سینماروزان: اپلیکیشنهای متعدد ارتباطی که اغلب آنها وابستگیهای ارگانی دارند چنان خیمه سنگینی بر رسانه ملی زده اند که گویا دیگر امکان تولید محتوا بدون حضور آنها نزدیک به صفر است؛ این اپها که مشخص نیست درآمدشان از کجاست که این همه وعده جوایز سنگین را به ملت میدهند، سروکلهشان در برنامه «۲۰۱۸»عادل فردوسی پور هم پیدا شده و آن قدر برای اینها تبلیغ میشود که گاهی مخاطب یادش میرود به تماشای جام جهانی نشسته.
این روند با انتقاد روزنامه اصولگرای «کیهان» مواجه شده که در انتقاد از این روند به طرح سوال پرداخته که این برنامه ورزشی است یا برنامه ای برای فروش بلیت بخت آزمایی؟؟
متن گزارش «کیهان» را بخوانید:
حجم تبلیغ شرکت در قرعهکشی و مسابقه پیامکی در برنامه «۲۰۱۸» به حدی زیاد است که گاهی این برنامه به مراسم بختآزمایی شباهت پیدا میکند. همچنین معرفی تبلیغگونه کشورها در این برنامه، سؤالبرانگیز است.
برنامه «۲۰۱۸» با اجرا و تهیهکنندگی عادل فردوسیپور، علاوهبر پخش زنده مسابقات این دوره از جام جهانی و تحلیل آنها بخش دیگری هم دارد. یکی از این بخشها به معرفی کشورهای حاضر در جام جهانی میپردازد. در این بخش، به بهانه رقابت تیمهای هر کشوری، گزارشی از تاریخ سیاسی و اجتماعی آن کشور ارائه میشود. اما نکته قابل تأمل، سانسور و تحریف بسیاری از واقعیتهای مهم تاریخی درباره این کشورهاست و گویی برنامه «۲۰۱۸» درحال تبلیغ این کشورهاست. بهطور مثال فردوسیپور در معرفی کشورهای انگلیس و فرانسه، هیچ اشارهای به مهمترین بخشهای تاریخ معاصر این کشورها، یعنی استعمار و بردهداری و جنایات گسترده آنها در کشورهای تحت سلطهشان نکرد. این درحالی است که این برنامه فرصت بسیار مناسبی برای بیان بسیاری از واقعیتها به مخاطب انبوه این برنامه است.
همچنین حجم بسیار زیاد دعوت از بینندگان این برنامه برای شرکت در مسابقه و قرعهکشی با دادن وعده جوایز چندین میلیونی در این برنامه، برخلاف رسالت صداوسیما در جهت ترویج اقتصاد مقاومتی و دوری از اشرافیگری است. طوری که گاهی فضای برنامه به مراسم بلیت بختآزمایی شباهت مییابد.