سینماروزان: عباس قادری در اولین گفتگویش پس از ۴۰ سال از آرزویش برای گرفتن مجوز فعالیت، رفاقت با شجریان، نعمت آغاسی و جواد یساری، همکاری با بهروز وثوقی و ملک مطیعی، تولد قطعه «زیارت» و ناگفته های دیگر گفت؛ ناگفته هایی مشتمل بر آن که لاله زار زمانی برای خودش دانشکده هنر بود و بسیاری از آنها که بعدتر ژست آوانگارد گرفتند کارشان را از همان لاله زار آغاز کردند.
قادری در گفتگو با سپیده آماده در «تماشا» اظهار داشت: آرزویم این است که مجوز برگزاری کنسرت در کشور خودم را داشته باشم و پس از پنجاه سال فعالیت در حوزه موسیقی، در این دو سه سال باقی مانده از عمرم با مجوز برای مردم کشورم اجرا داشته باشم.
قادری اظهار داشت: ۴۰ سال از پیروزی انقلاب می گذرد و ما هم جزء همان مردمی هستیم که انقلاب کردند و در تمام این سالها در مملکت خودمان ماندیم. توقع ما پس از این همه سال از وزارت ارشاد این است که یادی از ما هم بکنند، ما به عشق وطن و مردم در مملکت خودمان ماندیم و دوست داریم در مملکت خودمان و برای مردم مان بخوانیم. چرا مجوز بهمان نمیدهند؟
قادری تصریح کرد: ۱۵ سال ابتدایی پس از پیروزی انقلاب مدام به وزارت ارشاد میرفتیم تا مجوز فعالیت بگیریم که متاسفانه هیچ اتفاقی نیفتاد و هنوز هم که هنوز است پس از گذشت چهل سال هیچ اتفاقی نیافتاده است.
وی با اشاره به اما و اگرهایی که در خصوص گرفتن مجوز اجرای کنسرتش مطرح شده، اظهار کرد: همچنان پیگیر دریافت مجوز هستم و قول هایی برای دریافت مجوز رسمی در کشور گرفته ام.
خالق قطعه «زیارت» در بخشی از صحبت هایش با اشاره به همکاری با محمدرضا شجریان در جامعه باربد اظهار کرد: در بخش جنبی تئاتر جامعه باربد که من در آن هر شب برنامه اجرا می کردم، سالنی بود که در آن استاد اسماعیل مهرتاش به خوانندگانی مانند جمال وفایی و محمدرضا شجریان تعلیم خوانندگی می داد و آشنایی من و آقای شجریان به همان سالهای جامعه باربد و لاله زار برمی گردد.
قادری در خصوص رفاقت با نعمت آغاسی گفت: موسیقی آغاسی با استفاده از دستمال و نوع موسیقی عربی از همان ابتدا با اقبال مردم روبرو شد، موسیقی «لب کارون» آرم رادیو کویت در آن زمان بود که تبدیل به آن قطعه معروف شد، آقای جواد یساری هم در سالهای میانی دهه ۵۰ به لاله زار آمد.
وی در خصوص تولد قطعه «زیارت» اظهار داشت: به همراه آقای ریاحی پور ترانهسرای آثارم به سفر زیارتی رفتیم و آقای نصرالله ریاح پور خواستند که سفر را در قالب ترانه تصویر کنند به این ترتیب ترانه «زیارت» سروده شد و قاسم رئیس نژاد آهنگسازی این قطعه را بر عهده گرفت و این قطعه پس از گذشت ۵۰ سال هنوز هم مخاطبان خود را دارد.
خواننده قطعه تکه سنگ در خصوص آهنگساز قطعاتش توضیح داد: با آهنگسازانی مثل حسین واثقی، انوشیروان روحانی، ناصر تبریزی، ناصر آهنیان و یدالله بدر فعالیت کردم. نصرالله ریاح پور از دوستان قدیمی ام، ترانه سرای اشعارم بود.
قادری با اشاره به تولد موسیقی لاله زاری تصریح کرد: لاله زار در واقع یک دانشگاه بود، در آن سالها مردم شهرستانهای مختلف چهارشنبه شب به مقصد لاله زار، سوار اتوبوس های ایرانپیمای آن روزها میشدند و پنجشنبه ظهر به تهران و لاله زار می رسیدند.
این خواننده پیشکسوت موسیقی مردمی ادامه داد: آن روزها لاله زار ۵ سالن تئاتر و پنج سینما داشت و من در تئاتر جامعه باربد فعالیت میکردم، آقای آغاسی در تئاتر پارس بودند و آقای جبلی در تئاتر، مردم هم براساس انتخاب خواننده مورد علاقه شان به سالنهای تئاتر می رفتند.
وی در خصوص همکاری با ناصر ملک مطیعی و بهروز وثوقی و عزت الله انتظامی در تئاتر جامعه باربد گفت: در سالن های تئاتر لاله زار ابتدا نمایشنامه هایی اجرا می شد و در ادامه خواننده ها، برنامه های موسیقی خود را به نمایش می گذاشتند، در آن سال ها در تئاتر ما بازیگرانی مثل نصرتالله وحدت، ناصر ملک مطیعی، بهروز وثوقی، عزت الله انتظامی و عباس مصدق حضور داشتند.
این خواننده پیشکسوت در پاسخ به این پرسش که آیا مانند سایر هنرمندان شغل دوم هم داشته است تاکید کرد: پنجاه سال کار من همین بوده است بعد از ۵۰ سال کجا برم کار کنم؟ چه کاری کنم؟
قادری در خصوص آهنگی که باعث شهرتش در عرصه موسیقی شد گفت: شهرتم با آهنگ «چیزی که عوض داره گله نداره» در سال ۵۳ اتفاق افتاد و در سال ۵۵ این قطعه به عنوان موسیقی فیلم «در شهر خبری نیست» استفاده شد.
وی با اشاره به اینکه قطعه ساعت را از میان تمامی آثارش بیشتردوست دارد، تاکید کرد: در میان خوانندگان این روزها فقط خواندن احسان خواجه امیری را می پسندم.