سینماروزان: اکران فیلم «خانه پدری»کیانوش عیاری بعد از ده سال توقیف و با کیفتی پالایششده از اول آبان ماه آغاز شده است آن هم در شرایطی که به لحاظ ظرفیت اکران «خانه پدری» از محدودیت وافر سالن رنج میبرد.
فکر میکنید «خانه پدری» در روز ابتدایی اکران چقدر فروخته؟ آمار رسمی سینماشهر حکایت دارد «خانه پدری» در روز اول آبان فقط با ۱۵ سالن در تهران نزدیک به ۶۰ میلیون فروش داشته است.
برای آن که بتوان ارزش فروش «خانه پدری» را درک کنیم، کافیست آمار فروش فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» که علاوه بر تهران در کلی شهرستان هم روی پرده رفته و کلی سالن هم دراختیار دارد را در همان روز اول آبان مرور کنیم.
باز طبق آمار رسمی سینماشهر «…رد خون» در روز اول آبان با نزدیک به ۲۰۰ سالن، در تهران حدود ۴۰میلیون و در شهرستانها حدود ۳۰ میلیون فروخته است.
هرچند هم «خانه پدری» و هم «…ردخون» با درجه بندی سنی روی پرده رفتهاند ولی فارغ از تفاوت بعید میان حجم سالنهایشان، در امکانات تبلیغی هم تفاوت عمده ای دارند.
«…رد خون» نه تنها حمایت گرم حوزه هنری و تخصیص سالنهای مختلف این ارگان در تهران و شهرستانها را کنار خود داشته بلکه کلی تیزر تلویزیونی و تبلیغ محیطی و البته تبلیغات اجباری از نوع پاپآپ در سامانه مرجع بلیتفروشی داشته است!
«خانه پدری» بدون تبلیغات محیطی اکران شده و حتی یک تیزر تلویزیونی هم نصیبش نشده است، سینماهای حوزه هنری بدان تعلق نگرفته است و حتی تبلیغات مجازی آن نیز به صورت چراغ خاموش انجام شده بود و آن هم بدون ذکر نام فیلم!
چرا این همه تفاوت است میان ظرفیت اکران دو فیلم درجهدار؟؟ مقایسه بالا نشان میدهد مخاطبان در همین شرایط محدود اکران هم از «خانه پدری» استقبال کردهاند پس چرا نباید برای اندکی هم که شده اوضاع اکرانش بهتر شود تا تصویری اندکی عادلانهتر از اکران برای مخاطبان رقم بخورد؟