سینماروزان/مهدی فلاحصابر: داریوش ارجمند که زمانی با ایفای نقش در آثاری همچون «امام علی(ع)»، «ناخدا خورشید» و «سگ کشی» خود را به عنوان بازیگری توانمند نشان داده بود این روزها فیلمی ارگانی روی پرده دارد با نام «چراغهای ناتمام».
«چراغهای ناتمام» هرچند با حمایت موسسه آوینی تولید شده، مجتبی امینی مدیر وقت این موسسه، تهیه کننده اش بوده است و مصطفی سلطانی آقازاده علی سلطانی رییس وقت هیأت مدیره آوینی، کارگردانیش را برعهده داشته است، اما بزرگترین شکستخورده اکران ۹۷ تا اینجا همین فیلم بوده است. این فیلم در دو هفته ابتدایی اکران خود فقط کمی بیشتر از ۳۰میلیون فروخته و در قعر جدول فروش قرار گرفته است!!
این شکست سنگین در شرایطی رقم خورده که نه تنها این فیلم مجوز اکران در یکی از بهترین سرگروههای سینمایی که باغ کتاب (منسوب به شهرداری) باشد را دارا بوده بلکه علاوه بر تیزرهای تلویزیونی فراوانی که برایش تخصیص یافته کلی بیلبورد و بنر شهری هم برایش تدارک دیده شده است!!!
در روزهایی که بسیاری از آثار سینمای ایران در حسرت یک بیلبورد هستند اینکه چرا این فیلم ناکام کلی تبلیغ شهری داشته را مدیران شهرداری باید پاسخ دهند؛ مدیرانی که مجتبی امینی تهیه کننده فیلم هم اخیرا به دایره آنان وارد شده!!!
با این حال مسأله اصلی حضور داریوش ارجمند به عنوان بازیگر چنین پروژه های شکست خورده ایست! موردی که در سالهای اخیر مدام تکرار شده و ارجمند را در آثاری کم مخاطب از «بدون اجازه» و «پایان نامه» تا «اینجا شهر دیگریست» دیده ایم!
چرا ارجمند که در گفتگوهای اخیر خود با طعنه و کنایه از شماری از آثار پرفروش سینمای ایران از «مارمولک» گرفته تا «هزارپا» یاد کرده است(اینجا را بببنید) در چنین فیلمی ایفای نقش کرده؟؟
آیا ارجمند از کیفیت فیلمنامههای پیشنهادی نمیتواند دریابد چه عاقبتی در انتظار این فیلم است؟ یا آن که علیرغم آگاهی از کیفیت متن، مشوقهایی دیگر برای او در این مسیر وجود دارد؟؟؟
این فیلم «با حمایت» موسسه شهید آوینی تولید نشده است. این فیلم «محصول» این موسسه است!!
متاسفانه یک بیماری عجیبی بین بازیگران ایرانی رایج است که من هنوز نمیدانم آترا چه بنامم:
وآن اینکه بسیاری از آنها در قالب یکی از نقشهای موفق خود باقی میمانند یا به عبارتی از قالب نقش موفق خود خارج نمیشوند!
همین آقا بعد از سریال امام علی گویا خیال میکند رسما مالک اشتر زمان است و میکوشد که اینرا در تمام شئونات اجتماعی نشان دهد.
پرویز پرستویی پس از فیلم آژانس شیشه ای حاج کاظم باقی ماند.حاج کاظمی که گاهی برای بازی کردن نقشی کمی از قالب خود خارج میشود اما یومیه همان حاج کاظم است.به جماعتی که پس از آن فیلم با آنها نشست و برخاست دارد نگاه کنید یا به موضع گیریهای سیاسی-اجتماعی اش.
احمد نجفی هم……
و بسیاری دیگر…….