرضا عارف آقازاده ژن خوب محمدرضا عارف با ساخت فیلم شکست خورده «فصل نرگس» علیرغم در اختیار داشتن انواع امتیازات در تولید و تبلیغات و پخش، کارنامه قابل دفاعی از خود در این زمینه باقی نگذاشتند. حضور این قبیل سرمایه گذاران در سینما از آن جهت نگران کننده است که منشأ اینگونه سرمایه گذاریها شفاف سازی نشده و پرداخت بی رویه به عوامل و بازیگران توسط این سرمایه گذاران سبب برهم خوردن چرخه اقتصاد سینما و در نتیجه افزایش هزینه های تولید و ایجاد ورشکستگی برای سایر تهیه کنندگان می گردد و عرصه سینما نیز برای این آقازادگان همچون عرصه های سیاسی و مدیریتی پدرانشان به محل آزمون و خطای زندگی مردم و فعالان صنف تبدیل میگردد.
مهرچویی با اون همه عظمتش و اونم برای سنتوری۲ الان سه سال ه دنبال سرمایه است
و کسی نمیاد جلو
اونوقت اینا بدون رزومه چطوری سرمایه جور میکنن
واس فیلماشون؟
یه شفاف سازی کامل بکنن
بخصوص که فیلماشون هم اغلب شکست میخوره در اکران و بازگشت سرمایه موثری نداره
عظمت ایشان که چه عرض کنم ولی در نسل این فسیلان یک خروار کبر و غرور، خود هنرمند پنداری، طلبکاری از زمین و زمان، و خشم از اینکه دیگر هیچ چیزی در چنته ندارند دلیل این شده که هر سرمایه گذاری که “خود آزار” نباشد، به هیچ عنوان حاضر نیست با اینها سر و کله بزند… ملاحظه فرمودید اقای کیمیا چه رفتاری با سرمایه گذار فیلم آخرش داشت ..
این جنابان توقع دارند، اول سرمایه گذار جلویشان زانو بزند، ۲۰ میلیارد تومان دو دستی تقدیم کند و یا بلافاصله ناپدید شود یا اینکه سر صحنه فقط خفه خون بگیرد، تا اینها برایش بسوزانند و اسم آن را هنر واقعی بگذارند …
وای اگر سرمایه گذار بدبخت جرات کند و بخواهد سوالی کند …
جناب وحدت دوست نازنین در هر صورت هر فردی را با میانگین کارهایش میسنجند، معدل فیلم های آقای مهرجویی از سینمای ایران خیلی بالاتر هست، دوره اوج ایشان هم از میانه دهه ۶۰ تا میانه دهه ۷۰ هست: اجاره نشین ها، هامون، سارا، لیلا، درخت گلابی و حتی فیلم فلسفی پری و بانو که با جرح و تعدیل بعد از ۷ سال توقیف اکران شد. دهه ۴۰ و ۵۰ هم ایشان فیلم خوب کم ندارند، البته اگر شما نخواهید الماس ۳۳ را برجسته کنید!!
هنوز و با وجود افت ده ساله، به نظر بنده داریوش مهرجویی جزو ۳ کارگردان بزرگ تاریخ سینمای ایران هستند.
علی جان گرامی
– صحبت از کارنامه و یا میانگین فیلمهای ایشان نبود، بلکه در مورد پیدا نشدن سرمایه گذار برای فیلمهای ایشان بود.
– افت شدید کیفیت و شکست فیلمهای اخیر ایشان یا جناب “کیمیا” که خود نیز عنوان کردید، آنچنان باعث خشم آنها شده که با پوزخند زهرالود به مخاطب ، آنها را “بیسواد و بیفرهنگ” و خود را جزو “مفاخر و گنجینههای ملی” مینامند ..
– این دو از زمین و زمان طلبکارند و همه را جز خود مقصر دانسته و محکوم میکنند. سرمایه گذار باید منت اینها را بکشد و در مقابلشان زانو بزند، تا اینها برایش بسوزانند و بعد تقصیر آن را گردن او و مخاطبین بیسواد بیندازند ..
– بنده خدا سرمایه گذر مثل میزبانی میشود که بجای تشکر، از میهمان خود فحش و بد و بیراه میشنود .. مثل رفتار اقای کیمیا با سرمایه گذر فیلم اخیرش، ایشان در جلسه فیلم قهر کردند و حاضر نشدند با او دست بدهند ..
– نظر شما در مورد میانگین فیلمهای ایشان بسیار محترم، هر چند در این مورد هم سلیقه نیستیم ..