سینماروزان/محمد شاکری: ابراهیم حاتمیکیا که در کنار مجید مجیدی ازجمله مدعیان جشنوارهای است که حتی یک نفر همسنگ این دو در هیات داورانش وجود ندارد به تازگی از پوستر “خروج” رونمایی کرده.
در میان آثار متعلق به اوج که سرمایهگذار فیلمهای اخیر حاتمیکیا باشد، پوستر “خروج” سروشکلی استانداردتر دارد که بلاشک ناشی از حساسیتهای خود کارگردان است با این حال آنچه بر پوستر جلب نظر میکند برگردان انگلیسی عنوان فیلم است.
حاتمیکیا واژه exodus را بهعنوان معادل خروج انتخاب کرده بی آن که چرایی این انتخاب مشخص باشد.
داستان خروج”حاتمیکیا درباره دهاقینی است که گرفتار سیل شده و کارد به استخوانشان رسیده و برای تظلمخواهی روانه مرکز میشوند؛ با شباهتهای این خط داستانی با درامهای روستایی متعدد و از آثار تبلیغی برای انقلاب سفید شاه مخلوع گرفته تا نمونههایی بهیادماندنی مثل”بلوچ” و “خاک” کیمیایی کاری نداریم و فعلا بهدنبال کشف دلیل استفاده از exodus بهعنوان معادل “خروج” هستیم؟
متبادرترین تلقی از exodus ، خروج بنیاسرائیل از مصر و رفتن به سمت فلسطین است! آیا “خروج”حاتمیکیا هم خروج از زیر یوغ فرعون و رسیدن به ارض موعود است!؟؟ اگر این طور باشد و دهاقین حاتمیکیا معادل بنیاسرائیل قرار داده شوند در آن صورت فرعون “خروج” کیست؟ دولت روحانی یا…؟
اساسا اینکه در ترجمه “خروج” به سراغ ریشههای عبری رفتهاند از کجا نشات گرفته؟ از ترس ورود به ریشههای خروج در فقه اسلامی؟ در فقه اسلام، “خارجی” کسی یا جریانی است که از حکومت خروج کرده و از این منظر، “خارجی” یا “خروجکننده” بار معنایی کاملا منفی دارد.
آنچه از “خروج”حاتمیکیا پیداست نگاهی همدلانه با خروجکنندگان است. همین تفاوت شگرف معنای خروجکنندگان حاتمیکیا با خروجکنندگان در فقه است که موجب شده از exodus بهعنوان معادل فیلم حاتمیکیا استفاده شود؟؟
یعنی از ترس مقایسه شدن خروجکنندگان فیلم با خوارج صدراسلام؟؟ یا از واهمه قیاسسازی با آنها که امام سوم(ع) را خروجکرده و خارجی قلمداد کردند، از ریشههای عبری خروج برای معادلسازی استفاده شده؟؟
اگر این فرض، درست باشد آن گاه حاتمیکیا چه پاسخی خواهد داشت بر معادلسازی فرعون؟؟
بهمانند “آژانس شیشهای” فرعون و فرعونیان همان دولت و دولتیان ناکارآمد هستند و باز آتش به اختیاران هستند که بناست با حکم حکومتی به داد دهاقین برسند؟؟
یکی از ریشه های نفوذ صهیونیزم و یهود در ایران را در فیلم ها می توان دید
زدن ریشه های ملی و نپرداختن به هویت تاریخی ایران که نه در جهان و نه در ایران هرگز ساخته نشده
در آنسو
پرداختن به ریشه های عبری و اسراییلیات که فیلم های تکراری آن بارها در سراسر جهان ساخته شده
چه ربطی داره به یهودیت آقای امیر
هجرت در اسلام هم بوده
پیامبر مگه هجرت نکرد از مکه به مدینه؟؟
علمای دین هم بارها توصیه کردن به هجرت برای حل مشکل
اکسدوس؟
حاتمی کیا؟
خروج؟
حاج کاظم که همون فرامرز قریبیان ه
قاسم زارع یا احمد کوهی کیه؟؟
من با صهیونیست مسلما بد هستم مکتب است اما لطفا با یهود، عهد عتیق نه حساب جدا است، دوستان نیک اگاه هستند که متفاوت است این جا حداقل مرتضی نی داود کلیمی است، سینما ایران و هنر ایران نیز مدیون اقلیت های مذهبی است نمونه اقای هارون،پرویز، یشایی، در رشد فرهنگ ایران همه سهم دارند مثل این است که ایرانی را فقط فارس بگویی